در این مقاله به بررسی آیرودینامیک موتور سیکلت های مختلف می پردازیم پس در صورتی که می خواهید بدانید آیرودینامیک موتورهای ریس و کروزر و استریت و اسکوتر به چه صورت هستند و کدام یک از این موارد عملکرد بهتری دارند این مقاله از گواهیران برای شما نوشته شده است و به شما توصیه می کنم تا انتها این مقاله تخصصی با ما همراه باشید .
قبل از شروع می توانید به مقاله پربازدید ( درآمد مکانیک های موتور سیکلت در کشور ترکیه ) مراجعه بفرمایید . بسیار خب بیایید برویم سر اصل مطلب … .
آیرودینامیک چیست ؟
اگر بخواهیم توضیح بسیار بسیار ساده ای در مورد آیرودینامیک بدهیم باید بگوییم به شیوه و مسیر حرکتی باد بر روی سطح یک شی و یا فشار و اینرسی حرکتی باد در یک مسیر آیرودینامیک می گویند . اما در این مقاله ما دقیقا می خواهیم به بررسی اینرسی حرکتی باد بر روی سطوح انواع موتور ها بپردازیم .
پس در صورتی که می خواهید بدانید این مسیر حرکتی باد درست در چه موتوری و در چه سبک از موتور عالی می تواند عمل کند این مقاله برای نوشته شده است و به شما پیشنهاد می کنیم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید .
آیرودینامیک موتور ریس !
شاید بین موتور ها بهترین مسیر حرکتی باد برای موتور های ریس باشد اما شاید بپرسید خب بسیاری از موتور ها فرانت بسیار کم عرضی دارند و موتور ها اصولا به صورت طولی هستند اصلا چرا باید آیروداینامیک آن ها با هم فرق داشته باشد ؟ اصلا واقعا تمامی محاسبات آیرو برای خود بدنه موتور است و راننده نقشی ندارد ؟ کاملا اشتباه است . وقتی می خواهیم به بررسی آیرو موتور سیکلت بپردازیم باید بدانیم راننده نقش بسیار مهم تری نسبت به بدنه موتور دارد و حالت قرار گرفتن راننده بر روی موتور است که می تواند سرعت موتور را بهتر و یا بدتر کند اما در مورد موتور های ریس به چه صورت است ؟
به موتور های ریس دقت کنید برای مثال عکس زیر را با دقت ببینید . شکل این موتور به صورت نیزه ای بوده و در حین حرکت باد را به خوبی می شکافد و این شکاف در سرعت های بالا به قدری زیاد می شود که می تواند یک مقاوت و یا گره هوایی درست در پشت موتور ایجاد کند و جالب است که بدانید این گره هوایی موجب استقرار بهتر موتور می شود و این گره به قدری مهم است که اگر به خوبی بر روی بدنه اعمال نشود ممکن است در سرعت های بالاتر باعث شود تا موتور به زمین بخورد و یا پرت شود .
بله آیرودینامیک موتور به قدری مهم است که شاید محاسبه نکردن آن خطرناک ترین کاری باشد که شما فکرش را بکنید اما بیایید به موتور ریس دقت بیشتری کنیم . وقتی راننده می خواهد سرعتش کم شود و یا در پیچ های تند بتواند به خوبی زاویه بگیرد و سرعت پایینتری داشته باشد واقعا چکار می کند ؟ درست حدس زدید . راننده از روی باک نیم تنه خود را بلند می کند و باعث ایجاد مقاوت هوایی و در نتیجه کاهش سرعت می شود اما وقتی می خواهد سرعت خود را بیشتر کند چکار می کند ؟
دقیقا , راننده بر روی باک موتور می خوابد و با موتور هم راستا می شود و این کار باعث می شود تا در جریان های سریع و تند هوایی وقتی موتور های ریس سرعت هایی بالاتر از 150 را تجربه می کنند شتاب بیشتر و سرعت بیشتر شود و در این حالت است که موتور می تواند در مدت زمان کمتری به سرعت های بالاتر از 200 کیلومتر برسد اما بیایید تصور کنیم که راننده با نیم تنه بلند شده از روی باک موتور بخواهد به سرعت 200 برسد چه اتفاقی می افتد ؟
بله دقیقا , سرعت و شتاب کم شده و نهایتا راننده امکان دارد که از روی موتور به عقب پرت شود اما می دانید برای چه ؟ خب شاید بگویید اثر باد . دقیقا . اما درستش می شود نیروی معکوس گردبادی و گره بادی و این یعنی در صورتی که نیم تنه راننده از روی باک بالا بیاید و بخواهد باعث ایجاد تنش و گره بادی شود سرعت کم و خود راننده پرت می شود و کنترل از دسترسش خارج می گردد .
آیرودینامیک موتور های ریس به شکل نیزه ای بوده و شما باید برای سرعت های بالاتر حتما بر روی باک بخوابید در غیر این صورت بدون شک برای شما مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد .
پیشنهاد مقاله : نمونه سوالات آیین نامه !
آیرودینامیک موتور کروزر !
موتور های کروزر که همه ما وقتی این نام را می شنویم درست به یاد موتور های هارلی دیویدسون با فرمان های بلند تر از باک موتور می افتیم که درست هم هست اما این موتور ها دارای چه نوع آیرویی هستند ؟ این موتور ها اصولا قدرت زیادی دارند اما در این دسته از موتور ها سرعت ملاک نیست و راننده باید به صورت نیم تنه بالا رانندگی کند برای همین در صورتی که راننده بخواهد سرعت بیشتری بگیرد بدون شک رانندگی برایش سخت می شود .
همانطور که در موتور های ریس دیدید انجین این موتور ها از بدنه بیرون نزده و کاملا در یک خط قرار دارد اما موتور های کروز به این صورت نیستند و انجین موتور ها از بدنه بیرون زده که خود همین بیرون زدگی باعث ایجاد مقاومت بادی در آیرو در سرعت های بالا می شود برای همین اصولا آیرودینامیک موتور های کروزر به صورت قطره ای بوده و شکاف باد آنچنان برای این موتور ها اهمیتی ندارد .
آیرودینامیک موتور های استریت !
آیروی موتور های استریت برای مانور های داخل شهری مناسب است اما نحوه قرار گیری راننده بر روی این موتور ها به صورتی است که نمی توانند بر روی باک بخوابند و باید نیم تنه بالا باشد کمی نزدیک به کروزر اما تند تر و شدید تر و این یعنی راننده باید حتما به صورت 90 درجه و مستقیم بر روی موتور بنشیند و رانندگی کند که در این حالت مقاومت هوایی تاثیر مستقیم بر روی رانندگی با موتور های استریت دارد .
مانور پذیری بسیار بالا شتاب خوب و قدرت خوب و سرعت کافی این موتور ها باعث می شود تا شما در رانندگی های شهری راحت تر رانندگی کنید اما مشکلی که این دسته موتور ها دارند همین آیرودینامیک هست و این آیرو باعث می شود شما در حین رانندگی با جریان مقاومتی باد دست و پنجه نرم کنید . این مقاومت باعث می شود تا شما نتوانید به خوبی رانندگی کنید البته در سرعت های بالا برای همین هم هست که موتور های استریت نمی توانند بیشتر از 170 کیلومتر سرعت داشته باشند .
آیرودینامیک موتورهای اسکوتر !
موتور های اسکوتری مانند کلیک و طرح کلیک و یا مواردی اینچنین اصولا نیازی به آیرودینامیک خوبی ندارند زیرا سرعت این موتور ها نهایتا تا 120 کیلومتر تعریف شده و برای افرادی است که با سرعت میانه خوبی ندارند و می خواهند با آرامش بیشتری رانندگی کنند برای همین شما نمی بینید که موتور های اسکوتری بتوانند سرعت بالایی داشته باشند و برای همین هم هست که آیرو در این موتور ها اصلا اهمیتی ندارد و کیفیت خوبی هم ندارد .
وقتی می خواهید با این موتور رانندگی کنید شاید حتی در سرعت 100 مقاومت هوایی شما را به شدت آزار دهد که خب بدون شک اصلا قابل قیاس با موتور های ریس نیست .
آیرو موتور های پرشی !
یکی از بی اهمیت ترین محاسبات برای موتور های پرشی بحث آیرودینامیک سرعتی است اما آیرو اصولی برای این موتور مهم است . اصولا این موتور ها قدرت بسیار زیادی دارند و اصلا سرعت زیادی ندارند برای همین در صورتی که یک موتور ریس 1000 را با یک موتور پرشی 1000 اگر بخواهید از نظر زمان 0 تا 100 مقایسه کنید بدون شک موتور ریس می تواند در کمتر از 5 ثانیه به 100 برسد اما موتور پرشی به زمان بالاتر از 10 ثانیه نیاز دارد اما …
موتور پرشی می تواند از کوه بالا برود در حالی که موتور های ریس نمی توانند . البته در این مقاله به بررسی آیرودینامیک می پردازیم و در مجموع شاید بدترین آیرودینامیک برای موتور های پرشی باشد البته از نظر سرعت اما بهترین آیرو برای کنترل موتور را درست همین دسته از موتور ها دارند و در صورتی که بخواهید بر روی مسیر خود کنترل داشته باشید این موتور بهترین حالت برای آیرو قدرتی و کنترلی است .
سخن نهایی !
دوستان اصولا آیرو موتور ها بر اساس نیاز های آن ها طراحی و محاسبه می شود برای مثال شما نمی بینید که راننده یک موتور پرشی بر روی باک بخوابد و یا راننده موتور ریس در سرعت بالاتر از 200 بخواهد نیم تنه خود را بالا بیاورد . می بینید ؟ آیرودینامیک هر موتوری بستگی به نوع استفاده و کارای آن دارد و نمی توان هر موتور را با هم مقایسه کرد اما برای مثال می توان دو موتور ریس و یا کروزر را از نظر آیرو با هم مقایسه کرد که در این شرایط این مقایسه کاملا درست است .
خب در این مقاله با موارد بسیاری آشنا شدید و امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد . به امید پیروزی و سربلندی برای همه شما عزیزان . گواهیران .