قالب وردپرس افزونه وردپرس

سیلندر موتور ( ماشین ) چیست ؟ انواع سیلندر ها

سیلندر موتور به قطعه‌ای گفته می‌شود که به شکل استوانه بوده و دارای قطر و ضخامت معین است .
سیلندر موتور در سایزهای بسیار کوچک ( در ماشین‌های کنترلی بنزینی ) و در سایزهای بزرگتر ( در کشتی‌ها و ناوهای جنگی ) وجود دارد .

این قطعه نقش مهمی در موتور ایفا می‌کند . در صورت خرابی سیلندر سوخت به داخل موتور نفوذ کرده و منفجر می‌شود و آب و روغن را از بین می‌برد .
دراین وضعیت می‌توان گفت که موتور دیگر از کار افتاده است .

بیایید بیشتر عملکرد سیلندرها را بررسی کنیم …

با گواهیران همراه باشید …

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی پایه 3 چقدر شده است ؟

سیلندر موتور

کاربرد سیلندر چیست ؟

اگر بخواهیم کاربرد این قطعه را به خوبی بررسی کنیم بهتر است بدانید که این استوانه از جنس فولاد آب دیده ساخته شده و محل تولید قدرت برای حرکت است .
استوانه‌ای که جایگاه پیستون است و خرابی در این قطعه باعث آسیب سیستم موتور خواهد شد .

پیستون از طرفی به شاتون و میل لنگ و از طرف دیگر به گژنپین ( نگهدارنده شاتون ) متصل است .

محفظه هدایت پیستون :

کار پیستون این است که در سیلندر موتور بالا و پایین ( حرکت خطی و عمودی ) را ایفا کند . وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا در سیلندر می‌رسد , سوخت متراکم شده و آماده جرقه‌زنی شمع می‌شود .

هنگامی که جرقه زده شد , سوخت منفجر شده و پیستون به طرف پایین حرکت می‌کند .
به این ترتیب نیرو برای حرکت خودرو تولید خواهد شد .
در آخر به وسیله قطعه‌ای به نام دیسک و صفحه به گیربکس منتقل می‌شود .

پس کار سیلندر موتور , هدایت پیستون است .

سیلندر موتور

خنک کاری سیلندر چگونه صورت می‌گیرد ؟

خنک کاری در سیستم موتور بخش مهمی است . در صورتی که خنک کاری صورت نگیرد , پیستون به دیواره‌های سیلندر موتور جوش خورده و موتور به طور کامل می‌سوزد و از بین می‌رود و باید موتور خودرو را تعویض کرد ( که هزینه بسیار بالایی دارد ) .

پس باید قطعه داغی که در آن سوخت دائما در حال انفجار است را خنک کنیم . بخشی از خنک کاری با روغن است ( خنک کاری با روغن موتور ) که آن را در نظر نمی‌گیریم .

خنک کاری در 2 حالت موجود عبارت است از :

  • خنک کاری با هوا ( هواخنک )
  • خنک کاری با آب ( رادیاتور )
سیلندر موتور

خنک کاری با هوا ( هواخنک )

برای خنک کاری با هوا شما از برخورد هوا با بدنه موتور , موتور را خنک می‌کنید که در این روش باید حتما بدنه موتور را به حالت پره‌ای , مانند شکل زیر دربیاورید تا به اصطلاح هوا در پره مقاومت کرده و به راحتی خارج نشود .

در این روش از روغن و هوا و هواکش‌های قدرتمند استفاده می‌شود .

مانند موتورسیکلت‌ها یا خودروهای موتور عقب مانند لامبورگینی و …

سیلندر موتور

خنک کاری با آب

برای خنک کاری موتور با آب , از قطعه‌هایی به نام رادیاتور و واترپمپ در موتور استفاده می‌شود .

در اصل در این روش داخل موتور و دور تا دور سیلندرهای داغ را آب فرا گرفته است .
اما این آب داغ شده که به سوپرهیت نیز گاهی اوقات می‌رسد باید فورا خنک شود وگرنه تمامی قطعات غیرفولادی به راحتی آب خواهد شد . در این حالت می‌گویند موتور جوش آورده است .

آب داغ شده به وسیله واترپمپ به سمت رادیاتور رفته و وقتی باد توسط فن‌ها به رادیاتور برخورد می‌کند , آب را خنک می‌کند و دوباره به وسیله واترپمپ آب خنک شده به موتور رفته و جایگزین آب داغ می‌شود که این عمل بسیار سریع صورت می‌گیرد .

سیلندر موتور

چند نوع سیلندر وجود دارد ؟

2 نوع سیلندر موتور وجود دارد که آن را خشک و تر می‌نامند .

در نوع خشک آن , سیلندر ماشین کاملا به موتور جوش خورده و قابل جداشدن در مواقع خرابی نبوده و عملا باید موتور را تعویض کرد .

در این نوع از نمک نیز برای خنک کاری استفاده می‌شد که دیگر منسوخ شده است .

در نوع ” تَر” , سیلندر به موتور جوش نخورده و می‌توان آن را در صورت خرابی به راحتی تعویض کرد .

سیلندر ماشین

آیا امکان سوختگی در سیلندر ماشین وجود دارد ؟

سوختگی در این قطعه به طور حتم صورت می‌گیرد اگر موارد زیر رعایت نشود :

  • چک نکردن آب رادیاتور
  • چک نکردن سلامت واترپمپ
  • خرابی مجاری و رسوب‌گیری‌های بسیار شدید
  • سوراخی یا تراشیدگی شدید در آن
  • خنک نشدن به وسیله روغن ( که در این مورد یا پمپ روغن خراب است یا روغن بسیار کم است )
سیلندر ماشین

سیلندر موتور در تولید قدرت موثر است ؟

شاید بگویید : مسلما خیر . اما باید بدانید هرچه قطر سیلندر ماشین بیشتر باشد , پیستون بزرگتر بوده و قدرت‌ بسیار عظیمی درست می‌شود .

برای شما دو آزمایش را مثال می‌زنیم :

آزمایش اول :

اگر قطر سیلندر موتور پراید را چند برابر کنید و طول شاتون را همان که هست در نظر بگیرید ( با در نظر نگرفتن کیفیت کلی خودرو ) می‌تواند شیب 70 درجه روبه بالا را به راحتی و با سرعت بالا برود .

آزمایش دوم :

حالا بیایید قطر را 3 برابر کنیم و طول شاتون را کمی دستکاری کنیم . یعنی 5 سانتی متر از طول شاتون کوتاه کرده و در کل سایز عمودی موتور را کاهش دهیم .
کمی هم طراحی را تغییر بدهیم , در کناره‌های خودرو با همین وزن , دو باله قرار دهیم . حال ببینیم در سرعت 80 کیلومتر چه اتفاقی می‌افتد ؟

با این سرعت و قدرت بسیار زیاد , بعداز طی مسافتی خودرو شروع به پرواز می‌کند .

علم مهندسی مکانیک بسیار شیرین است :))

سیلندر ماشین

آیا امکان تراشیده شدن سیلندر وجود دارد ؟

اگر پیستون در سیلندر کج شود و شاتون عامل آن باشد و روغن کاری به طور صحیح صورت نگیرد , 100% این قطعه دچار تراشیدگی خواهد شد .

البته بهتر است بدانید روغن داغ قابلیت اشتعال داشته و سوخت ترکیب شده با آن اگر زیاد باشد باعث انفجار می‌شود . اگر کم باشد شما شاهد روغن‌سوزی و دود آبی خروجی از خودرو خواهید شد .

سیلندر موتور

آیا سیلندر را می‌توانیم خودمان تعویض کنیم ؟

اگر این قطعه خشک باشد باید به تراشکاری برود که باید این کار بدون خطا صورت گیرد وگرنه باید با موتور خداحافظی کنید .

اما اگر تر باشد , باز هم باید به تراشکاری بروید اما به راحتی درآمده و جایگزین می‌شود و نیازی به تعویض موتور ندارید .

سیلندر موتور

آیا در صورت خرابی سیلندر , کل موتور باید تعویض شود ؟

اگر خرابی سیلندر موجب سوختن و آب شدن قطعات یا گیر کردن پیستون در آن شود باید کل موتور تعویض شود .
البته می‌توان این کار را نکرد اما هزینه تعمیر هم بسیار گران تمام خواهد شد .

پس توصیه می‌شود حتما یک موتور جدید را خریداری کنید .

سیلندر موتور

سیلندر تانک‌ها با خودروهای سواری چه تفاوتی دارد ؟


سیلندر تانک‌ها با قطرهای 7 برابر و ارتفاع 5 برابری سایر خودروهای معمولی ساخته می‌شود .

جالب است بدانید شاتون‌ در تانک‌ها بسیار بلند و سنگین است و از تنگستن و فولاد سخت ساخته شده که ساخت آن در کوره‌های مخصوص حدودا 20 روز طول می‌کشد .

همچنین قدرت تولید به علت بلندتر بودن شاتون در موتور تانک‌ها 2 برابر است .

از این‌رو شاهد تانک‌هایی هستیم که به راحتی شیب‌های تند را با وزن 20 تنی خود بالا می‌روند . البته باید بدانید که موتورهای 24 سیلندر و دیزلی در تانک‌ها استفاده می‌شود .

سیلندر ماشین

آیا کشتی هم سیلندر دارد ؟ اگر دارد اندازه آن چقدر است ؟

کشتی‌های تجاری وزن‌هایی برابر با 4000 تن ( حداقل ) و بدون احتساب وسایل و کانتینرها دارند . موتورهای 100 سیلندر با قطر 20 برابر و ارتفاع شاتون 30 برابر تانک‌ها است .

خودتان این عظمت را تجسم کنید !!

پیروز و موفق و سربلند باشید …

وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

گواهیران

4.7/5 - (26 امتیاز)

4 کامنت ها

  1. مرسی از اطلاعات خوبتون که خیلی واضح هم توضیح دادید ممنونم

  2. بسیار عالی و اموزنده بود

  3. خیلی خوب توضیج داد ه شده است به نحوی که قابل تجسم میباشد ممنون از مطالب زیبایتان

  4. پر بار ترین مطلب در مورد سیلندر
    خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *