رانندگی در شن و راه های ساحلی چه دردسر هایی دارد و یا باید چکار کرد تا به دردسر نیوفتیم ؟ در این مقاله به زبان بسیار ساده و به دور از موارد فنی به بررسی معایب و مزایای رانندگی کردن در شن می پردازیم البته معایب و مزایا نمی توان گفت و یا شاید اگر بگوییم خوبی ها و بدی های رانندگی در این شرایط را توضیح می دهیم بهتر باشد . بسیار خب بیایید ببینیم اوضاع از چه قرار است .
پس بزن بریم .
رانندگی در شن کویر و یا ساحل !
قبل از هر چیزی باید بدانید یکی از بهترین و لذت بخش ترین تفریحات در کشور های ساحلی و یا کویری رانندگی در شن و ماسه های آن منطقه است که سالانه افراد زیادی از کشور های دیگر برای این تفریح فوق العاده به کشور های عربی حوزه خلیج پارس می روند و هزینه های زیادی را در آنجا برای این تفریح می کنند و یکی از بهترین حالت های گردشگری در کشور های عربی دقیقا این زمینه از رانندگی است .
در این مقاله به بررسی اشتباهاتی که ممکن است در حین رانندگی در شن برای شما پیش بیایید می پردازیم پس به شما پیشنهاد می کنم حتما تا انتها با گواهیران همراه باشید . در ضمن یادتان باشد برای اینکه بتوانید به کشور های عربی رفته و در این فستیوال های رانندگی در شن و ماسه شرکت کنید باید حتما گواهینامه رانندگی داشته باشید و گواهینامه رانندگی خود را بین المللی کنید تا بتوانید ماشین مد نظرتان را رنت کنید . اما اگر هنوز در مراحل گرفتن این مدرک هستید و نیاز دارید تا زودتر در آزمون های آیین نامه رانندگی آموزشگاهی قبول شوید حتما سوالات آیین نامه رانندگی را دانلود کرده و به خوبی تمرین کنید . بسیار خب برویم به سراغ اصل مطلب … .
اشتباهات رایج رانندگی در شن و ماسه چیست ؟
اصولا اگر می خواهید رانندگی در شن را ترجه کنید باید کلاس های آموزشی آن را که در کشور های عربی و حتی در ترکیه و یا حتی در ایران خودمان هست را به خوبی پاس کنید . در این کلاس ها به شما یک ماشین آفرودی داده می شود و شما را به مناطق و تپه های شنی می برند و از شما می خواهند تا در شرایط مختلف رانندگی کنید . اصولا هزینه های این کلاس ها بسیار زیاد است و یا شاید بهتر است بگوییم در ایران هزینه آموزش رانندگی آفرود حدودا برای 10 جلسه 30 میلیون تومان است .
اما بعد از یادگیری رانندگی در شن و ماسه بسیاری از افراد اشتباهات بسیار زیادی را انجام می دهد که منجر به اتفاقات بسیار بد می شود . اجازه دهید اشتباهات رایج را در این بخش نام ببریم که به صورت زیر است :
1 – نداشتن وسایل امدادی
2 – نداشتن وسایل ضروری مانند بیل و زنجیر و …
3 – چک نکردن آب و روغن ماشین
4 – گاز دادن های زیاد
5 – دنده عقب درست وسط شیب های بسیار تند و تیز
6 – رفتن به آپرانگل های بسیار تیز
7 – عادت نداشتن به استاتیک ماشین قبل از شروع آفرود و رانندگی در ماسه
8 – نداشتن وسایل ایمنی و کلاه و …
9 – عدم تجربه کافی در شرایط سخت
در این بخش از مقاله به بررسی موارد بسیار زیادی می پردازیم . این 9 مورد می توانند موجب یک اتفاق بسیار بد برای راننده شوند که در بند بعدی بررسی می کنیم .
پیشنهاد مقاله قبل : رانندگی کردن در مکان های شلوغ شهری !
مزیت های رانندگی در شن و ماسه !
البته شن و ماسه صرفا برای مکان های کویری نیست و می تواند برای مکان های ساحلی هم باشد برای مثال حتی سواحل دریای کاسپین و یا خلیج پارس خودمان که پر از شن های خیس هست . در این حالت در صورتی که ماشین شما آفرود باشد و امکانات خوبی هم داشته باشید بدون شک می توانید به خوبی از رانندگی در این شرایط لذت زیادی ببرید و با گروه های جوان بسیار شاد می توانید تفریحات فوق العاده ای داشته باشید .
البته در کشور ایران خودمان موسسه های زیادی برای تور های آفرود وجود دارد و شما می توانید انتخاب کنید که در مکان های ساحلی باشید و یا در مکان های کویری و تماما این موارد به شما بستگی دارد . بسیار خب بیایید برویم سر اصل مطلب و آن چیزی نیست جز بررسی موارد گفته شده در بند بالا یعنی اشتباهات رایج برای رانندگی در ماسه و شن … .
بررسی اشتباهات رایج رانندگی در ماسه !
خب همانطور که می دانید و یا شنیده اید رانندگی در راه های ماسه ای بسیار سخت است زیرا یک جا ماسه سست و یک جا بسیار سفت است و اینکه شما در کجا باید حرکت کنید اصلا کار ساده ای نیست و در یک چشم بهم زدن ممکن است ماشین شما در راه های ماسه ای گیر کند . البته جالب اینجاست که ماشین های آفرودی هم در این شرایط گیر می کنند چه رسد به ماشین های سواری .
بیایید به بررسی موارد مهم بپردازیم که همیشه متاسفانه باعث اتفاقات بسیار بد برای رانندگان می شود که شامل موارد زیر است … .
1 – نداشتن وسایل امدادی در ماشین : البته اجازه دهید کپسول های آتشنشانی را هم به این مورد اضافه کنیم و این درست در حالتی است که بسیاری از رانندگان اصلا اهمیتی به این موضوع نمی دهند که باید حتما وسایلی برای خاموش کردن آتش با خود حمل کنند که البته در موارد بعدی به این مورد می رسیم اما در مجموع رانندگی در شن می تواند باعث ایجاد اتفاقات بسیار عجیبی شود و نداشتن وسایل امدادی خود یک اشتباه بزرگ است .
2 – نداشتن وسایل ضروری مانند بیل و کلنگ : آفرود بازان حرفه ای می دانند در صورتی که در ماشینشان این موارد نباشد چه اتفاقی می افتد . درست وقتی که ماشین در شن های سست گیر کرده و اصلا در نمی آید باید حتما با استفاده از بیل راه را باز کنید و سپس با سرعت زیاد حرکت کرده تا از شن و ماسه ها در بیایید و نداشتن این مورد می تواند یکی از اشتباهات مهم باشد .
3 – چک نکردن آب و روغن ماشین : دوستان حتی اگر در فصل سرما هم باشد باز ممکن است در چاله شنی بی افتید و نیاز داشته باشید تا مدام به موتور ماشین برای درآمدن از این وضعیت فشار بیاورید در این حالت است که اگر آب و روغن ماشین را به خوبی چک نکرده باشید می توانند باعث از بین رفتن سیستم موتوری ماشین شما شود پس حتما این مورد رو به خوبی چک و بررسی کنید .
4 – گاز دادن های زیاد : درست وقتی در چاله ای گیر کرده اید و می خواهید از چاله در بیایید باید به ماشین فشار زیادی بیاورید و در صورتی که به ماشین فشار زیادی بیاورید بسیاری از سیستم ها هم موتور و هم دیسک و صفحه دچار مشکلات زیادی می شوند از طرفی حتی شن ها به داخل سیستم ترمز رفته و باعث خرابی سیستم ترمز هم می شود پس در این شرایط باید هوشمندانه عمل کنید و مدام گاز ندهید .
5 – دنده عقب درست در وسط شیب های شدیدا تند : اشتباهی که بسیاری از آفرودر های بی تجربه می کنند و آن این است که درست در شیب های شدیدا تند که ماشین در سر بالایی گیر کرده است ناگهان از دنده عقب استفاده می کنند به جای آن که ماشین را آرام آرام پایین بیاورند .
6 – رانندگی در شن و تپه های آپرانگل : آپرانگل کلمه ای برای خلبانان جنگنده است اما در آفرود های حرفه ای هم به کار می رود و به معنی شیب بسیار شدید و تند و خطرناک است که هر لحظه امکان چپ شدن ماشین هست . در این حالت اگر راننده بی تجربه باشد امکان دارد ماشین چپ کرده و تا به پایین تپه برسد کاملا له و خورد شود و راننده هم خواهد مُرد اما اگر راننده با تجربه باشد می تواند به خوبی ماشین را کنترل کند . جدا آرزو می کنم هیچ کس در این شیب قرار نگیرد . شاید بپرسید خب راننده نباید به این شیب برود اما این شیب در لحظه ایجاد می شود و دلیل آن حرکت شن های لایه ای سست است که به خودتان می آیید و می بینید زاویه 40 درجه به زاویه 70 درجه تبدیل شده و با یک اشتباه می توانید کار خودتان را تمام کنید .
7 – عادت نداشتن به استاتیک ماشین : دوستان حتما قبل از رانندگی در ماسه و شن با ماشین خود در مکان های سبک تر رانندگی کنید تا دستتان بیایید که ماشین در چه نقطه ای می تواند ایستا باشد و در چه درجه ای سنگینی می کند تا بتوانید به خوبی از رانندگی در شن و ماسه لذت ببرید .
8 – نداشتن وسایلی ایمنی و کلاه : دوستان در صورتی که در شن ها در حین رانندگی گیر کنید و وسایل ایمنی نداشته باشید کارتان تمام است پس حتما این موارد را همراه داشته باشید زیرا ممکن است ماشین چپ کند و شما در دردسر های زیادی بی افتید .
9 – عدم تجربه کافی : تمامی 8 موارد را دیدید ؟ تماما در مورد آخر خلاصه می شود در صورتی که تجربه خوبی نداشته باشید بدون شک این تفریح فوق العاده لذت بخش برای شما به تجربه ای بد تبدیل خواهد شد .
امیدواریم این مقاله که در مورد رانندگی در شن نوشته شد برای شما مناسب و مفید بوده باشد . به امید پیروزی و موفقیت شما دوستان , گواهیران .