روغن سوزی , اتفاقی به شدت بد برای خودرو و کسانی است که عاشق گاز دادن یا مانور دادن در خیابانها هستند . این به این معنی است که گاز دادن زیاد یا ویراژ دادن زیاد حسابی کار دست موتور خودرو میدهد .
در مقاله پیش درباره علت خرابی موتور خواندید و گفتیم دراین وضعیت چه کارهایی باید انجام بدهید .
حالا در مورد علائم روغن سوزی موتور و راهکارهای رفع و تعمیر آن یا جلوگیری از این اتفاق آشنا خواهید شد .
در این مقاله به صورت ساده اما تخصصی برای شما علائم و راهکارها را بیان میکنیم …
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی چقدر است ؟

روغن سوزی خودرو چیست ؟
روغن سوزی به پدیدهای در موتور ماشین میگویند که در پی رخ دادن آن , روغن درون موتور ماشین به همراه سوخت در سیلندر میسوزد و دود زیادی تولید میشود .
از اینرو سطح روغن رفته رفته در موتور ماشین کاهش مییابد که در ادامه خواهید دید که چه خواهد شد .
در اصل روغن سوزی به معنی سوختن روغن موتور براثر مخلوط شدن با سوخت در سیلندر است . در این حالت دود آبی از اگزوز خارج میشود .

علت روغن سوزی موتور چیست ؟
همانطور که میدانید این اتفاق به علتهای زیادی بستگی دارد که ما در اینجا فقط 3 علت بسیار مهم را بررسی خواهیم کرد , پس با ما همراه باشید :
1- خرابی سوپاپ سوخت یا هوا
2- خرابی رینگ روغن پیستون
3- خرابی (گشاد شدن) سیلندر

خرابی سوپاپ سوخت یا هوا
وقتی که سوپاپ سوخت یا هوا خراب شده باشد شکسته شده باشد یا بیش از حد باز شده و نتواند کاملا بسته شود این مشکل به وجود میآید .
در این حالت روغن موجود در سر سیلندر برای روانکاری اسبکها و میل بادامک از طریق سوپاپ باز مانده وارد سیلندر شده و با سوخت موجود در سر پیستون پس از جرقه زدن شمع میسوزد .
در این زمان است که اولین حالت روغن سوزی رخ میدهد .
خرابی رینگ روغن پیستون
وقتی که رینگ روغنی پیستون شکسته شده باشد و یا کج شده و یا بسیار ضعیف شده باشد , توانایی جمعآوری روغن موجود در دیوارههای سیلندر و جلوگیری از ورود روغن به سر پیستون را نداشته باشد , روغن به ناحیه احتراق نفوذ کرده و میسوزد .
در این حالت روغن روی کنارههای سیلندر باقی مانده و با سوختن بنزین یا هر سوخت دیگری , میسوزد .
خرابی سیلندر موتور
وقتی که سیلندر موتور خراب باشد به این معنی است که قطرش افزایش یافته که در این حالت پیستون در سیلندر آب بندی نبوده و مانند حالت دوم , روغن به قسمت احتراق موتور نفوذ کرده و میسوزد .
در این هنگام روغن پاشیده شده به دیوارههای سیلندر , به وسیله رینگ جمع نشده و به علت گشاد شدن سیلندر به بالا نفوذ کرده در سوخت میسوزد .
یا سوخت بسیار داغ با حرارت بسیار بالا به کارتل رفته و روغن موجود در آن را میسوزاند . در این حالت بخار روغن سوخته از طریق منافذ و گشادی سیلندر و از طریق سوپاپ دود از سیلندر خارج میشود . ( برای موتور این وضعیت بسیار بدی است )

علائم ایجاد روغن سوزی در موتور چیست ؟
اگر بخواهیم علائم سوختن روغن موتور را بررسی کرده و نام ببریم باید بگوییم که از طریق مشاهده موارد زیر میتوانیم بفهمیم که روغن در حال سوختن است و باید موتور ماشین را فورا به مکانیک نشان دهید :
- دود آبی اگزوز
- خفه کردن مکرر موتور و خاموش شدن موتور
- ریپ زدن شدید موتور در حین حرکت
- داغ شدن بسیار شدید موتور
- کم شدن روغن در دوره بسیار کم

برای جلوگیری از روغن سوزی ماشین باید چکار کرد ؟
برای جلوگیری از روغن سوزی باید حتما موارد زیر را با دقت انجام داد :
1 ) هر ماه غلظت روغن موتور را تست یا به تعویض روغنیها مراجعه کرده و بگذارید به خوبی موتور خودروی شما را بررسی کنند .
2 ) روغن خود را قبل از 7.000 کیلومتر تعویض کنید و نگذارید روغن بیکیفیت شود .
3 ) در هر فصل فیلرگیری کنید
4 ) در هر سال یک بار موتور خودروی خود را چک آپ کنید .
تنها با رعایت موارد فوق میتوانید از به وجود آمدن روغن سوزی در موتور ماشینتان جلوگیری کنید . البته گاز دادنهای بسیار زیاد طولانی مدت با دنده نادرست و فشار آوردن به موتور نیز میتواند سبب این اتفاق شود .

راههای تعمیر و برطرف کردن روغن سوزی موتور چیست ؟
مسلما برای تعمیر این مورد باید حتما به مکانیکی محل بروید در این صورت کاری که انجام می شود شامل موارد زیر است :
- باز کردن و پیاده کردن موتور
- تراشکاری سرسیلندر از قسمت سوپاپها یا تعویض سیلندر موتور
- تعویض رینگ پیستون یا تعمیر آن ( هرچند تعویض شود بسیار بهتر است )
- تعویض روغن
- آببندی سرسیلندر و سیلندر و کارتل

روغن سوزی میتواند بر دیگر بخشهای خودرو تاثیر داشته باشد ؟
در صورتی که این مورد رخ دهد و به آن بیتوجه باشید باید حتما منتظر خرابی در قسمتهای زیر باشید . اما به شما عزیزان توصیه میکنیم که اگر این علائم را مشاهده کردید فورا به مکانیکی مراجعه کنید .
خرابی در قطعات بسیار زیادی اتفاق میافتد که شامل موارد زیر است :
- خرابی روغن
- خرابی شمعها
- خرابی میل لنگ
- داغ شدن و آب شدن تمامی اتصالات غیرفلزی موتور
- بار سنگین خنککاری موتور روی دوش رادیاتور و خرابی آن در طولانی مدت
- پیستون
- سیلندر
- و …
موفق و پیروز باشید …
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

چقدر خوبه که خیلی از کارا دیگه اینترنتی شده.. حتی تو خدمات لوله بازکنی برچسب ها هم دورشون تموم شده و این خدمات رو هم الان میشه آنلاین دریافت کرد… خدمات اینترنتی تو این اوضاع کمک عالی ایه مثل خدمات خوب سایت شما
حتما در اولین نشانه از روغن سوزی (دود شدن روغن از سر سیلندر واگزوز، وسیاه شدن روغن در محفظه کارتر )؛زود به رفع اون اقدام کنید والا آسیب جدی به یاتاقان ها ،میللنگ میزنه.
در این روزهای سرد (زیر ۱۵ درجه) موتور یه دقیقه روشن دو دقیقه خاموش تا دمای موتور بالای ۶۰ درجه برسد.
در غیر اینصورت گاز نده وحرکت نکنید.
آب در هوا کمپرس میشه وبا روغن قاطی میشه وبه سیلندر آسیب میرساند. به اینخاطر آب از اگزوز میزنه بیرون.
صبر کنید تا موتور داغ بشه وآب در هوا بسرعت تبخیر بشه. ای تا اگزوز آب میده حرکت نکنید.
ضمنا ماشین خیلی داغ بشه (بالای ۹۸ درجه) همین مشکلات دارد.