قالب وردپرس افزونه وردپرس

رانندگی در برف و باران – چگونه در سخت ترین شرایط رانندگی کنیم ؟

رانندگی در برف یا شرایط بحرانی مانند رانندگی در باران‌های شدید فصلی , جاده‌های به شدت گلی و باتلاقی , رانندگی در شرایط طوفانی بسیار شدید و… را در این مقاله به خوبی بررسی خواهیم کرد .

شما در این مقاله می‌آموزید که اگر در این شرایط گیر کردید چطور با حداقل امکانات بتوانید به راحتی گذر کنید .

در مقاله پیشین در مورد ایرادات خودرو مخصوصا راجع به علت ترک خوردن موتور گفتیم که می‌توانید این مقاله یا دیگر مقالات را در سایت گواهیران جستجو و مطالعه نمایید .
خب می‌رویم سراغ اصل داستان …

رانندگی در بدترین شرایط ممکن در جاده ها یا راه‌ها …


با گواهیران همراه باشید …

پیشنهاد مقاله : دانلود نمونه سوالات آیین نامه

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در برف و یخبندان

اگر در حین رانندگی به یکباره متوجه شدید که بارش برف شروع و رفته رفته برف بسیار سنگین شده است . باید چکار کنیم ؟

برای مثال در جاده‌های بسیار زیادی ممکن است رفت و آمد خودروها کم باشد . این یعنی برف به زودی سطح جاده را می‌پوشاند و پس از چند ساعت به یخ شدید تبدیل می‌شود و شما درست در وسط جاده قرار گرفته‌اید .
باید به موارد زیر عمل کرده تا بتوانید بدون مشکل از این وضعیت عبور کنید .

رعایت نکته‌های لازم :

  • گرمکن شیشه را روشن کنید
  • به شیشه آب نپاشید و فقط بگذارید برف پاک‌کن‌ها کار کنند
  • بخاری را روشن و برای جلوگیری از ایجاد بخار در داخل شیشه را کمی پایین بدهید تا حرارت جابه‌جا شود
  • به آرامی و با دنده نسبتا سنگین برای مثال 1 و 2 حرکت کنید . حتی اگر جاده تقریبا خالی باشد
  • به هیچ وجه سرعتتان را بالا تر از 35 نبرید زیرا سطح درگیری لاستیک با جاده بسیار کم می‌شود . این یعنی ماشین به سرعت منحرف و از راه جدا می‌شود .
  • زنجیر چرخ را آماده در صندوق عقب قرار بدهید
  • حتما ضدیخ در رادیاتور خودروی خود بریزید . اگر ضدیخ در این سیستم وجود نداشته باشد با دردسر بدی روبه‌رو می‌شوید

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط بارانی

رانندگی در شرایط بارانی را همه ما دوست داریم کمتر کسی هست که از رانندگی در این شرایط لذت نبرد و دوست نداشته باشد . اما این شرایط همیشه نمی‌تواند بسیار زیبا به نظر برسد .

بیایید تصور کنیم که در حال رانندگی در یک جاده بسیار زیبا هستیم . ناگهان باران می‌بارد و رفته رفته حجم و شدت باران زیاد می‌شود , گویی که دارید از زیر آبشار گذر می‌کنید .

برف پاک‌کن‌ها به سرعت کار می‌کنند و شما جلوی خود را به سختی می‌بینید.

در این حالت فرض می‌کنیم که شما بسیار عجله دارید هرطور شده باید در ساعت مشخص به مقصد برسید . پس مجبورید در این شرایط رانندگی کنید . برای اینکه به دردسر نیافتید باید به موارد زیر دقت کنید و حتما یادتان بماند که اشتباه نکنید :

  • برف پاک کن را روی حالت بسیار سریع قرار دهید
  • مه‌شکنتان هم عقب هم جلو را روشن کنید
  • شیشه‌ها را بالا داده و به مقدار بسیار کمی باز بگذارید
  • با سرعت بسیار پایین حرکت کنید ( حداکثر 60 )
  • ترمز را مقطعی بگیرید و از ترمز زدن شدید و کامل بپرهیزید
  • اگر شرایط در راه‌های شیب‌دار رو به پایین بود , با دنده بسیار سنگین حرکت کنید برای مثال 2

چند نکته کوتاه و مهم درباره رانندگی در شرایط مه غلیظ

رانندگی در مه می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد . در جاده صدایی جز طبیعت را نمی‌شنوید یا وقتی نفس می‌کشید حس می‌کنید در حال فروبردن تکه‌هایی از ابر هستید که بسیار خنک و لذت‌بخش است .

اما باید بدانید که در این شرایط اگر دقت نکنید , ممکن است به صورت ناخودآگاه از جاده یا مسیر خارج شده و به سمت دره و پرتگاه بروید . پس باید چکار کنیم ؟

اگر راه یا جاده بسیار قدیمی است و هیچ خط کشی در این راه صورت نگرفته است , باید چکار کنیم ؟

هیچ , توصیه می‌کنم کنار بزنید و حرکت نکنید اما موارد زیر را حتما انجام دهید :

  • چراغ مه‌شکن عقب و جلو را روشن کنید
  • مطمئن شوید که در جای امنی ایستاده‌اید که امکان برخورد خودروی دیگر با شما تقریبا صفر باشد
  • تابلو هشدار را در جلو یا عقب خودرو قرار دهید
  • حتما فلاشر خودرو را روشن کنید

اما بیایید تصور کنیم که خط‌کشی در راه انجام شده و می‌توانید به راحتی حرکت کنید . پس در این هنگام چراغ مه‌شکن عقب , جلو و فلاشر خودرو را روشن کنید .
علاوه بر انجام موارد بالا به‌ رو‌به‌رو و عقب خودروی خود و به خط‌کشی‌ها دقت کنید .

وقتی با خط‌کشی وسط راه هماهنگ باشید می‌توانید از این وضعیت عبور کرده و به راه خود ادامه دهید . تا می‌توانید با سرعت بسیار کم حرکت کنید .

آیا می توان با موتور سیکلت در این شرایط رانندگی کرد ؟ بیایید بررسی کنیم !

اگر با موتورسیکلت هستید و شرایط برفی است . توصیه می‌کنم موتور خود را در خانه گذاشته یا اگر نمی‌توانید و بسیار عجله دارید و می‌خواهید تمامی خطرها را به جان بخرید باید از کمکی‌ها استفاده کنید .

می توانید به موتور خود 4 کمکی اضافه کنید . در مجموع موتور شما 6 چرخ شده و می‌توانید حرکت کنید اما با سرعت نهایتا 15 تا 20 .
هرچند که این سرعت هم بسیار خطرناک است و فقط باید گفت : ” خدا به دادتان برسد و کمکتان کند ” .

شرایط بارانی :


اگر در شرایط بارانی هستید , بهتر است از سقف برای موتور استفاده کنید . سرعت موتور را پایین بیاورید زیرا در حین رانندگی با موتور آن هم در هوای بارانی اتفاقی که می‌افتد این است : به شدت سر خورده و با زمین برخورد می‌کنید .

اگر شرایط مه است پس باید بدانید علاوه بر دردسرهای موارد بارانی با جاده و راه خیس , شما با پدیده مه یعنی عدم دید کافی نیز در حال جنگیدن هستید . پس بسیار آرام از کناره راه با روشن بودن تمامی چراغ‌های موتور عبور کنید . حتما فلاشر هم بزنید .

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه موتور سیکلت چقدر شده است ؟

آیا می توان با ماشین های سواری با حداقل توان حرکتی ( 3 سیلندر ) حرکت کرد ؟

مسلما بله و این خیلی بهتر از موتور است . این مورد را حتما باید بدانید که اگر مسیر شما دارای سر بالایی بسیار شدید است و جاده برفی و شما با این خودرو رانندگی در برف را انتخاب کرده‌اید کار اشتباهی مرتکب شده‌اید . زیرا ممکن است علاوه بر توقف خودرو شما , دیسک و صفحه شما نیز خراب شود .

پس اگر خودروی شما ضعیف است سعی کنید از ماشین قوی‌تری برای این شرایط استفاده کنید .

آیا باید همیشه زنجیر چرخ با خود به همراه داشته باشیم ؟

برای رانندگی در برف برای خاطر جمع بودن بهتر است در ماشین شما حتما زنجیر چرخ وجود داشته باشد اما در برف‌های سبک شهری به هیچ وجه نیازی به زنجیر چرخ نخواهید داشت .

در شرایط جاده گل و لایی باید چکار کرد ؟

اگر ماشین شما آفرود نیست و از ماشین سواری عادی در حال استفاده هستید و در جلوی شما راه گل و لایی وجود دارد موارد زیر را حتما انجام دهید :

  • استفاده از دنده 1 نهایتا 2
  • پر بودن مخزن آب برف پاک کن ( خیلی لازم میشه )
  • حرکت زیگزاگی و مدام
  • عدم بکسواد یا لغزش ( اصلا این کار را نکنید , اشتباه است)

اگر در راه ریزش کوه به وجود آمد چه کار باید کرد ؟

رانندگی در جاده سنگلاخی را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم اما اگر در وسط راه بودید و کوه در حال ریزش بود , شک نکنید که باید سریعا از محل دور شوید .

توصیه می‌کنم به هیچ عنوان نایستید .

پس به عنوان کلام آخر , رانندگی در برف و باران و مه و گل و لای ترسناک نیست . فقط باید بدانید که چکار باید انجام بدهید .

پیروز و موفق باشید …

گواهیران – سایت مرجع رانندگی در ایران

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.