لاستیک ماشین کی باید تعویض شود ؟ در این مقاله به صورت بسیار ساده علائم مهم و حیاتی تعویض چرخ ها را برای شما بررسی می کنیم .
در این بخش به بررسی انواع لاستیک ها به صورت بسیار خلاصه و مفید می پردازیم پس اگر دوست دارید بدانید لاستیک خودرو های نظامی و آفرود و مسابقه ای و … چه ویژگی هایی دارند این مقاله برای شما نوشته شده است پس تا انتها با گواهیران همراه باشید .
مقاله ویژه سایت : دانلود سوالات آیین نامه رانندگی در جدید !
لاستیک ماشین ها – نکات مهم !
لاستیک خودرو ها به قدری مهم هستند که در صورتی که به آنها توجهی نشود عملا ماشین شما به هیچ دردی نخواهد خورد البته باید بدانید چرخ ها آنطور که فکر می کنید تحمل بالایی ندارند و در عین حال که مقاوم ساخته شده اند می توانند به راحتی از بین بروند .
بیایید به بررسی دقیق تر آنها بپردازیم !
مقاله قبلی : دوچرخه برقی + مزایا و معایب این وسیله چیست ؟
علائم تمام شدن لاستیک ها چیست ؟
در صورتی که ماشین شما شهری هست و رفت و آمد زیادی با آن دارید اما فشار زیادی به آنها از لحاظ وزنی وارد نمی شود می توانید از آنها تا 2 سال هم استفاده کنید و حتی بیشتر اما اگر از خودروی خود در روز بسیار استفاده می کنید باید بدانید که بهتر است هر 2 سال چرخ های خود را عوض کنید .
اما علائم مهم تمام شدن لاستیک ماشین به شرح زیر است :
1 – صاف شدن لاستیک
2 – سیم زدگی چرخ ها
3 – سابیدگی بیش از حد
4 – پنچر شدن پیاپی لاستیک ها
5 – کنده شدن عاج ها
6 – نازک شدن شیار ها
لاستیک های آفرود !
همانطور که می دانید لاستیک های آفرود بسیار سنگین هستند و می توانند تحمل بار زیادی را اندیود کنند و این یعنی در صورتی که شما در زاویه های بدی قرار داشته باشید و مدام به چرخ ها فشار بیاورید باز هم تحمل فشار ها و اسرتس های زیادی را در نقاط مختلف آن می توانید ببینید .
در این میان باید به این نکته توجه کنید که باید حتما چرخی را انتخاب کنید که در این زمینه مناسب باشد . یعنی بسیاری از آفرودر ها از چرخ ها ضخیم تری استفاده می کنند که کمپانی این خودرو ها معمولا این لاستیک ها را به دلیل ایجاد فشار زیاد به موتور ممنوع کرده اند .
اما معمولا این موضوع برای آفرودر ها مهم نیست .
لاستیک ماشین های مسابقه ای !
لاستیک این ماشین ها باید بسیار چسبنده و منعطف باشند در غیر این صورت سرعت زیادی را نمی توانند از موتور به سطح جاده برسانند و در نتیجه شتاب افت زیادی می کند .
اما چرا چسبنده ؟ وقتی به ماشین های مسابقه ای دقت کنید می توانید این مورد را ببینید که چرخ ها این ماشین ها به صورت قدرتمندی در پیچ های پیست به زمین می چسبند و مانع در رفتن خودرو در زاویه های تند می شوند .
و دلیل مهم تر این است که از بکس و باد لاستیک ها در زمان های مهم جلوگیری می شود . و منظور از زمان های مهم این است که وقتی شما می خواهید شروع به راندن خودرو با سرعت و فشار زیاد کنید چسبندگی زیاد این لاستیک ها مانع بکس و باد می شود .
این چرخ ها معمولا عاج ندارند .
لاستیک های معمولی
لاستیک های معمولی که برای رفت و آمد های شهری – تاکسی ها – آمبولانس ها و … استفاده می شود برای این است که شما نه فشار آفرودی قرار است به لاستیک ها بیاورید و نه قرار است در خیابان ها مانند پیست ها مسابقه دهید .
عاج ها این لاستیک ها معمولا به صورت استاندارد شهری ساخته می شود و برای تمامی شرایط هوایی خوب هستند و نیازی به تغییر عاج ها نیست .
عاج های این چرخ ها به گونه ای هستند که در شرایط معمولی برای مثال در گرمای زیاد سطح جاده دچار آتشسوزی نشوند و یا در مواردی دیگر در بارندگی های شدید دچار لغزش نشده و در برف هم بتوانند تا حدودی به خوبی عمل کنند اما باید این را بدانید که در صورتی که این شرایط کمی از حالت عادی دور شود نمی توانید بر روی این لاستیک ها دیگر حساب کنید .
یعنی در صورتی که یخبندان شود نمی توانید رانندگی کنید و یا در صورتی که بارندگی باعث شود مسیر گل و لایی شود نمی توانید به خوبی در این شرایط رانندگی کنید و یا حتی وقتی گرما به شدت زیاد می شود شما می توانید شاهد ذوب شدن لاستیک هایی که عاج کمی دارند باشید .
پس شما نمی توانید در تمامی شرایط از این مورد استفاده کنید .
لاستیک های نظامی
لاستیک ماشین های نظامی باید از ماشین های آفرودی هم قدرتمند تر باشند و جالب تر این است که باید چسبندگی خوبی هم داشته باشند در غیر این صورت در شرایط سخت نظامی ممکن است آنطور که باید کارایی نداشته باشند .
اما این یعنی چه ؟ بیایید تصور کنیم 20 سرباز که هر کدام حداقل 80 کیلو گرم هستند و اسلحه های سنگین 15 کیلیویی را حمل می کنند پشت این ماشین ها سوار شده باشند و این ماشین باید با سرعت حداقل 60 کیلومتر در راه های پست و بلند حرکت کند .
اگر عاج قوی نداشته باشند و منعطف نباشند و ضخامت زیادی نداشته باشند چه می شود ؟ بدون شک این ماشین نمی تواند به خوبی در شرایط ماسه ای و یا گل و لای حرکت درستی داشته باشد و عملا به درد نخواهد خورد .
آیا می توانیم چرخ های ماشین رو تعمیر ( نو ) کنیم ؟
شاید دیده باشید در گاراژ های قدیم برای این که شخص لاستیک خریداری نکند شیار ها تمام شده لاستیک را می تراشیدند تا لاستیک نو شود البته این برای چرخ های تیوپی بود و در صورتی که شما چرخ های بدون تیوب داشته باشید نمی توانید این کار را انجام دهید و عملا به ضرر خود عمل کرده اید .
پس بهتر است حتما یک چرخ جدید خریداری کنید .
سخن پایانی !
در این مقاله به صورت بسیار کوتاه در مورد این وسیله صحبت شد و امیدواریم توانسته باشیم با مقایسه بسیار کوتاه مدل های مختلف شما را به نتیجه خوبی رسانده باشیم .
به امید موفقیت برای تمامی شما عزیزان .
پیروز باشید .