قالب وردپرس افزونه وردپرس

برق دزدی ! دلایل برق دزدی در ماشین چیست ؟

برق دزدی , اصطلاحی است که ماشین‌داران و رانندگان بسیار از آن واهمه دارند . البته حق هم دارند چون آسیب‌هایی به خودرو می‌زند که می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را برای صاحب خودرو بتراشد .

اما آیا واقعا تمامی خودروها این اتفاق برایشان می‌افتد ؟
چگونه می‌توان این مورد را درست کرد و آیا می‌توانیم از این مورد در خودروی خودمان جلوگیری کنیم ؟

برق دزدی ماشین یعنی چه و چه می‌شود که این اتفاق می‌افتد ؟!


با گواهیران همراه باشید ….


پیشنهاد ویژه سایت : اگر می خواهید استعلام خلافی بگیرید بر روی این نوشته کلیک کنید .

برق دزدی یعنی چه ؟

این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که ممکن است خودروی شما از یک‌جا نشتی برق یا خرابی برقی داشته باشد .

یعنی چه ؟ وقتی احساس می‌کنید خودروی شما ضعیف شده است شک نکنید اولین موردی که به ذهن مکانیک‌ها می‌رسد , برق دزدی است .

یعنی برقی که دینام تولید می‌کند و باید برای موتور مورد استفاده قرار بگیرد از یک‌جا در حال هدر رفتن است . برق ناقص و یا 70% از برق به موتور می‌رسد که این یعنی یک‌جای کار ایراد دارد .

اما دلایل این اتفاق چیست ؟ اصلا چه می‌شود که اینطور می‌شود ؟ بیایید بررسی کنیم !

وقتی برق دزدی اتفاق می‌افتد چه می‌شود ؟

از کجا بفهمیم برق خودروی ما در حال هدر رفتن است .

وقتی برق دزدی می‌شود موارد بی‌شماری در خودرو شما اتفاق می‌افتد که آن علائم را بازگو خواهیم کرد .

علائم برق دزدی :

  • نور چراغ جلو و عقب خودرو بسیار ضعیف شده و پرش‌دار می‌شود
  • استارت دیر عمل می‌کند گویی خودرو مریض شده است
  • موتور بسیار بد کار می کند زیرا شمع‌ها برقی ضعیف برای ایجاد انفجار در سیلندر دارند
  • ضبط خودرو قطع و وصل می‌شود
  • باتری بسیار داغ می‌شود
  • دینام صدا می‌دهد
  • سیم‌ها بسیار داغ می‌شود
  • موتور در حین حرکت خاموش و یا ریپ می‌زند
  • و …

دلایل برق دزدی در ماشین چیست ؟

وقتی برای خودرو این اتفاق می‌افتد کارکرد خودرو ضعیف می‌شود باید ببینیم که علت از چیست و از کجاست ؟

مشخص است که برق دارد از مسیر دیگری حرکت می‌کند و این یعنی یا سیم قطع شده یا به تار مویی بند است .

شاید هم به بدنه اتصال داشته و دارد برق را به راحتی از دست می‌دهد .
خب این یعنی سیستم برق و سیم کشی خودرو ایراد دارد . حتی می‌توان گفت یکی از وسایل برقی خودرو خراب شده است . شما برق ماشین را دارید از دست می‌دهید .

بررسی علت برق دزدی :


خب بیایید ریزبین‌تر شویم .
اول به دینام نگاه کنیم و ‌بینیم آیا سیم‌ها از سوکت خود جدا شده‌اند یا به جایی دیگری همزمان متصل شده‌اند ؟

اگر جواب منفی بود باید به سراغ فیوزها برویم ببینیم آیا فیوزها سوخته‌اند . شاید دلیل اصلی همین سوختگی است و برق دزدی در خودرو وجود ندارد .
پس اگر جواب باز هم منفی بود به سراغ سیم‌های پشت چراغ می‌رویم تا بینیم آیا سیمی لخت شده و به بدنه اتصال دارد یا نه ؟

اگر باز هم جواب منفی بود باید به سراغ باتری برویم باید ابتدا چک کنیم ببینیم که باتری شارژ دارد یا خیر !!!
اگر به‌تازگی باتری خریدید و باتری شارژ ندارد , شک نکنید برق باتری در جایی به هدر می‌رود پس بیایید دوباره تمامی موارد رو تست کنیم .

سپس اگر باز هم جواب منفی بود , دزدی برق از خود دینام است زیرا تمامی اتصالات درست و سالم است . در داخل دینام سیم‌پیچی‌هایی وجود دارد که خراب شده و با یکدیگر تداخل ایجاد می‌کنند .

در بیشتر مواقع دینام یا باتری تعمیر یا شارژ و یا تعویض می‌شوند . در غیر این صورت سیستم سیم‌کشی خودرو تعویض می‌شود .

پیشنهاد مقاله : گرمکن و سردکن صندلی چیست ؟

چگونه می توان جلوی برق دزدی در خودرو را گرفت ؟

به مواردی که گفته می‌شود خوب دقت کنید .

اگر سیستم سیم‌کشی خودروی شما سالم است حتما به این موارد عمل کنید تا دچار این خرابی در سیستم خود نشوید .

1 – حواستان باشد به هیچ وجه خودتان برای تعمیرات تخصصی دست به آچار نشوید زیرا ممکن است حتما سیمی را ناخواسته پاره کنید .

2 – بیش از 5 ساعت به صورت مداوم از خودرو استفاده نکنید . حتما بعد از 5 ساعت روشن ماندن مداوم , به مدت 30 دقیقه خودروی خود را خاموش کنید و سپس مجددا استفاده کنید . ( جهت جلوگیری از آب شدن لایه‌های پلاستیکی سیم‌ها ) .

3 – سیم‌های سوکتی بسیار حساس هستند به هیچ وجه به دینام با آچار یا چکش ضربه نزنید .

4 – در مواقع شستن موتور خودرو بگذارید خودرو 1 ساعت خاموش بماند و یا فورا آن را خشک کنید چون برق دزدی به راحتی در این مواقع اتفاق می‌افتد .

5 – همه این موارد را رعایت کنید دیگر دچار این اتفاق نمی‌شوید .

برق دزدی به مرور چقدر آسیب می‌رساند ؟

ببینید این سوال بسیار خوبی است . این اتفاق می‌تواند به بخش‌های بسیار مهمی از خودرو آسیب برساند که حتی فکرش را هم نمی‌کنید .

وقتی استارت می‌زنید و چندین بار این کار را می کنید , ابتدا فلایویل و دنده استارت ساییده می‌شود . سپس باتری انرژِی بسیار زیادی را خرج می‌کند اما بی فایده است پس به باتری نیز فشار بسیار زیادی می‌آید .
پس از روشن شدن , به سر شمع‌ها برق ضعیف ‌می‌رسد . همین باعث می‌شود که جرقه کُند زده شود و عملیات انفجار و تولید قدرت درست انجام نمی‌گیرد , در این حالت پیستون‌ها به صورت شارپی عمل می‌کنند .

وایرها به سمت سوختن و پلاتین‌های شمع به سمت آسیب دیدن سوق پیدا می‌کنند .

یاتاقان‌ها ضربه دیده و تایمینگ خودرو به هم می ریزد . سپس ضربه‌گیر موتور و یا دسته موتور آسیب می‌بیند . این پرش می‌تواند بر عملکرد سوپاپ‌ها تاثیر بگذارد و خودرو نیاز به فیلرگیری پیدا کند .

سپس خام‌سوزی اتفاق می‌افتد و خودرو ممکن است خاموش شده و شارژ باتری تخلیه شود و دیگر روشن نشود .

آیا می‌توانیم خودمان خودرو را عیب‌یابی کرده و برق دزدی را تعمیر کنیم ؟

خیر به هیچ وجه خودتان دست به آچار نشوید زیرا ممکن است مشکل را بدون دیاگ عیب یابی کنید و خودروی خود را خراب‌تر کنید .

در این شرایط خودروی خود را به باتریساز تحویل دهید که هزینه بسیار کمتری را برای شما به همراه خواهد داشت .

هزینه تعمیر و رفع این مورد چقدر است ؟

اگر خودرو قیمتی زیر 100.000.000 تومان داشته باشد در بدترین شرایط یعنی تعویض کل سیستم , شما باید حتما 2 الی 3 میلیون تومان هزینه کنید .

اگر مشکل جزیی باشد می‌توانید با خرید لوازم و اجرت باتریساز حدود 100 الی 200 هزار تومان هزینه کنید .

در صورتی که دینام مشکل داشته باشد می‌توانید تعمیر کنید که اصولا تعمیر دینام 1/4 هزینه دینام نو است , می توانید از خرج بیهوده جلوگیری کنید .

موفق و پیروز باشید .

گواهیران – وبسایت مرجع رانندگی در ایران .

3.3/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. علی رضا نوروزی

    سلام خیلی خوب توضیح داده شد واقعا ممنون از تجربه‌های مفیدشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.