موتور سیکلت را چگونه بسازیم ؟ سوال جالبی است , وقتی که برای تعمیر موتور سیکلت به میدان گمرک تهران رفتم به شخصه دیدم که از ریزترین قطعه تا درشتترین قطعه موتور را به فروش میرسانند .
پیش خود گفتم اگر بخواهم یک موتور سیکلت بسازم آیا میتوانم و یا خیر ؟ وقتی دیدم تمامی قطعات یک موتور را میفروشند احساس کردم کسی که از مسایل فنی آگاهی دارد به راحتی میتواند با تهیه این قطعات یک موتور را از 0 تا 100 بسازد .
در نتیجه من که در مسایل فنی سر رشته دارم متوجه شدم که میتوانم یک موتور را به راحتی از 0 تا 100 بسازم .
پس بیایید به تمامی سوالاتی که در این مسیر پیش میآید پاسخ دهیم .
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد ویژه : هزینه گواهینامه موتور جدیدا چقدر شده است ؟

آیا می توانیم خودمان موتور بسازیم ؟
همانطور که در ابتدا خدمتتان عرض کردم , بله به راحتی میتوانید یک موتور سیکلت را از 0 تا 100 بسازید و همانطور که دلتان میخواهد از آب در بیاید البته شاید حتی بتوانید با هزینه های بسیار کمتر موتورتان را کاستوم کنید که این یعنی می توانید وسیله نقلیه خود را به سلیقه خودتان بسازید … !
اما باید حداقل به کمترین علوم مکانیکی وارد باشید تا بدانید فرضا پیستون چگونه باید در سیلندر موتور قرار بگیرد و یا حتی اصلا بلبرینگ ها به چه صورت باید چرخ را نگه دارند و یا اصلا سیستم های برقی موتور به چه صورت قرار است کار کند و یا حتی سیستم سوخت رسانی و … تا بتوانید به راحتی یک موتور را برای خودتان دست و پا کنید .
اجزاء موتور سیکلت چیست ؟
اجزاء موتور سیکلت را در پایین تر از این قسمت نام خواهیم برد که اگر یکی از این موارد را مخصوصا در خصوص سیستم ترمز , اشتباه وصل کنید و متوجه نشوید , میتوان گفت که متاسفانه کارتان تمام است و میتواند اتفاق بدی برای شما رقم بخورد .
اجزاء موتور به شرح زیر است :
- چرخها
- فرمان
- 2 شاخ فرمان
- بوش 2 شاخ فرمان
- ترمز
- سیم ترمز
- کاسه ترمز
- دیسک ترمز
- کمک فنر
- بدنه اصلی
- باک موتور
- ضربه گیرهای باک موتور
- انجین
- موتور اصلی
- کاربراتور
- اگزوز
- باطری
- محفظه باطری موتور
- کانال سیم کشی چراغهای عقب
- چراغ جلو
- صندلی ( زین )
- بوشها و ضربه گیرهای زین
- زنجیر چرخ
- کاسه ترمز عقب
- لنتها
- قاب زنجیر
- سیستم فنربندی عقب
- و …
به مقاله پیشین سری بزنید : فرق بین بنزین سوپر و معمولی چیست ؟
آیا نیاز به جوش کاری دارد ؟
چون میخواهید بدنه اصلی موتور سیکلت را از ابتدا تا انتها خودتان ببندید و از فروشگاههای لوازم یدکی موتور خرید کنید , خیر نیازی به جوش کاری نیست . در اصل برای ساخت یک وسیله ساده اصلا نیازی به این کار نیست و در نتیجه هزینه دستگاه جوش هم از پروسه ساخت کسر می شود … !
تمامی موارد بدنه و یا تمامی موتور از قبل ساخته شده و در این فروشگاه ها قرار داده شده است. (میتوانید به راحتی تهیه کنید)
دیگر نیاز نیست جوش کاری کنید مگر اینکه بخواهید قطعهای به موتور خود اضافه کنید که این کار استاندارد نبوده و صرفا براساس محاسبات مکانیکی و فنی شماست که در این صورت به جوش کاری نیاز پیدا خواهید کرد .
از کجا باید تهیه کنیم ؟
اگر در تهران هستید میتوانید تمامی موارد موتور سیکلت را از یک فروشگاه لوازم یدکی موتور در میدان گمرک ( رازی ) تهران دریافت و سپس سرهم کنید .
در غیر این صورت در شهرتان میتوانید به فروشگاه لوازم یدکی موتور رفته و سفارش قطعات داده و در هر مکانی که میخواهید این موتور را درست کنید . البته باید یک لیست از تمامی مواردی که می خواهید به درستی تهیه کنید و سپس به خرید قطعات روی بیاورید .

آیا می توانیم موتور سنگین بسازیم ؟
ببینید در واقع تفاوت بین موتور سنگین و سبک در حجم موتور است . البته بدنه و بسیاری از موارد دیگر را اگر فاکتور بگیریم تنها مورد بسیار مهمی که می ماند انجین این وسیله هست . بله ؛ چرا که نه .
شما میتوانید نیاز خود را طراحی کنید , سپس بدنه و قطعات مورد نیاز خود را سفارش داده و یک موتور سنگین برای خود بسازید . در این صورت باید حتما در ساخت موتور سیکلت مهارت کافی فنی داشته باشید .
پیشنهاد میکنم قبل از این که موتور سنگین بسازید , برای شروع از ساخت یک موتور سبک و معمولی اقدام کنید و پس از اینکه در این کار به خوبی حرفهای شدید برای ساخت موتور سنگین اقدام کنید . اما این کار بسیار جذاب است و شما می توانید با قطعات و طراحی خود یک وسیله به سلیغه خود ایجاد کنید .

شرایط ساخت موتور سنگین چیست ؟
شرایط ساخت موتور سنگین به این صورت است که حتما باید خبره در کار فنی باشید .
ابتدا حتما یک موتور سبک بسازید تا با اصول ساخت موتور آشناتر شوید . سپس اقدام به ساخت یک موتور سنگین کنید .
برای ساخت موتور سنگین باید حتما موارد زیر را داشته باشید :
- علم مکانیک
- کارگاه پوشیده
- ابزار مورد نیاز
- قطعات مربوطه
- سیستم تشخیص گریز از مرکز چرخ
- سیستم نگه دارنده موتور در حین ساخت
- و موارد دیگر …
آیا می توانیم موتوری که ساخته ایم پلاک کنیم ؟
بله , پس از اینکه موتور خود را ساختید باید برای ایجاد مدارک اولیه حتما به مرکز راهنمایی و رانندگی شهرتان مراجعه کنید . سپس اگر موتور شما سنگین نباشد و یا بهتر است بگوییم در دسته موتور های ممنوعه نباشد میتوانید برای گرفتن پلاک و مدارک اقدام کنید . البته در این مورد اصلا به درستی نمی توان پاسخ داد زیرا بسیاری از افرا می گویند این کار شدنی نیست و باید وسیله ساخته شده به صورت قانونی ثبت شده باشد اما شاید امتحان و پرس و جوی این مورد بد نباشد .
در این مرحله باید ثابت شود که موتور را شما ساختهاید . اما اگر شما یک موتور سنگین ساخته اید در کل نیازی به پلاک نیست (چون تردد موتور سنگین ممنوع است) . مگر اینکه خودتان بخواهید که در این صورت میتوانید همان کار را که در بالاتر گفته شد انجام دهید .
در پایان , مراحل قانونی را توضیح خواهیم داد.

آیا هزینه ساخت موتور از خرید کمتر می شود ؟
مسلما بله , هزینه ساخت یک موتور سیکلت به وسیله ما می تواند بسیار بسیار کمتر از حتی قیمت کارخانه باشد البته این مورد برای تمامی موتور ها صدق نمی کند .
پس شک نکنید که اگر موارد گفته شده را انجام دهید میتوانید اقدام به ساخت کرده و اگر مجوز داشته باشید میتوانید اقدام به تولید و فروش کنید . البته در این مورد به شما پیشنهاد می کنم حتما مقاله ( درآمد از کاستون کردن موتور را با دقت بخوانید ) !
البته تولید شاید نتوان کرد اما می توانید موتور ها را به سبک های بسیار جالبی کاستون کنید برای همین حتما مقاله قرار داده شده در پرانتز را بخوانید .
سخن پایانی
در پایان باید اشاره کنم که ما طریقه ساخت موتور سیکلت را توضیح دادیم .
همان طور که میدانید پس از ساخت هر وسیله نقلیهای حتما باید مجوزهای قانونی کشورمان را اخذ کرده تا بتوانید با آن تردد کنید و یا حتی برای فروش عرضه کنید . به هر حال اگر شما این مجوزهای قانونی را دریافت نکنید نمیتوانید با آن تردد کنید . (یعنی برای دل خود وسیلهای را ساختهاید) .
پس اگر اقدام به ساخت وسیله نقلیهای کردید , تنبلی را کنار بگذارید نگویید گرفتن مجوزها دردسر دارد . ناامید نشوید و حتما مجوزها را اخذ کنید .
پیروز و موفق باشید . وبسایت مرجع رانندگی در ایران , گواهیران

سلام با شوخ طبعی وعالی نوشته بودین.
سلام چجور میتونم رینگ ولاستیک دست ساز طراحی کنم
سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون، اگه یک موتورسیکلت سبک رو اسمبل کنم برای گرفتن سند باید چکار کنم؟
با تشکر
سلام و درود
ممنون از لطف شما جهت مطالب مفیدی که در سایت بارگذاری کردید
درود و سپاس 🙏🌹