معابر محلی ، راه هایی هستند که در طراحی و بهره برداری از آنها ، نیاز های وسایل نقلیه و عابران پیاده با اهمیت یکسان در نظر گرفته می شود . این معابر ارتباط بین کوچه ها و خیابان های شریانی فرعی را برقرار می کنند .
در این مقاله از سایت گواهیران می خواهیم توضیحات کاملی راجب اینکه معابر محلی چیست ، دسته بندی معابر شهری ، دسترسی و حمل و نقل عمومی معابر محلی و ضوابط پارک خودرو در کنار معابر محلی چگونه است صحبت کنیم همچنین به سوالات متداول شما نیز راجب معابر محلی پاسخ می دهیم .
تعریف کامل معابر محلی
معبر محلی راه هایی هستند که در طراحی و بهره برداری از آنها نیاز های وسایل نقلیه و عابران پیاده با اهمیت یکسان در نظر گرفته می شود و ارتباط بین کوچه ها و خیابان های شریانی فرعی را برقرار می کنند .
شهری معمولا عرض کمتری از معبر شریانی دارند و سرعت و ترافیک کمتری را مجاز می کنند . معابر محلی بخشی از شبکه راه ها شهری هستند که برای تأمین دسترسی به مکان های سکونت ، کار و فعالیت در مقیاس محله ای و ناحیه ای طراحی می شوند .
راه ها محلی می توانند به صورت خیابان ، کوچه ، بن بست ، میدان ، پیاده رو ، دوچرخه سواری ، پارک و … باشند . راه ها محلی باید با توجه به نیاز های مختلف کاربران ، اصول ایمنی ، زیبایی ، محیط زیست و هماهنگی با راه ها شریانی طراحی شوند .
همچنین به مقاله قبلی ما که راجب نکات مهم در سبقت گیری است نیز مراجعه کرده چون نکات بسیار خوبی را راجب سبقت گرفتن در آن توضیح داده ایم .
دسته بندی معابر درون شهری
راه ها درون شهری راه هایی هستند که در داخل شهر قرار دارند و برای جابجایی وسایل نقلیه و افراد مورد استفاده قرار می گیرند . راه ها درون شهری بر اساس نقش ، عملکرد ، ظرفیت ، سرعت و مشخصات هندسی خود به چندین گروه تقسیم بندی می شوند . بر اساس آیین نامه طراحی راه های شهری ، راه ها درون شهری به سه گروه کلی زیر طبقه بندی می شوند :
راه های شریانی درجه یک : این راه ها عملکرد برون شهری دارند و برای انتقال ترافیک بین شهر ها و مناطق مختلف شهری طراحی می شوند . این راه ها شامل آزادراه ، بزرگراه و راه عبوری ( کمربندی ) می باشند . این راه ها نباید هیچ تقاطع هم سطحی داشته باشند و باید سعی شود که تعداد تقاطع های غیر هم سطح آنها محدود نگه داشته شود .
راه های شریانی درجه دو : این راه ها عملکرد درون شهری دارند و شبکه اصلی راه های درون شهری را تشکیل می دهند . این راه ها شامل شریانی درجه دو اصلی و شریانی درجه دو فرعی ( جمع و پخش کننده ) می باشند . این راه ها می توانند تقاطع هم سطح یا غیر هم سطح داشته باشند . استفاده از سه راه به جای تقاطع چهار راه در اتصال راه های شریانی به همدیگر اولویت دارد .
خیابان های محلی : این خیابان ها عملکرد دسترسی دارند و برای تأمین دسترسی به مکان های سکونت ، کار و فعالیت در مقیاس محله ای و ناحیه ای طراحی می شوند . این خیابان ها شامل خیابان های محلی اصلی ( شهری ) و خیابان های محلی فرعی ( شامل ناحیه ای و محله ای ) می باشند . این خیابان ها معمولا تقاطع هم سطح دارند و می توانند از میدان برای کاهش سرعت وسایل نقلیه و افزایش ایمنی پیاده ها استفاده کنند .
دسترسی و حمل و نقل عمومی معابر محلی
دسترسی و حمل و نقل عمومی راه ها محلی به این معناست که افراد بتوانند با استفاده از وسایل نقلیه همگانی یا شبه همگانی ، به راحتی به مکان های مورد نظر خود در محله ها و نواحی شهری دسترسی پیدا کنند .
برای این منظور ، باید راه ها محلی طوری طراحی شوند که امکان تردد و توقف وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس ، تاکسی ، مینی بوس و … را فراهم کنند .
همچنین باید امکان دسترسی پیاده و دوچرخه سواران به ایستگاه ها و ترمینال های حمل و نقل همگانی را نیز در نظر گرفت . برای این منظور ، باید از اصول زیر پیروی کرد :
ایجاد خطوط حمل و نقل همگانی در معابر محلی با توجه به تقاضا ، کاربری ها و جمعیت محله ها
ایجاد ایستگاه ها و ترمینال های حمل و نقل همگانی در فاصله قابل قبول از مکان های مورد نظر کاربران
ایجاد پیاده رو ها و مسیر های دوچرخه سواری در کنار راه ها محلی و اتصال آنها به ایستگاه ها و ترمینال های حمل و نقل همگانی
ایجاد فضا های مناسب برای پارک دوچرخه ها و موتور سیکلت ها در نزدیکی ایستگاه ها و ترمینال های حمل و نقل همگانی
ایجاد امکانات رفاهی و امنیتی برای کاربران حمل و نقل همگانی مانند نشانگر ها ، نقشه ها ، سایه بان ها ، نیمکت ها ، سطل های زباله ، دوربین های مداربسته و …
ایجاد هماهنگی و انطباق بین سیستم های حمل و نقل همگانی و شبه همگانی مانند اتوبوس ، تاکسی ، مترو و …
ایجاد محدودیت ها و تنظیمات برای کاهش ترافیک وسایل نقلیه خصوصی در راه ها محلی و افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی
ضوابط پارک خودرو در کنار معابر چگونه است؟
پارک خودرو در کنار معابر محلی یکی از مسائلی است که ممکن است باعث اختلافات و مشکلاتی بین رانندگان و ساکنان محله ها شود . برای اینکه بدانید چه جاهایی می توانید خودروی خود را پارک کنید و چه جاهایی ممنوع است ، باید به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و آیین نامه طراحی راه ها شهری توجه کنید . به طور کلی ، برخی از ضوابط پارک خودرو در کنار راه ها محلی عبارتند از :
پارک خودرو در کنار راه ها محلی باید به گونه ای باشد که مانع از تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده نشود و ایمنی را تضمین کند .
پارک خودرو در کنار راه ها محلی باید به گونه ای باشد که مانع از دسترسی به مکان های عمومی مانند مدارس ، مساجد ، پارک ها ، بیمارستان ها و … نشود .
پارک خودرو در کنار راه ها محلی باید به گونه ای باشد که مانع از دید و روشنایی معابر نشود و از تابلو ها ، علائم و نشانه های راهنمایی و رانندگی پیروی کند .
پارک خودرو در کنار راه ها محلی باید به گونه ای باشد که مانع از ورود و خروج خودرو ها و افراد از ملک های مجاور نشود و حقوق مالکیت و همسایگی را رعایت کند .
پارک خودرو در کنار معابر محلی باید به گونه ای باشد که مانع از تغییر جهت وسایل نقلیه در راه ها نشود و از خطوط و محدوده های مشخص شده برای پارکینگ رعایت کند .
اگر خودروی خود را در جایی پارک کنید که مغایر با این ضوابط باشد ، ممکن است با جریمه های نقدی ، حبس ، توقیف خودرو ، جبران خسارت و یا شکایت قضایی مواجه شوید .
سوالات متداول
راه ها محلی راه هایی هستند که در طراحی و بهره برداری از آنها نیاز های وسایل نقلیه و عابران پیاده با اهمیت یکسان در نظر گرفته می شود و ارتباط بین کوچه ها و خیابان های شریانی فرعی را برقرار می کنند . برای آشنایی بیشتر برخی سوالات متداول کاربران را که ممکن است سوال شما هم باشد را در زیر آورده ایم .
چه عواملی در طراحی راه ها محلی مؤثر هستند؟
برخی از عوامل مؤثر در طراحی راه ها محلی عبارتند از: نوع و میزان ترافیک، کاربری های محله ای، نیازهای اجتماعی و فرهنگی، اصول ایمنی، زیبایی، محیط زیست، هماهنگی با راه ها شریانی و …
چه نوع تقاطعی برای راه ها محلی مناسب است؟
برای راه ها محلی، تقاطع هم سطح با ترجیح میدان به تقاطع چهار راه مناسب است. این نوع تقاطع باعث کاهش سرعت وسایل نقلیه، افزایش ایمنی عابران پیاده، کاهش نویز و آلودگی و ایجاد فضای شهری زیبا و دوستانه می شود .
چه نوع پیاده روی برای معابر محلی مناسب است؟
برای راه ها محلی، پیاده روی با عرض حداقل 1.5 متر و حداکثر 3 متر مناسب است. پیاده رو باید از سطح خیابان با یک پله یا یک برآمدگی جدا شود. پیاده رو باید از موانعی مانند ستون های برق، چراغ های راهنمایی، سطل های زباله و … خالی باشد. پیاده رو باید با مصالحی مانند سنگ فرش، آسفالت، بتن و … پوشانده شود .
چه نوع روشنایی برای معابر مناسب است؟
برای راه ها ، روشنایی با استفاده از چراغ های کم مصرف و کم آلاینده مناسب است. چراغ ها باید در فاصله مناسب از هم و در ارتفاع مناسب از زمین نصب شوند. چراغ ها باید به گونه ای باشند که مانع از تابش نور به ملک های مجاور نشوند. چراغ ها باید با استفاده از سیستم های هوشمند و خودکار کنترل شوند .
چه نوع درختکاری برای معابر مناسب است؟
برای راه ها ، درختکاری با استفاده از گونه های بومی و مقاوم مناسب است. درختان باید در فاصله مناسب از هم و از خیابان کاشته شوند. درختان باید به گونه ای باشند که مانع از دید و روشنایی راه ها نشوند. درختان باید با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای و بازیافت آب آبیاری شوند .
در این مقاله به صورت کامل راجب معابر محلی به شما توضیح دادیم و سوالاتی که ممکن بود برای شما ایجاد شود را پاسخ دادیم . امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد .