قالب وردپرس افزونه وردپرس

دیسک و صفحه کلاچ | انواع دیسک و صفحه ( آپدیت )

دیسک و صفحه , انتخابیست که باید برای آن بسیار وقت بگذارید تا بهترین نوع آن را برای خودروی خود انتخاب کنید , اما در اینجا ما برای شما ابتدا دیسک و صفحه را بررسی کرده ایم تا بهتر بشناسید و سپس بهترین نوع از آن را برای شما در این مقاله معرفی کرده ایم که می توانید به راحتی استفاده کنید .

فقط در ابتدا باید بدانید که برای رانندگی و راه افتادن خودرو در صورتی که تایر شما کم باد باشد و یا رادیات شما آب کمی داشته باشید و یا موتور شما روغن سوخته و کثیفی داشته باشد می توانید از خودروی خود استفاده کنید اما اگر شما دیسکو صفحه را از خودروی خود حذف کنید دیگر چیزی نمی ماند .

و در نتیجه خودرو حرکت نخواهد کرد پس بعد از موتور و گیربکس , این قطعه مهمترین قطعه در خودرو می باشد . با ما همراه باشید .

دیسک و صفحه

دیسک و صفحه چگونه کار می کند ؟

بیایید بسیار ساده و غیر فنی به شما بگویم ( البته کمی باید نکته فنی هم چاشنی آن کنیم ) .

وقتی شما استارت می زنید و خودروی شما روشن میشود , قطعه ای به نام فلایویل به سرعت در حال چرخش است که این چرخش از طریق سوخت شما ( بنزین , گاز , گازوئیل و … ) صورت می گیرد ( اگر می خواهید دقیق تر بدانید روی این کلمه کلیک کنید ) .

حالا باید این چرخش به چرخ های شما برسد پس یک قطعه لازم است که نیروی تولیدی از موتور رو به گیربکس برساند .

نام این قطعه ” دیسک و صفحه کلاچ ” است . وقتی شما کلاچ میگیرید و در دنده می زنید و زمانی که پایتان را از روی کلاچ بر می دارید , این قطعه با فلایویل درگیر شده و نیروی چرخشی را به دنده های گیربکس منتقل می کند .

و سپس به وسیله پلوس نیروی تغییر داده شده از گیربکس به چرخ ها داده شده و خودرو حرکت می کند .

پس اگر دیسک و صفحه نباشد , موتور نمی تواند قدرت تولید شده رو به گیربکس برساند و باید بدانید که این قطعه هم در موتور های هسته ای و هم در موتور های دیزلی وهم در بنزینی و گازی استفاده می شود و کارای اصلی آن , انتقال نیروی تولیدی از موتور به گیربکس برای حرکت وسیله و ماشین است .

دیسک و صفحه

جنس دیسک و صفحه از چیست ؟

جنس یکسانی ندارد و آن را از آزبست و آلمینیوم و آهن و قطعه داخلی از فولاد و در برخی خودروهای مسابقه ای از تیتانیوم استفاده می شود .

جنس صفحه باید از ماده ای باشد که تمام شدنی باشد در اثر اصطکاک در غیر این صورت آتش سوزی رخ خواهد داد .

و جنس دیسک باید بسیار محکم باشد تا در مواقعی که ضربه به دیسک وارد می شود تاب و توان آن را داشته باشد .

دیسک و صفحه کلاچ

عمر دیسکو صفحه کلاچ چقدر است ؟

پاسخ این سوال به طرز استفاده برمی گردد , اما در کل مدت زمان استفاده از این قطعه حدودا 1 سال و نیم می باشد البته باید گفت که بسیاری از راننده ها به دلیل استفاده کم , می توانند استفاده طولانی مدت از دیسک و صفحه داشته باشند .

اما بسیاری از رانندگان به دلیل گیر افتادن در ترافیک شهری و کلاچ گرفتن های مکرر , عمر قطعه ذکر شده را به شدت کوتاه می کنند .

دیسک و صفحه

بهترین دیسک و صفحه کدام است ؟

حتما نام های تجاری بسیار زیادی را شنیده اید که در هر مکانیکی که می روید به شما می گوید این بهتر است .

قطعه فروشان را که نگویید …
هیچکس نمی گوید ماست من ترش است .

اما بهترین مارک همیشه و همیشه ( البته فقط در ایران ) . والِ او valeo می باشد و برای استفاده اکیدا توصیه می شود .

دیسک و صفحه کلاچ

آیا خودمان می توانیم دیسک و صفحه را تعویض کنیم ؟

خیر اصلا اینکار را نکنید این واقعا یک هشدار است .

شما هر چقدر حرفه ای باشید برای باز کردن دیسک و صفحه باید حداقل 2 نفر حضور داشته باشند تا بتوانند گلدانی دیسکو صفحه را باز کنند و یا ببندند که این کار به وسیله شفت اهرمی صورت میگیرد .

پس برای اینکار توصیه می کنم حتما به مکانیکی بروید حتی اگر شما پراید دارید و تجربه کوتاه مکانیکی را دارید بهتر است حتما این کار را به کاردان آن بسپارید .

صفحه کلاچ

آیا گیربکس اتوماتیک دیسکو صفحه دارد ؟

چندین نوع گیربکس اتوماتیک داریم به نام های ( سیاره ای – ستاره ای – خورشیدی و … )
که اغلب فکر می کنند دیسکو صفحه ای در آن نیست , البته تا حدودی درست فکر می کنند اما در اکثر گیربکس های اتوماتیک , رابطی وجود دارد که نقش این قطعه را ایفا می کند .

در هر صورت دیسک و صفحه در گیربکس اتومات به این گونه است که یک دنده بزرگ تر , دنده در حال حرکت را حمل کرده و بر روی محوری دیگر پیاده می کند .

پس این قطعه در گیربکس اتومات وجود دارد اما نه به شکل خودرو های عادی .

دیسک و صفحه

آیا هواپیما ها دیسک و صفحه دارند ؟

شاید بخندید و پیش خود بگویید خیر , مگر هواپیما ها و یا جت های جنگنده بر روی آسفالت حرکت می کنند که بخواهند این قطعه را داشته باشند ؟

اما در جواب باید گفت : بله .

هواپیما ها هم دیسک و صفحه کلاچ دارند . هواپیماها برای حرکت کردن بر روی باند , باید ابتدا از چرخ ها استفاده کنند , پس یک موتور قدرت مند برای تولید نیرو در هواپیما وجود دارد که برای راه افتادن و به اصطلاح تاکسی شدن بر روی باند , مورد استفاده قرار می گیرد .

که قدرت تولید شده به وسیله گیربکس و این قطعه منتقل می شود .

پس این قطعه در هواپیما هم وجود دارد .

گواهیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *