قالب وردپرس افزونه وردپرس

رانندگی در برف و باران – چگونه در سخت ترین شرایط رانندگی کنیم ؟

رانندگی در برف ویا شرایط به شدت بحرانی مانند رانندگی در باران های شدید فصلی , جاده های به شدت گلی و باتلاقی , رانندگی در شرایط طوفانی بسیار شدید و … را در این مقاله به خوبی بررسی خواهید کرد .

شما در این مقاله می آموزید که اگر در این شرایط گیر کردید چطور با حداقل امکانات بتوانید به راحتی گذر کنید .

در مقاله پیشین در مورد ایرادات خودرو می گفتیم برای مثال درست در مقاله قبلی راجع به علت ترک خوردن موتور گفتیم که می توانید این مقاله و یا دیگر مقالات را بررسی و مطاله نمایید . خب میریم سراغ اصل داستان …

رانندگی در بدترین شرایط ممکن در جاده ها و یا راه ها …

پس با ما همراه باشید …

پیشنهاد مقاله : دانلود نمونه سوالات آیین نامه

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در برف و یخبندان

اگر در حین رانندگی به یکباره متوجه بارش برف شدید و رفته رفته مشاهده کردید که برف بسیار بسیار سنگین شده است باید چکار کنیم ؟

برای مثال در جاده های بسیار زیادی ممکن است هر 3 دقیقه یک ماشین عبور کند که این یعنی برف به زودی سطح جاده را به راحتی می پوشاند و پس از چند ساعت به یخ شدید تبدیل می شود و شما درست در وسط جاده قرار گرفته اید .

باید به موارد زیر عمل کرده تا بتوانید بدون مشکل از این وضعیت عبور کنید :

  • گرمکن شیشه را روشن کنید
  • به شیشه آب نپاشید و فقط بگذارید برف پاک کن ها کار کنند
  • بخاری را روشن و برای جلوگیری از ایجاد بخار در داخل خودرو شیشه را کمی پایین کشیده تا حرارت جا به جا شود
  • به آرامی و با دنده نسبتا سنگین برای مثال 2 و 3 حرکت کنید هرچند دنده 3 خطرناک است اما ما جاده را تقریبا خالی در نظر گرفته ایم
  • به هیچ وجه سرعتتان را بالا تر از 45 نبرید زیرا سطح درگیری لاستیک با جاده بسیار کم می شود و این یعنی یا ماشین چپ شده و یا به سرعت از راه جدا می شود .
  • زنجیر چرخ رو آماده در صندوق عقب قرار بدید
  • حتما ضد یخ در رادیاتور خودرو خودتون بریزید که اگر ضد یخ در این سیستم وجود نداشته باشد با دردسر بدی رو به رو می شوید
  • حتما ترموستات رو در حالت گرمترین نقطه قرار دهید

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط بارانی

رانندگی در شرایط بارانی رو همه ما دوست داریم کمتر کسی هست که از رانندگی در این شرایط لذت نبرد و دوست نداشته باشد . اما همه این لدت ها در تمامی شرایط هم نمی تواند بسیار زیبا به نظر برسد .

بیایید تصور کنیم که در حال رانندگی در یک جاده بسیار زیبا هستیم که ناگهان باران می بارد و رفته رفته حجم و شدت باران به شدت زیاد می شود گویی که تصور می کنید که دارید از زیر آبشار گذر می کنید .

برف پاک کن ها به سرعت کار می کنند و شما جلوی خود را به سختی می بینید.

در این حالت فرض می کنیم که شما بسیار عجله دارید ئ هرطور که شده باید در ساعت مشخص به مقصد برسید پس مجبورید در این شرایط رانندگی کنید . پس برای اینکه در دردسر نیوفتید باید به موارد زیر دقت کنید و حتما بادتان بماند که اشتباه نکنید :

  • برف پاک کن را بر روی حالت بسیار سریع قرار دهید
  • مه شکنتان را م عقب هم جلو روشن کنید
  • شیشه هارا بالا داده و به مقدار بسیار کمی باز بگذارید
  • با سرعت بسیار پایین حرکن کنید ( حداکثر 75 )
  • ترمز رو مقطعی بگیرید و از ترمز زدن شدید و کامل بپرهیزید
  • اگر شرایط در راه های شیب دار رو به پایین بود , با دنده بسیار سنگین حرکت کنید برای مثال 2

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط مه غلیظ

رانندگی در مه می تواند تجربه ای لذت بخش باشد زیرا صدای راه و موارد راه ها توسط مولکول های معلق آب گرفته شده و صدایی به جز طبیعت را نمی شنوید و یا وقتی نفس می کشید حس می کنید در حال دم تکه هایی از ابر هستید که بسیار خنک و لذت بخش است اما …

اما باید بدانید که در این شرایط شما اگر دقت نکنید , ممکن است به صورت ناخودآگاه از جاده و یا مسیر خارج شده و حتی به سمت دره و پرتگاه بروید . پس باید چکار کنیم ؟

بیایید تصور که در ابتدا , راه و یا جاده بسیار قدیمی است و هیچ خط کشی در این راه صورت نگرفته است , باید چکار کنیم ؟

هیچ , توصیه می کنم کنار بزنید و حرکت نکنید اما موارد زیر را حتما انجام دهید :

  • چراغ مه شکن عقب و جلو را روشن کنید
  • مطمئن شوید که در جای امنی ایستاده اید که امکان برخورد خودروی دیگر با شما تقیربا صفر باشد
  • تابلو هشدار را در جلو و یا عقب خودرو قرار دهید
  • حتما فلاشر بزنید

اما بیایید تصور کنیم که خطکشی در راه انجام شده و می توانید به راحتی حرکت کنید پس در این هنگام علاوه بر انجام موارد بالا به جز استفاده از علامت هشدار زیرا که در حال جرکت هستید , باید علاوه بر دقت کردن به رو به رو و عقب خودروی خود , حتما به خط کشی ها دقت کنید .

وقتی با خط کشی وسط راه هماهنگ باشید می توانید به راحتی از این وضیت عبور کرده و با سرعت بسیار کم حدودا 30 به مقصد رسیده و یا تا تمام شدن وضعیت به راه خود ادامه دهید .

آیا می توان با موتور سیکلت در این شرایط رانندگی کرد ؟ بیایید بررسی کنیم !

اگر با موتور سیکلت هستید و شرایط برفی است , توصیه می کنم موتور خود را در خانه گذاشته و یا اگر نمی توانید و بسیار عجله دارید و می خواهید تمامی خطر ها را به جان بخرید باید از کمکی ها استفاده کنید .

می توانید به موتور خود 4 کمکی اضافه کنید که در مجموع موتور شما 6 چرخ شده و می توانید حرکت کنید اما با سرعت نهایتا 15 تا 20 هرچند که این سرعت هم بسیار خطرناک است و فقط باید گفت : ” خدا به دادتان برسد و کمکتان کند “

اما اگر در شرایط بارانی هستید , بهتر است از سقف برای موتور استفاده کنید و به شدت سرعت موتور را پایین بیاورید زیرا در حین رانندگی با موتور آنهم در هوای بارانی اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به شدت سر خورده و با زمین برخورد کنید .

اگر شرایط مه است پس باید بدانید علاوه بر دردسر های موارد بارانی با جاده و راه خیس , شما با پدیده مه یعنی عدم دید کافی نیز در حال جنگیدن هستید پس بسیار آرام از کناره راه با روشن بودن تمامی چراغ های موتور عبور کنید . حتما فلاشر هم بزنید .

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه موتور سیکلت چقدر شده است ؟

آیا می توان با ماشین های سواری با حداقل توان حرکتی ( 3 سیلندر ) حرکت کرد ؟

مسلما بله و این خیلی بهتر از موتور است اما این مورد رو حتما باید بدانید که اگر مسیر شما دارای سر بالایی بسیار شدید است و جاده برفی است و شما با این خودرو رانندگی در برف را انتخاب کرده اید کار به شدت اشتباهی کرده اید زیرا ممکن است علاوه بر توقف خودرو شما , دیسک و صفحه شما نیز خراب شود .

پس اگر خودروی شما ضعیف است سعی کنید از ماشین قوی تری برای این شرایط استفاده کنید .

آیا باید همیشه زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشیم ؟

برای رانندگی در برف برای خاطر جمع بودن بهتر است در ماشین شما حتما زنجیر چرخ وجود داشته باشد اما در برف های سبک شهری به هیچ وجه نیازی به زنجیر چرخ نخواهید داشت .

در شرایط جاده گل و لایی باید چکار کرد ؟

اگر ماشین شما آفرود نیست و از ماشین سواری عادی در حال استفاده کردن هستید و در جلوی راه شما راه گل و لایی وجود دارد موارد زیر را حتما انجام دهید :

  • استفاده از دنده 1 نهایتا 2
  • پر بودن مخزن آب برف پاک کن ( خیلی لازم میشه )
  • حرکت زیگزاگی و مدام
  • عدم بوکسو باد ( اصلا این کار رو نکنید , اشتباه محزه )

اگر در راه ریزش کوه به وجود آمد چه کار باید کرد ؟

رانندگی در جاده سنگلاخی رو به هیچ وجه توصیه نمی کنیم اما اگر در وسط راه بودید و کوه در حال ریزش بود شک نکنید که باید سریعا از محل دور شوید .

توصیه می کنم به هیچ وجه و عنوان نایستید .

پس به عنوان نتیجه آخر , رانندگی در برف و باران و مه و گل و لای ترسناک نیست , فقط باید بدانید که چکار باید انجام بدید .

پیروز و موفق باشید – گواهیران , سایت مرجع رانندگی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *