دور دو فرمان نوعی فرمان دادن به ماشین در خیابان هایی با عرض کم می باشد . این نوع دور زدن به شما کمک می کند تا در خیابان های باریک و مکان هایی که ماشین ها پارک کرده اند و عرض خیابان کم شده است به کار بیاید .
در ادامه به شما آموزش این دور و نکات مربوط به آن را شرح می دهیم . همچنین نکاتی که در آزمون شهری باید رعایت کنید را به شما گوش زد می کنیم .
همچنین اگر در آزمون کتبی مشکل دارید مقاله سوالات آیین نامه ۱۴۰۲ ما را مطالعه کنید .
آموزش گام به گام دور دو فرمان
دور دو فرمان یکی از روش های دور زدن در خیابان های کم عرض یا دو طرفه است که در آزمون رانندگی مورد ارزیابی قرار می گیرد . برای انجام این کار ، باید چند مرحله را به دقت و با رعایت اصول ایمنی طی کنید . این مراحل عبارتند از :
اولین مرحله ، توقف خودرو در سمت راست خیابان با فاصله 30 سانتی متری از جدول و زدن راهنمای راست است . در این مرحله باید به آینه ها و نقاط کور دقت کنید و از عدم وجود خطر مطمئن شوید .
دومین مرحله ، توقف خروج از پارک است که در آن باید دنده در یک قرار دهید و با کنترل آینه ها و نگاه به سمت چپ ، فرمان را کمی به چپ بچرخانید و توقف کنید .
سومین مرحله ، دور زدن از خط وسط خیابان است که در آن باید راهنمای چپ را بزنید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به چپ ، خودرو را به سمت عرض چپ خیابان ببرید تا حالت صاف و راست به خود بگیرد . در این مرحله باید به حق تقدم وسایل نقلیه دیگر و عبور کنندگان توجه کنید .
چهارمین مرحله ، توقف دور زدن است که در آن باید با نگاه به آینه سمت چپ ، فرمان را به سمت راست بچرخانید و تا جایی که جدول روبرو را ببینید ، جلو بروید و توقف کنید .
پنجمین مرحله ، دور زدن از خط وسط خیابان به سمت راست است که در آن باید راهنمای راست را بزنید و دنده را در حالت عقب قرار دهید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به راست ، خودرو را به سمت عرض راست خیابان ببرید تا دور زدن را کامل کنید .
همچنین اگر گواهینامه خود را گم کرده اید می توانید مقاله گم شدن گواهینامه ما را مطالعه کنید .
نکات دور دو فرمان
دور دو فرمانه یکی از مسائلی است که هم در رانندگی کاربرد بسیاری دارد و هم در آزمون شهری از شما امتحان گرفته می شود . پس باید به این مهارت مسلط شوید و نکات آن را بدانید . برخی از این نکات عبارتند از :
- دور دو فرمانه را فقط در خیابان هایی که عرض آن ها کمتر از 12 متر یا دو طرفه است ، انجام دهید .
- دور دو فرمانه را فقط در مکان هایی که خط وسط بریده بریده است و ممنوعه نیست ، انجام دهید .
- دور دو فرمانه را با حرکت لاک پشتی و کنترل کلاچ ، ترمز و فرمان انجام دهید .
- دور دو فرمانه را با رعایت حق تقدم وسایل نقلیه و عابران دیگر انجام دهید .
- دور دو فرمانه را با زدن راهنما های مربوطه انجام دهید .
- دور دو فرمانه را با توجه به شیب خیابان و جدول های روبرو و کناری انجام دهید .
آموزش دور یک فرمان
دور یک فرمان یکی از روش های دور زدن در خیابان های پهن یا یک طرفه است که در آن با یک بار چرخاندن فرمان به سمت مورد نظر ، خودرو را به جهت مقابل بر می گردانیم . برای انجام این کار ، باید چند مرحله را به دقت و با رعایت اصول ایمنی طی کنید . این مراحل عبارتند از :
اولین مرحله ، توقف خودرو در سمت راست خیابان با فاصله 30 سانتی متری از جدول و زدن راهنمای راست است . در این مرحله باید به آینه ها و نقاط کور دقت کنید و از عدم وجود خطر مطمئن شوید .
دومین مرحله ، دور زدن از خط وسط خیابان است که در آن باید راهنمای چپ را بزنید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به چپ ، خودرو را به سمت عرض چپ خیابان ببرید تا حالت صاف و راست به خود بگیرد . در این مرحله باید به حق تقدم وسایل نقلیه دیگر و عبور کنندگان توجه کنید .
سومین مرحله ، دور زدن از خط وسط خیابان به سمت راست است که در آن باید راهنمای راست را بزنید و دنده را در حالت عقب قرار دهید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به راست ، خودرو را به سمت عرض راست خیابان ببرید تا دور زدن را کامل کنید .
به طور کلی دور دو فرمانه و یک فرمانه از مهارت هایی است که به شما در رانندگ درون شهری کمک زیادی می کند . دور یک فرمانه نیاز به مهارت کمتر و دور دو فرمانه نیاز به مهارت بیشتری دارد .
برای دور یک فرمانه شما باید تسلط نسبی بر روی فرمان کلاچ و گاز داشته باشید ولی برای دور دو فرمان علاوه بر اینکه تسلط بر روی فرمان و کلاچ مهم است ، توجه به نکات ایمنی دنده عقب گرفتن و تسلط بیشتر بر روی فرمان کلاچ نیز مهم است .
نکات دور یک فرمانه
دور یک فرمانه که در مواقعی که در خیابان های عریض هستیم استفاده می شود نسبت به دور دو فرمانه مهارت کمتری می خواهد ولی دانستن نکات آن لازم و ضروری است . برخی از این نکات عبارتند از :
- دور یک فرمانه را فقط در خیابان هایی که عرض آن ها بیشتر از 12 متر یا یک طرفه است ، انجام دهید .
- دور یک فرمانه را فقط در مکان هایی که خط وسط بریده بریده است و ممنوعه نیست ، انجام دهید .
- دور یک فرمانه را با حرکت لاک پشتی و کنترل کلاچ ، ترمز و فرمان انجام دهید .
- دور یک فرمانه را با رعایت حق تقدم وسایل نقلیه و عابران دیگر انجام دهید .
- دور یک فرمانه را با زدن راهنما های مربوطه انجام دهید .
- دور یک فرمانه را با توجه به شیب خیابان و جدول های روبرو و کناری انجام دهید .
سوالات متداول
چه زمانی باید دور دو فرمان بزنیم ؟
دور دو فرمانه باید زمانی بزنیم که خیابان عرض آن کمتر از 12 متر باشد یا دو طرفه باشد . در این شرایط ، دور یک فرمانه ممکن نیست یا خطرناک است .
چه جاهایی دور زدن ممنوع است ؟
دور زدن در شرایط زیر ممنوع است :
- حریم تقاطع یعنی 15 متر قبل و بعد از آن
- روی خط ممتد
- روی خط کشی مخصوص عابر پیاده
- دور زدن در خیابان های یک طرفه
- هر جا که دید مناسبی نداشته باشید یا ایجاد خطر کنید
چگونه می توان دور دو فرمانه را به راحتی یاد گرفت ؟
برای یادگیری دور دو فرمانه ، باید مراحل زیر را به دقت طی کنید :
- ماشین را در سمت راست خیابان با فاصله 30 سانتی متری از جدول توقف کنید و راهنمای راست را بزنید . با دقت آینه ها و نقاط کور را بررسی کنید .
- دنده را در حالت اول قرار دهید و با کنترل آینه ها و نگاه به سمت چپ ، فرمان را کمی به چپ بچرخانید و توقف کنید . این مرحله را توقف خروج از پارک می گویند .
- راهنمای چپ را بزنید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به چپ ، خودرو را به سمت عرض چپ خیابان ببرید تا حالت صاف و راست به خود بگیرد . با دقت به حق تقدم وسایل نقلیه دیگر و عبور کنندگان توجه کنید .
- فرمان را به سمت راست بچرخانید و تا جایی که جدول روبرو را ببینید ، جلو بروید و توقف کنید . این مرحله را توقف دور زدن می گویند .
- راهنمای راست را بزنید و دنده را در حالت عقب قرار دهید و با حرکت لاک پشتی و قفل کردن فرمان به راست خودرو را به سمت عرض راست خیابان ببرید تا دور زدن را کامل کنید .
در این مقاله به طور کامل به بررسی دور دو فرمان و نکات لازم برای انجام این حرکت پرداختیم . امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد همچنین دیگر مقاله های وب سایت گواهیران ، سایت مرجع رانندگی و ماشین را مطالعه کنید .