قالب وردپرس افزونه وردپرس

موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعیست و چگونه کار می‌کنند؟

موتور اتوبوس ‌ها عموما بسیار بزرگ و دودزا هستند , وقتی از کنارشان با خودروی سواری خود عبور می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چرا این ماشین ها دود می کنند .

موتور اتوبوس‌ ها دیزلی هستند و نوع سوختشان گازوییل است .

پیش‌تر , درباره رانندگی در اوکراین مقاله نوشته‌ایم , می‌توانید برای دسترسی روی این نوشته ( قوانین عجیب رانندگی در اوکراین ) کلیک کنید .

در این مقاله می خواهیم با هم بررسی کنیم که موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعی هستند؟
چرا دود می کنند؟
با سواری چه فرقی دارند و …

پس با گواهیران همراه باشید …

موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعی هستند ؟

این موتورها از نوع دیزلی هستند , یعنی از نظر سوخت و نوع احتراق بسیار بسیار با موتورهای بنزینی تفاوت دارند .

باید بگوییم با اینکه موتور این خودروها دود زیادی را تولید می کند اما بسیار پاکیزه‌تر از بنزین بوده و آلایندگی کمتری دارند .

موتورهای دیزلی در تریلی و کامیون‌ها نیز استفاده می‌شوند .

در بعضی موارد نیز در کشورهای توسعه‌یافته , در اتوبوس‌ها از موتورهای بنزینی و البته همانطور که می دانید از موتورهای برقی نیز استفاده می‌شود .

حالا بیایید ببینیم موتور این خودروها با خودروهای سواری چه فرقی دارند؟

با گواهیران همراه باشید …

پیشنهاد مقاله : دانلود رایگان و فوری کتاب آیین نامه رانندگی

موتور اتوبوس با خودروی سواری چه فرقی دارد ؟

موتور اتوبوس‌ ها و کشنده‌ها با سواری دارای 2 فرق عمده هستند .

1- نوع سوخت :

اولین تفاوت آنها نوع سوخت است :
سوخت موتورهای معمولی برای خودروهای سواری از نوع بنزینی است .
سوخت موتور کشنده‌ها , کامیون‌ها و اتوبوس‌ها چون دیزلی هستند گازوییل است .

2- نوع احتراق :

دومین تفاوت آنها نوع احتراق است :
در موتورهای بنزینی : ابتدا سوخت وارد سیلندر شده و پس از متراکم شدن شدید توسط پیستون , سوخت به وسیله جرقه شمعها محترق شده و قدرت ایجاد می‌شود .

در موتورهای دیزلی : ابتدا هوا وارد سیلندر شده , پس از متراکم شدن شدید هوا و داغ شدن و بالا رفتن دمای هوای متراکم شده , سوخت که همان گازوئیل است وارد سیلندر می‌شود . پس از ورود سوخت و ترکیب شدن با هوای داغ , سوخت منفجر شده و تولید قدرت می‌کند .

آیا از موتور اتوبوس‌ می‌توانیم در خودروی سواری استفاده کنیم ؟

مسلما خیر . چون کارکرد موتور اتوبوس با موتور سواری تفاوت دارد.

اما اگر سوال این است که می‌توان از موتور دیزلی در خودرو سواری استفاده کرد؟
باید بگویم بله ممکن است .

در قدیم‌الایام بعضی کمپانی‌های خودروسازی از نوع موتور اتوبوس ها یا موتور دیزلی در خودروهای سواری استفاده کرده‌اند .

بعضی از کارخانه‌های خودروسازی نیز اخیرا موتورهای گازوییلی را برای خودروهای سواری طراحی کرده‌اند , چون اعتقاد دارند که آلایندگی گازوییل از بنزین خیلی کمتر است .

آیا می‌توانیم به جای سوخت گازوییل در این موتورها از الکل استفاده کنیم ؟

سوال بسیار خوب و عجیبی است !!

ببینید در اصل دلیل استفاده از سوختی مانند گازوییل در این موتور این است که پس از پاشش سوخت در هوای داغ متراکم شده در سیلندر , گازوییل می‌تواند به طور مناسب در سراسر منطقه تراکم پاشش شده و دیرتر شعله‌ور شود .

حال آنکه سوخت گازوییل کمی هم چرب بوده و برعکس سوخت‌های دیگر خشک نیست که همین باعث می شود تا سیلندر با استفاده زیاد و به مرور زمان ترک نخورد و به اصطلاح خشک نسوزد .

اما اگر از الکل در این موتور استفاده شود ؛
اولا بسیار خشک خواهد سوخت زیرا فاقد چربی است .
دوما زود خواهد سوخت که در این صورت قدرت بسیار کمی را تولید خواهد کرد .

آیا می‌توانیم از بنزین در موتور اتوبوس استفاده کنیم ؟

بنزین نیز به دلیل سوختن زود تر از گازوییل و تولید توان کمتر نمی‌تواند سوخت مناسبی برای موتور گازوییلی باشد .

در این حالت موتور قدرت بسیار کمی را تولید می کند .

همچنین ممکن است به دلیل پاشش در سیلندر , بنزین بلافاصله نسوزد و این یعنی در حالت سرد موتور بنزین نخواهد سوخت و موتور اصلا روشن نمی شود .

سیستم خنک کننده این موتورها چیست و چگونه کار می‌کند ؟

رادیاتور :

سیستم خنک کننده اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و … رادیاتور است .

به دلیل این که موتوراتوبوس در انتهای این خودرو قرار دارد , حتما به یک خنک کننده قوی نیاز دارد .

در موتور اتوبوس هم درست مانند تمامی خودروها کار رادیاتور خنک کردن موتور است اما با این تفاوت که فن بسیار قدرتمندتری نسبت به باقی خودروها دارد .

این طراحی خنک کاری را بسیار سخت‌تر می‌کند چرا که موتور در برابر جریان باد قرار ندارد .

موتور اتوبوس صرفا با فن خنک می‌شود که بسیار اتفاق افتاده است و دیده‌ایم که در فصل گرما اتوبوس‌ها جوش می‌آورند .

شاید شما هم دیده باشید که گاهی رانندگان درب موتور اتوبوس را باز می‌گذارند تا موتور خنک شود .

آیا می‌توانیم خودمان موتور دیزلی اتوبوس را تعمیر کنیم ؟

خیر خیر خیر . توصیه می‌کنم به هیچ وجه خودتان دست به کار نشوید .

قسمت انژکتور این موتورها بسیار فنی و تخصصی است و نمی‌توانید بدون تجربه ریسک تعمیر غیرحرفه‌ای را به جان بخرید .

پس با هزینه بسیار کمتر می‌توانید موتور خراب شده را در اختیار مکانیک مخصوص قرار دهید .

چرا اتوبوس‌ها و تریلی‌ها دود بسیار زیادی تولید می‌کنند ؟

دلیل دودزایی بسیار زیاد ماشین‌های سنگین نوع سوخت آنهاست .

جالب است در ابتدا خواندید که آلایندگی این سوخت‌ها و موتورها بسیار کمتر از موتورهای معمولی با سوخت بنزین است .

این دودزایی به این دلیل رخ می‌دهد که موتورهای دیزل پس از 30 روز کاری باید حتما تمیز شوند اما اکثر رانندگان هر 5 الی 7 ماه یک بار به مکانیکی مراجعه می‌کنند .

رسوبات بسیار زیاد و انژکتور آب‌بندی نشده و خراب می‌تواند دلیل این دودزایی باشد .

موفق و پیروز باشید .

وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

4.8/5 - (54 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.