قالب وردپرس افزونه وردپرس

واشر سرسیلندر چیست + نشانه های سوختن آن !!

واشر سرسیلندر یکی از مهمترین قطعات یا بهتر است بگوییم یکی از ملزومات موتور است . در صورت نبودن این واشر اتفاقات بسیار بدی برای موتور و کیف پول شما می‌افتد که در ادامه به صورت کامل بررسی خواهیم کرد .

در مقاله پیش در مورد علت روغن‌ریزی خودرو صحبت کردیم .
حال درباره تغییر شکل این قطعه که همان سوختن این واشر است و عواقب بسیار بدی که در پی دارد برای شما خواهیم گفت .


با گواهیران همراه باشید …

مقاله ویژه : هزینه گواهینامه رانندگی چقدر است ؟ ( آپدیت جدید )

واشر سرسیلندر در موتور چه نقشی دارد ؟

سوال خوبی است .

این واشر بین سر سیلندر و سیلندر قرار گرفته که علاوه بر ایجاد حالت ضربه‌گیری , مانع از حرارت مستقیم به سر سیلندر است و باعث جلوگیری از جوش خوردن این قطعات به هم براثر گرمای زیاد می‌شود . جنس واشر از نوع مس و پنبه نسوز و فولاد است به همین دلیل قابلیت تحمل فشار حرارتی بالا را دارد .

علاوه بر این‌ها برای جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن بهترین گزینه بوده و می‌تواند سالها برای شما بدون کوچک‌ترین مشکلی کار کند .

واشر سرسیلندر تا چه دمایی را تحمل می‌کند ؟

این واشر می‌تواند حرارت تا 6000 درجه سانتیگراد و بیشتر را تحمل کند . البته بستگی به وسیله مورد نظر دارد .
یعنی در این محاسبات باید بدانید که خودروی ما برای مثال یک بی ام دبلیو است یا یک تانک دیزلی 100 تنی .

اما در هر صورت بنا به وسیله مورد نظر , این واشر تعیین می‌شود .

پس بهتر است حواستان بسیار به این موارد باشد . نباید واشر خودروی فرضا 206 ساده را با سمند یکی کنید . ( البته فقط در محاسبات زیرا قالب هر یک متفاوت است ) .

انواع و اقسام واشر :

1- آزبستی – فولادی
2- آزبستی – مسی
( این دو نوع سالیان قبل استفاده می‌شد که در این دوران خیلی کم است و شاید دیگر استفاده نمی‌شود )
3- الاستومریک
4- فولاد چند لایه
5- مسی
6- کامپوزیت
( ناگفته نماند فولاد چند لایه اخیرا به بازار عرضه شده که از حدود 5 لایه ساخته شده است . )

اگر واشر بسوزد چه اتفاقی می‌افتد ؟

اگر این واشر از شانس بد شما یا بهتر است بگوییم بی‌دقتی شما بسوزد علائمی به شرح زیر را به شما نشان می‌دهد که عبارت است از :

  • جوش آمدن خودرو
  • شیری شدن رنگ روغن موتور
  • مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور
  • بد کار کردن موتور
  • حرارت بسیار زیاد موتور در زمانی کوتاه
  • روشن شدن چراغ چک
  • خرابی پمپ روغن

اما اگر بخواهیم بگوییم که به چه دلیل این واشر موتور می‌سوزد , باید بگوییم که به چند دلیل بسیار مهم این اتفاق می‌افتد که عبارت است از :

  • کمبود آب در رادیاتور
  • پیچیده شدن شیلنگ ورودی و خروجی آب
  • بسته شدن مجرای آب در موتور
  • ایراد در ترموستات
  • خراب بودن واترپمپ
  • تولید حرارت بسیار زیاد موتور به علت گاز دادن‌های شدید و طولانی مدت در حالت درجا

پیشنهاد ویژه : دانلود رایگان کتاب رانندگی ( جدید )

آیا می‌توانیم خودمان واشر را تعویض کنیم ؟

البته که می‌توانید خودتان این مشکل را برطرف کنید .
باید بدانید که این مورد بسیار حساس است و اگر در تعمیر کوچکترین اشتباهی انجام دهید حتی ممکن است موتور شما بسوزد .
واشر را اگر درست آب‌بندی نکنید , نشت آب از کانال آب و همچنین روغن از کانال روغن بیرون می‌زند و انگار هیچ کاری انجام نداده‌اید . حتی تا این حد که آن قدرباید دقیق آب‌بندی شود تا گاز از محفظه احتراق فرار نکند . پس آب‌بندی واشر خیلی مهم است .

ضرر رعایت نکردن نکات فنی :

مواردی که اگر هنگام تعمیر سرسیلندر رعایت نکنید , مشکل‌ساز خواهد شد :
سفت بستن پیچ‌های سرسیلندر و یا شل بستن آنها . ( یعنی اگر پیچ‌ها خیلی سفت شود امکان بریدن هست و به سرسیلندر آسیب می‌رساند . اگر پیچ‌ها شل بسته شود براثر حرارت زیاد سرسیلندر تاب برمی‌دارد . در این صورت سیلندر را باید به تراشکاری ببرید . اگر آسیب کم باشد تراش می‌شود . اگر زیاد باشد باید یک سر سیلندر نو بخرید . )

عدم استفاده مناسب از چسب مزدا و یا چسب آب‌بندی سرسیلندر

اشتباه بستن پیچ‌ها به ترتیب Z یا X

در هر صورت به شما اکیدا پیشنهاد می‌کنم که حتما به مکانیکی بروید و خودروی خود را برای تعمیر درست در اختیار مکانیک‌های باتجربه قرار دهید و در وقت و هزینه خودتان صرفه‌جویی کنید .

توصیه : برای مراجعه به تعمیرگاه حتما از جرثقیل استفاده کنید . چون روشن کردن موتور در این حالت یعنی سوختن کامل موتور .

آیا موتورهای برقی نیز واشر سرسیلندر دارند ؟

بستگی دارد به این که آیا خودروی شما برقی بنرینی است یا کاملا برقی است .

اگر خودروی شما کاملا برقی است . خب ؛ مسلما خیر .
در موتور ماشین برقی نیازی به واشر سرسیلندر نیست . زیرا آب و روغنی در کار نیست یا بهتر است بگوییم که اصلا سیلندر و سر سیلندری در کار نیست .

اما اگر خودروی شما دارای موتور برقی و بنزینی است , بله . به خاطر سیستم بنزینی خودرو این واشر در موتور شما نیاز است .

پیروز و موفق باشید …



گواهیران – وبسایت مرجع رانندگی در ایران .

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.