قالب وردپرس افزونه وردپرس

شاتون چیست ؟ ( انواع مختلف شاتون )

شاتون به وسیله یا گفته می شود که نیروی تولید شده در سیلندر موتور را به صورت عمودی به میل لنگ رسانده و کاربرد آن انجام کورس های , مکش – تراکم – قدرت – تخلیه است .

اما بیایید ببینیم باهم که در کل شاتون چیست و چه انواعی دارد و به چه دردی می خورد ؟

پس با ما همراه باشید .


پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی چقدر شده است ؟ ( امروز )

شاتون

کاربرد شاتون در موتور چیست ؟

شاتون به قطعه ای می گویند که به وسیله گژنپین به پیستون متصل شده است .
وقتی که بنزین در مرحله تراکم در سرسیلندر منفجر می شود , پیستون را به سمت پایین هل می دهد و این یعنی , این قطعه را به سمت پایین هل می دهد .

در این هنگام این قطعه نیروی به وجود آمده را به میل لنگ منتقل کرده و باعث چرخش میل لنگ می شود .

در این هنگام , فلایویلی که به میل لنکگ متصل است می چرخد و نیرو به سمت گیربکس منتقل می شود که این انتقال را قطعه ای به نام ” دیسک و صفحه انجام می دهد ” .

شاتون

جنس شاتون از چیست ؟

جنس شاتون از فولاد به شدت سخت و مقاوم ساخته می شود , زیرا نوسانات و مقاوت های بسیار زیادی را باید در خود حل کند .

برای همین بهتر است جنس بده در این قطعه به قدر بسیار زیاد مقاوم باشد .

نیروی وارد شده به این قطعه به قدری زیاد است که می تواند یک خودرو را با در نظر گرفتن نیروی به هدر رفته و یا اصطکاکی , به گیربکس رسانده و خودرو را به حرکت در بیاورد .

پس جنس مورد استفاده در این قطعه باید بسیار بسیار مقاوم باشد .

شاتون

شاتون به چه چیزی متصل است ؟

همانطور که گفته شد , این قطعه از بالا به وسیله گژنپین به پیستون و از پایین به وسیله یاتاقان های مختلف به میل لنگ متصل است . البته اینکه گفته شد یاتاقان های مختلف به این معنی نیست که در یک موتور از انواع یاتاقان های مختلف باید استفاده کرد . خیر .

اساسا کاربرد این قطعه انتقال نیرو به میل لنگ جهت به حرکت انداختن فلایویل و در نتیجه به راه انداختن موتور است .

شاتون کوتاه

نحوه انتقال گرما در شاتون به چه شکل است ؟

وقتی موتور شروع به کار می کند و سوخت در این زمان منفجر میشود ( در هر دقیقه هزاران بار ) , گرمای تولید شده به قدری زیاد است که اگر ما سیستم خنک کاری را فاکتور بگیریم , و این قطعه را بر فرض همان هنگام از موتور بیرون بکشیم , خواهید دید که این قطعه به شدت سرخ شده است .

پس باید برای این قطعه به این مهمی یک عملکرد خنک کاری ترسیم شود .

برای خنک کاری شاتون از روغن استفاده می شود که به وسیله میل لنگ وقتی که روغن به دیواره های سیلندر پاشیده میشود , بر روی این قطعه نیز پاشیده شده و باعث خنک کاری آن می شود .

اما مهمترین راه خنک کاری آن , انتقال گرما به یاتاقان های روغنی و در روغن غرق شده است .

شاتون

انواع شاتون ؟!!

شاتون های زیادی در بازار وجود دارد که در این مقاله 3 نوع آن را برای شما توضیح می دهیم :

  • شاتون سدیمی
  • شاتون کوتاه
  • شاتون بلند

شاتون سدیومی که در آن نمک قرار دارد و توخالی است برای قدرت های تولیدی بسیار کمتر از موتور های عادی خودرو می باشد .

وقتی که این قطعه بسیار داغ می شود و به وسیله روغن کاری خنک می شود , نمک موجود در این قطعه نیز باعث میشود که گرمای بیشتری از بین رفته و تقریبا خنک کاری صورت بگیرد .

شاتون کوتاه و بلند را در بخش پایین تر دنبال کنید .

شاتون

کاربرد شاتون بلند چیست ؟

شاتون بلند در خودرو هایی استفاده می شود که ارتفاع سیلندر آنها بسیار بیشتر از موتور های معمولی بوده که در این صورت قدرت بسیار زیادی تولید می شود زیرا پیستون در این هنگام به بالاترین حد خود رفته و سوخت را در شدیدترین حالت ممکن متراکم می کند .

دور موتور در این هنگام بسیار کم بوده و 0 تا 100 را در 10 ثانیه به بالا پر می کند و این خودرو های بیشتر در زمینه آفرود مورد استفاده قرار می گیرد زیرا قدرت بسیار زیادی به وسیله شاتون بلند ساخته می شود .

شاتون بلند

کاربرد شاتون کوتاه چیست ؟

شاتون کوتاه که در تمامی خودرو هایی استفاده می شود که بیشتر برای سرعت بیشتر طراحی شده اند . برای مثال لامبورگینی و بوگاتی ویرون و شیرون و …

زیرا در این هنگام نقطه مرگ بالا و پایین دارای فاصله بسیار کمی بوده و می تواند در کسری از ثانیه از پایینترین نقطه به بالاترین نقطه برسد .

در این هنگام قدرت کم اما سرعت به شدت اضافه میشود و می تواند 0 تا 100 را در 3 ثانیه پر کند .

شاتون کوتاه

در موتور های برقی شاتون وجود دارد ؟

سیستم موتور های برقی و هیبریدی بسیار متفاوت است زیرا در این خودرو ها سوختی نسوخته و انرژی تولید نمی شود بلکه از انرژی ذخیره شده برای به حرکت در آمدن خودرو استفاده می شود .

در این خودرو های شما حتی نیازی به روغن کاری خاصی ندارید و پیستون و سیلندری را نمی توانید مشاهده کنید .

پس این قطعه در خودرو های برقی مورد استفاده قرار نمی گیرد .

گواهیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *