قالب وردپرس افزونه وردپرس

سیلندر موتور ( ماشین ) چیست ؟ انواع سیلندر ها

سیلندر موتور به قطعه ای گفته می شود که به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معین می باشد .
در این قطعه که پیستون در آن رفت و آمد عمودی و خطی دارد , از پایین به کارتل و از بالا به سرسیلندر متصل شده است .

سیلندر ها در سایز های بسیار کوچک ( در ماشین های کنترلی بنزینی ) و در سایز های بزرگتر ( در کشتی ها و ناو های جنگی ) وجود دارد .

این قطعه نقشه به شدت مهمی در هر موتور را ایفا می کند که در صورت خرابی می تواند گفت که موتور دیگر از کار افتاده و اغلب سبب انفجار در موتور می گردد زیرا سوخت به داخل موتور نفوذ کرده و در آن منفجر میشود و آب و روغن را از بین می برد .

بیاییداطلاعات بیشتری در مورد سیلندرها را بررسی کنیم …

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی پایه 3 چقدر شده است ؟

سیلندر موتور

کاربرد سیلندر چیست ؟

اگر بخواهیم کاربرد این قطعه را به خوبی بررسی کنیم بهتر است بدانید که این استوانه از جنس فولاد آب دیده محل تولید قدرت در خودرو برای حرکت می باشد و در صورتی که خرابی در این قطعه رخ دهد باعث نابودی کل سیستم موتور خواهد شد .

پیستون قطعه ای است که از طرفی به شاتون و میل لنگ متصل است و از طرفی به گژنپین ( نگه دارنده شاتون ) متصل می باشد .

کار پیستون این است که در سیلندر موتور بالا و پایین ( حرکت خطی و عمودی ) را ایفا کنید .
به این صورت که وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا در سیلندر میرسد , سوخت به شدت متراکم شده و آماده جرقه زنی شمع می شود .

وقتی جرقه زده شد سوخت منفجر شده و به طرف پایین حرکت می کند و به این ترتیب نیرو برای حرکت خودرو تولید خواهد شد که در آخر به وسیله قطعه ای به نام دیسک و صفحه به گیربکس منتقل می شود .

پس کار سیلندر موتور , هدایت پیستون می باشد .

سیلندر موتور

خنک کاری سیلندر چگونه صورت میگیرد ؟

خنک کاری سیستم موتور بخش به شدت مهمیست زیرا در صورتی که خنک کاری صورت نگیرد , پیستون به دیواره های سیلندر موتور جوش خورده و موتور به طور کامل می سوزد و از بین می رود و باید موتور خودرو را فورا تعویض کرد ( که هزینه بسیار بسیار بالایی دارد ) .

پس باید قطعه به شدت داغی که در آن سوخت دائما در حال انفجار است را خنک کنیم اما این خنک کاری به این صورت است که با دو حالت زیر صورت می گیرد که یک حالت آن را در نظر نمیگیریم ( خنک کاری با روغن موتور ) زیرا این نوع خنک کاری در تمام 2 حالت موجود یکی و مشترک است :

  • خنک کاری با هوا ( هوا خنک )
  • خنک کاری با آب ( رادیات )
سیلندر موتور

خنک کاری با هوا ( هواخنک )

برای خنک کاری با هوا شما از برخورد هوا با بدنه موتور , موتور را خنک می کنید که در این روش باید حتما بدنه موتور را به حالت پره ای مانند شکل زیر در بیاورید تا به اصطلاح هوا در پره مقاوت کرده و به راحتی خارج نشود .

در این روش از روغن و هوا و هواکش های قدرتمند استفاده می شود .

مانند موتور سیکلت ها و یا خودرو های موتور عقب مانند لامبورگینی و …

سیلندر موتور

خنک کاری با آب

برای خنک کاری موتور با آب شما باید از قطعه ای به نام رادیات و واتر پمپ در موتور استفاده کنید در اصل در این روش داخل موتور و دور تا دور سیلندر های داغ را آب فرا گرفته است .

اما این آب داغ شده که به سوپر هیت نیز گاهی اوقات می رسد را باید فورا خنک کنید وگر نه تمامی قطعات غیر فولادی را به راحتی آب کرده و می تواند باعث سوراخ شدن موتور نیز بشود که در این حالت می گویند موتور جوش آورده است .

آب داغ شده به وسیله واتر پمپ به سمت رادیاتور رفته و وقتی باد توسط فن ها به رادیاتور برخورد می کند , آب را فورا خنک می کند و دوباره به وسیله واتر پمپ آب خنک شده به موتور رفته و جایگزین آب داغ شده می شود که این عمل بسیار سریع صورت می گیرد .

سیلندر موتور

چند نوع سیلندر وجود دارد ؟

2 نوع سیلندر موتور وجود دارد که آن را خشک و تر می نامند .

در نوع خشک آن , سیلندر ماشین کاملا به موتور جوش خورده و قابل جداشدن در مواقع خرابی نبوده و عملا باید موتور را تعویض کرد .

در این نوع از نمک نیز برای خنک کاری سوم استفاده میشد که دیگر منسوخ شده است .

در نوع ” تَر” , سیلندر به موتور جوش نخورده و می توان آن را در صورت خرابی به راحتی تعویض کرد .

سیلندر ماشین

آیا امکان سوختگی در سیلندر ماشین وجود دارد ؟

سوختگی در این قطعه به طور حتم صورت می گیرد اگر موارد زیر رعایت نشود :

  • چک نکردن آب رادیات
  • چک نکردن سلامت واتر پمپ
  • خرابی مجاری و رسوب گیری های بسیار شدید
  • سوراخی و یا تراشیدگی شدید در آن
  • خنک نشدن به وسیله روغن ( که در این مورد یا پمپ روغن خراب است و یا روغن بسیار کم است )
سیلندر ماشین

سیلندر در تولید قدرت موثر است ؟

شاید بگویید مسلما خیر , اما باید بدانید هرچه قطر سیلندر ماشین بیشتر باشد , پیستون بزرگ تر بوده و قدرت های بسیار عظیمی درست می شود .

برای مثال اگر قطر سیلندر های موتور پراید را 3 برابر کنید و طول شاتون را همان که هست در نظر بگیرید ( با در نظر نگرفتن کیفیت کلی خودرو ) , می تواند شیب 70 درجه را به راحتی و با سرعت بالا , بالا برود , حالا بیایید قطر را 3 برابر کنیم و طول شاتون را کمی دستکاری کنیم .

یعنی بیایید 5 سانتی متر از طول شاتون کوتاه کرده و در کل سایز عمودی موتور را کاهش دهیم . فکر می کنید چه اتفاقی می افتد ؟

بیایید کمی هم طراحی را تغییر بدهیم , در کناره های این خودرو با همین وزن , دو باله قرار دهیم , حالا بیایید ببینیم در سرعت 60 کیلیومتر چه اتفاقی می افتد ؟

با این سرعت و قدرت بسیار زیاد , خودرو شروع به پرواز می کند و اگر بخواهیم کمی هم شوخی کنیم , می توانیم برای پیشرانش این خودرو در هوا از موتور احتراق خارجی استفاده کرده و پراید را به هواپیما 2 موتوره ترکیبی ( احتراق داخلی و خارجی ) تبدیل کنیم .

علم مهندسی مکانیک بسیار شیرین است :))

سیلندر ماشین

آیا امکان تراشیده شدن سیلندر وجود دارد ؟

اگر پیستون در سیلندر کج شود و شاتون عامل آن باشد و روغن کاری به طور صحیح صورت نگیرد , بله 100% این قطعه دچار تراشیدگی خواهد شد .

که البته بهتر است بدانید منجر به انفجار در موتور هم خواهد شد زیرا روغن داغ قابلیت اشتعال داشته و سوخت ترکیب شده با آن اگر زیاد باشد باعث انفجار می شد و اگر کم باشد شما شاهد روغن سوزی و دود آبی خروجی از خودرو خواهید شد .

سیلندر موتور

سیلندر را می توانیم خودمان تعویض کنیم ؟

بر فرض که شما یک مکانیک به شدت ماهر هستید , اگر این قطعه خشک باشد باید به تراشکاری برود که در این صورت اگر این کار بدون خطا صورت گیرد موفق می شوید وگرنه باید با موتور برای همیشه خداحافظی کنید .

اما اگر تر باشد , باز هم باید به تراشکاری بروید اما به راحتی در آمده و تعویض می گردد و نیازی به دور انداختن موتور ندارید .

سیلندر موتور

آیا در صورت خرابی سیلندر , کل موتور باید تعویض گردد ؟

اگر خرابی سیلندر موجب سوختن و آب شدن قطعات و یا گیر کردن پیستون در آن شود باید کل موتور تعویض شود البته می توان این کار را نکرد اما هزینه تعمیر مقدار کمی با خرید موتور 0 کیلومتر فاصله دارد .

پس توصیه می شود حتما یک موتور جدید را خریداری کنید .

سیلندر موتور

سیلندر تانک ها با خودرو های سواری چه تفاوتی دارد ؟

سوال جالبیست .

سیلندر موتور تانک ها با قطر های 7 برابر و ارتفاع 5 برابری سایر خودرو های معمولی ساخته می شود .

جالب است بدانید شاتون ها در تانک ها بسیار بلند و بسیار سنگین است و از تنگستن و فولاد های به شدت سخت ساخته شده که ساخت آن در کوره های مخصوص حدودا 20 روز طول می کشد .

قدرت تولیدی بسیار زیاد بوده و همچنین این قدرت به علت بلند تر بودن شاتون در موتور تانک ها 2 برابر می باشد .

از این رو شاهد تانک هایی هستیم که به راحتی شیب های به شدت تند را با آن وزن 20 تنی خود بالا می روند البته باید بدانید که موتور های 24 سیلندر و دیزلی در تانک ها استفاده می شود .

سیلندر ماشین

آیا کشتی هم سیلندر دارد ؟ اگر دارد اندازه آن چقدر است ؟

کشتی های تجاری که وزن هایی برابر با 4000 تن ( حداقل ) و بدون احتساب وسایل و کانتینر ها را دارند , موتور های 100 سیلندر با قطر 20 برابر و ارتفاع شاتون 30 برابر تانک ها می باشد .

خودتان این عظمت را حساب کنید … .

پیروز و موفق و سربلند باشید .

گواهیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *