قالب وردپرس افزونه وردپرس

شاسی و بدنه | انواع و اقسام مختلف و طرز طراحی آنها

شاسی و بدنه موضوع بسیار مهمیست که سازندگان خودرو را به یک چالش بزرگ برای طراحی خودرو دعوت میکند .

شاسی و بدنه چیست ؟ این سوالیست که علاقه مندان به این موضوع را وادار به تحقیق بیشتر راجع به این موضوع میکند .
شاسی و بدنه به مجموعه استحکامات و شکل یا به اصطلاح ( body shape ) میگویند که موضوعات مهمی در طراحی آن دخیل است مثل :

1_ زیبایی و خاص بودن ظاهری یک بدنه و ارتباط آن با طراحی شاسی
2_ مواد به کار رفته در ساخت بدنه و شاسی خودرو و غیره
حالا بیایید انواع شاسی هارا با هم مرور کنیم .

شاسی و بدنه

شاسی و بدنه خودرو :

در طراحی خودرو موضوع مهمی که پیش می آید این است که خودرو به چه نوعی دسته بندی میشود ؟

1_خودروی سواری :

در خودروی سواری , طراحی به گونه ایست که علاوه بر داشتن فرم خاص و زیبا که باعث افزایش قیمت خودرو هم میشود , باید شاسی طوری طراحی شود که هنگام برخورد با موانع و یا تصادفات , کمترین آسیب را به سرنشین وارد کند .


اما این به چه معناست ؟

در تصادفات وقتی که خودرو با سرعتی نزدیک به 50km بر ساعت به یک مانع برخورد میکند بدنه و شاسی ضربه را از خود عبور میدهد و این باعث تغییر شکل اساسی در خودرو میشود حالا بیایید بررسی کنیم که این تغییرات اگر زیاد باشد خوب است یا خیر .

در تصادفات اگر بدنه خودرو دست خوش تغییرات زیادی شود به این معناست که نیروی ضربه را به صورت حداکثری از خود عبور داده است و این یعنی نیروی ضربه تصادف در تمامی نقاط خودرو پخش شده است و به سرنشینان هیچ ضربه ای و یا آسیب کمتری وارد میشود . اما این لزوما یعنی هر خودوریی که بیشترین تغییرات را داشته باشد امن تر است ؟

خیر . بیایید 2 خودرو را تصور کنیم ” پراید و بی ام دبلیو ” :

خودروی پراید را با سرعت 70km به یک مانع بتونی از فاصله 200 متری بکوبیم .
حال بیایید بی ام دبلیو را با همان سرعت و فاصله به همان مانع بکوبیم .

اتفاقی که میافتد چیست ؟

پراید کاملا مچاله میشود و سرنشین خواهد مُرد .
بی ام دبلیو تغییراتی در جلوی شاسی و بدنه اش پدید آمده و خودرو در حالت افقی تغییرات زیادی نکرده است و سرنشین سالم و سلامت خواهد ماند . اما چگونه ؟

بدنه بی ام دبلیو جاذب ضربه بوده در صورتی که پراید از یک لایه ی به شدت نازک تولید شده است که شما اگر دستتان را بر روی کاپوت بگذارید به راحتی فرو خواهد رفت چه برسد به تصادف!!!

شاسی بی ام دبلیو ( x ) و لوله ای به هم پیوسته است .
شاسی پراید ( ستون ) است و هیچ نقطه اتصال قدرتمند برای جذب تصادفات را نمیتوان در آن یافت .

شاسی و بدنه ( سواری )

شاسی و بدنه خودرو های نظامی و زرهی

شاسی و بدنه خودور های سنگین نظامی و زرهی طراحان بسیار حرفه ای و خبره ای را میطلبد .

در کل تصور کنید یک خودروی زرهی با 20 سرنشین باید از موانعی مثل تپه ها و دست انداز های سنگی و خشن , از پستی و بلندی های عجیب و غیره عادی باید عبور کند .
ما کاری به سیستم تعلیق نداریم . بحث ما بر سر چیز دیگریست .

بیایید تصور کنیم شاسی خودورهای زرهی اگر مثل سواری بود چه اتفاقی می افتاد .

خودروی زرهی با حجم 20 نفر به وزن تقریبی ( 80 KG ) به ازای هر نفر به جز لایه بسیار سنگین آلیاژی بدنه , باید در این فراز و نشیب ها حدود 1.600 کیلوگرم را تحمل کند با سرعتی معادل 60 الی 80 کیلومتر بر ساعت .
وزن بدنه حدود 3 تن ( 3000 کیلو گرم ) البته باید بگوییم که ما در مورد خودروی زرهی سبک حرف میزنیم .

اتفاقی که می افتد این است که در سرعت یاد شده در 3 کیلومتر اولیه شاسی به شدت خواهد شکست و خودرو با تمام سیستم هایش عملا دیگر کاربردی ندارد .

اما شاسی در این خودرو ها به چه صورت است ؟

معمولا به صورت ( F , BIG X , DB E ) میباشد که از لوله های دو طبقه که روی هم جوش داده میشود نیز استفاده میشود .

شاسی و بدنه ( خودروی نظامی )

هواپیما

شاید سوال پیش بیاید که اصلا چه نیازی به طراحی شاسی در هواپیماها است ؟
هواپیماها به 3 دسته ( جنگنده و مسافربری و باربری ) تقسیم میشود .

هواپیمای جنگنده :

سرعت بسیار بالا حتی بالاتر از سرعت صوت این هواپیماها باعث میشود که طراحان به فکر ساخت بدنه ای باشند که کمترین نیرو را به شاسی و اجزاء داخلی وارد کند اما به چه شکل ؟

وقتی هواپیما در حال فرار از پایگاه ( TAKE OFF ) است , در هنگام برخواستن نیرویی معادل 5 تن بر نقاط مرحله ای هواپیما وارد میشود .
حالا تصور کنید اگر شاسی ( X ) باشد و ( | | ) یا ستونی نباشد چه میشود ؟
واضح است که به هنگام برخواستن نیروی مرحله باعث پاشیده شدن جنگنده میشود و قصه تمام میشود .

هواپیمای مسافربری :

شاسی هواپیمای مسافربری نیز مانند جنگنده به صورت ستونیست اما با این تفاوت که دارای پیوند های بسیار زیاد داخلیست .
در کل تمام هواپیما ها با تمام دسته بندی ها شامل شاسی مادر و پیوند های غیر میباشد .
در کل شاسی مسافربری به شدت طول و دراز و مستحکم 3 طبقه ای است .

جالب است بدانید خلبان های هواپیماها باید دارای گواهینامه طراحی شاسی و بدنه باشند که این جزیی از مراحل اخذ گواهینامه خلبانی میباشد .

هواپیمای باربری :

در این نوع شاسی به صورت ( BIG X 20 LEVELS ) میباشد .
اساس کار این هواپیماها رساندن بار هایی بیشتر از 300 تن است بدنه ای به شدت سازگار با برش هوایی و شاسی به شدت مستحم دارد که برای برخواتن نیروی مرحله را بتواند تحمل کند .

شاسی و بدنه ( هواپیما )

شاسی موتور

شاسی موتور اصولا دارای میله های پیوندیست تا بتواند تمام ضربات را در خود حذف کند برای طراحی این نوع شاسی نیازی به استفاده از نوع ( X , F , 8 , LONG PIPE ) نیست و صرفا از شاسی ( E ) با پیوند های تار عنکبوتی در آن استفاده میکنند .

شاسی و بدنه ( موتور سیکلت )


شاسی و بدنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *