رانندگی در باتلاق یکی از سخت ترین دسته های رانندگی است که در مسابقات رانندگی در جنگل و یا حتی باتلاق های ساختگی در تمامی کشور های جهان در حال برگذاری است که باید حتما ماشین های آفرود داشته باشید اما در این مقاله از گواهیران به بررسی دو مورد می پردازیم یکی رانندگی با ماشین های آفرودی در این شرایط و یکی در مورد ماشین های سواری که بدون اطلاع درست در این دام می افتند . پس با ما باشید تا ببینیم باید دقیقا چکار کنیم اگر در این شرایط گیر بی افتیم .
در مقاله قبلی هم در مورد رانندگی در شن و ماسه بررسی های جالبی را انجام داده ایم که به شما پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را بخوانید و نکات مهم آن را بررسی کنید . بسیار خب بریم سر اصل مطلب … .
رانندگی در راه های باتلاقی با ماشین آفرودی !
در صورتی که از طرفداران پرو پا قرص رانندگی با ماشین های آفرودی باشید این مورد برای شما بسیاری مهم می شود که خودتان را در شرایط مختلف به چالش بکشید در این حالت شما باید به قدری مهارت داشته باشید که بتوانید در این حالت رانندگی کنید .
شاید برای شما بسیار عجیب باشد که رانندگی در باتلاق برای ماشین های آفرودی هم بسیار سخت است و البته باتلاق ها هم به دسته های مختلفی تقسیم می شوند . برای مثال باتلاق های طبیعی وسیع که سال هاست در حال تجزیه گل و لای است و یا باتلاق های طبیعی بسیار ساده و ضعیف و کم عمق و یا موارد مصنوعی ساخته شده برای مسابقات .
در این حالت شما باید در ابتدا در شرایط مصنوعی آموزش ببینید و بعد به سمت موارد طبیعی بروید در این صورت است که شما می توانید به خوبی در راه های طبیعی رانندگی کنید . اما شرایط به چه صورت است ؟ اصولا در باتلاق های مصنوعی شما عمقی به اندازه نیم متر را تجربه می کنید و در شرایطی این عمق تا 1 متر هم می رسد و به قدری باید در این شرایط آزموده شوید که در حالت های واقعی به مشکل نخورید البته در شرایط طبیعی همه چیز انقدر کنترل شده نیست و شما با باتلاقی طرف هستید که اصلا از عمق آن خبر ندارید و شاید استرس این مورد هم بتواند کنترل تصمیم گیری را از شما بگیرد .
در این شرایط باید فقط از دنده سنگین شماره یک استفاده کنید و حواستان باشد که در این حالت اصلا فرمان ندهید زیر در صورتی که زیاد فرمان دهید و ماشین را حرکت دهید اتفاق بسیار بدی می افتد و آن این است که با زاویه دادن به چرخ ها گل ها را پخش می کنید و لاستیک در زوایای مختلف بیشتر به داخل گل فرو می رود و تنها راهی که دارید حرکت مستقیم به عقب و یا جلوست و به شما پیشنهاد می کنم این مورد را همیشه در شرایط مصنوعی تست کنید و در صورتی که به درستی بتوانید از آموزش بیرون بیایید بدون شک در شرایط طبیعی هم اوضاع به همین صورت است .
اما به هر شکل بهترین راه این است که اصلا فرمان ندهید و به صورت مستقیم و خطی در این شرایط سخت حرکت کنید . بسیار خب بیایید به بررسی رانندگی در باتلاق با ماشین های سواری و ساده بپردازیم … .
پیشنهاد مقاله : دانلود نمونه سوالات آیین نامه رانندگی
رانندگی در باتلاق با ماشین غیر آفرودی !
بیایید تصور کنیم که در جنگل هستید و به دنبال جایی برای پارک ماشین هستید که متوجه می شوید در یک گل و لای وسیع هستید و هر چقدر صبر کنید بیشتر فرو می روید و باید سریعا تصمیم بگیرید اما نباید استرس داشته باشید . در صورتی که حواستان نباشد و در این حالت بکس و باد کنید بیشتر ماشین فرو می رود . البته اگر شانس آورده باشید که گل و لای زیاد شل نباید شما می توانید به راحتی از این وضعیت در بیایید اما در صورتی که گل و لای شل باشد و ماشین شما سواری باشد باید قبل از درگیری زیاد بدنه ماشین با باتلاق فورا از ماشین بیرون بیایید .
البته این مورد واقعا سنگین و سخت است و در صورتی که به خوبی نتوانید در این شرایط طاقت بیاورید می توان گفت کار ماشین شما تمام است و به زودی تا سقف به داخل فرو می رود . در این حالت حتما از کسی کمک بگیرید تا ماشین را بیرون بیاورد و نگذارید ماشین فرو برود بیشتر . سعی کنید آرام آرام ماشین را به بیرون بکشید در این صورت است که باید مهارت زیادی داشته باشید و اصلا نباید به این فکر کنید که برای ماشین شما چه مشکلی به وجود می آید و در صورتی که ماشین شما در گل بیشتر فرو برود دیگر اهمیتی ندارد گیربکسش سالم است و یا خیر پس حداکثر توانتان را بگذارید و اصلا مهم نباشد که موتور و یا گیربکس ماشین شما قرار است خراب شود .
در دنده 1 و یا دنده عقب ماشین را قرار دهید و با حداکثر سرعت حرکت کنید در این شرایط می توانید به راحتی از وضعیت های عجیب جان سالم به در ببرید .
بعد از رانندگی در باتلاق با ماشین های سواری باید چکار کرد ؟
اگر از این شرایط به سختی بیرون آمده اید یعنی به شدت به ماشین فشار آورده اید . اول از همه حتما به کارواش بروید و گل و لای سیستم ترمز را فورا بشورید . از جلوپنجره تا غیره و بعد به مکانیکی رفته و در صورتی که ماشین توانش را از دست داده حتما دیسک و صفحه را عوض کنید و حتما گیربکس را چک کنید .
مورد مهم دیگر تست آب و روغن ماشین است در صورتی که در آب روغن دیدید یعنی واشر سر سیلندر سوخته و تمامی راه ها را خراب کرده و شما باید فورا موتور را به مکانیک بسپارید .
به هر شکل رانندگی در باتلاق یکی از سخت ترین موارد رانندگی است که باید حتما مهارت زیادی داشته باشید و چه بسیار افرادی هستند که در این شرایط ماشینشان را از دست دادند و با هزینه های بسیار زیاد ماشین را به بیرون کشیدند .
امیدواریم این مقاله از گواهیران برای شما مفید بوده باشد … .