بد کار کردن موتور و یا ریپ زدن موتور , همه ما تجربه این را داشتهایم که در حالت درجا و یا حتی در حین حرکت , موتور بسیار بد کار کند و دلیل آن را نمیدانستیم , فکر میکردیم ماشین در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته یا در کل خراب شده است .
حالا بیایید ببینیم که وقتی موتور در این حالت قرار میگیرد , ماجرا چیست و چرا این اتفاق میافتد .
در اینجا 6 دلیل اصلی این مشکل و علتهای ریپ زدن موتور را با هم بررسی میکنیم .
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی پایه 3 سال جدید چقدر شده است ؟

بد کار کردن موتور چه علائمی دارد ؟
بد کار کردن موتور علائمی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم . علائم خرابی و یا ریپ زدن موتور عبارت است از :
- خرابی شمع موتور و یا وایرها
- خرابی سوپاپ دود و یا سوخت ( گاز )
- عدم انتقال صحیح و کامل سوخت
- خرابی سنسور اکسیژن
- خرابی پیستون , شاتون و یاتاقان
- عدم وجود روغن کافی در کارتل موتور

1 _ خرابی شمع موتور یا وایرها
یکی از مهمترین علائم ریپ زدن موتور و یا بد کار کردن موتور در حالت درجا و یا در حین حرکت , خرابی شمع ها و یا وایرها ( سیمهای متصل به شمعها ) میباشد .
اگر دقت کرده باشید اولین قطعهای که مکانیکها بسیار به آن در این مورد دقت میکنند شمعهای موتور است . به این طریق که سروایر را از شمع جدا میکنند اگر جرقه خوب و قوی بزند یعنی وایر و شمع سالم است . در غیر این صورت شمعها ضعیف یا خراب شدهاند .
تعویض شمعها :
شمع کهنه را با شمع نو تعویض میکنند زیرا در حین عمل انفجار و تولید نیرو و انرژی در موتور , شمعها نقش اشتعال در سوخت را دارند .
اگر نتوانند جرقه را از وایر بگیرند و به سوخت منتقل کنند یعنی خراب هستند و باعث بد کار کردن موتور میشوند .
تست وایرها :
سپس وایرها را تست میکنند . اگر به جز سروایرها از بدنه وایر هم نشتی جرقه داشت یعنی وایرها پارگی یا پوسیدگی دارند که جرقه را به بدنه هدایت میکنند . در این حالت است که موتور بد کار میکند .
اگر به این نتیجه رسیدند که ایرادی هست باید وایرها تعویض شوند .

2 _ خرابی سوپاپ دود یا سوخت ( گاز )
مورد بعدی یعنی خرابی سوپاپها است که وارد فاز فنی مکانیکی میشود زیرا اگر سوپاپ نصفه باز شود یا در حالت بسته بماند , یعنی : فیلر بسیار نامناسب است یا میل بادامک خراب شده است .
اگر فیلر خراب باشد , سوپاپ کم باز و بسته میشود و این یعنی سوخت کمی وارد سیلندر های موتور میشود . این وضعیت با فیلرگیری برطرف میشود .
اگر دندانه بادامکها خراب شود که بسیار نادر این اتفاق میافتد , باید میل بادامکها فورا تعویض شود تا آسیب بیشتری به موتور وارد نشود .
اشکال در سوپاپها :
اگر سوپاپها خراب باشند چه اتفاقی میافتد ؟
وقتی سوپاپ سوخت و یا هوا خراب است , زاویه سوپاپ کمتر باز میشود که در این صورت سوخت به مقدار کمتر از حد استاندارد وارد سیلندر میشود . در این وضعیت نیروی کمتری تولید شده و موتور ضعیف کار میکند .
یکی دیگر از علتهای بد کار کردن موتور این است که سوپاپ دود خراب شده , این خرابی باعث میشود سوپاپ دود کامل باز نشده و دود حاصل از سوختن بنزین بیرون نرفته و 20% آن در سیلندر بماند . در این حالت موتور ریپ زده , بد کار کرده یا خاموش میشود .

3 _ عدم انتقال صحیح و کامل سوخت
وقتی که میگوییم عدم انتقال صحیح سوخت , به این معنی است که سوخت به علتهای زیر نمیتواند به صورت کامل در سیلندر پاشش شود :
- خرابی پمپ بنزین
- کثیفی پمپ بنرین
- رسوب بسیار زیاد در شیلنگ بنزین
- رسوب بسیار زیاد در مخزن پمپ بنزین
- رسوب زیاد در انژکتور بنزین
- و …
در این شرایط سوخت به صورت کامل وارد سیلندر نمیشود و تولید قدرت بسیار کم شده و موتور بد کار میکند یا میتوان گفت بعد از خرابی شمعها مهمترین دلیل برای بد کار کردن موتور ماشین پمپ بنزین آن است .
در این صورت پمپ بنزین تعویض شده و باید سیستم آن را بررسی کنند .

4 _ خرابی سنسور اکسیژن
همانطور که از نام این قطعه پیداست وظیفه آن در بخش فراهم کردن اکسیژن یا هوا میباشد .
باید بدانید که اگر خرابی در این قطعه ایجاد شود , باعث عدم درگیری اکسیژن زیاد با سوخت شده و سبب میشود که سوخت کیفیت کافی برای اشتعال را نداشته باشد .
پس حواستان باشد که این قطعه نیز میتواند بسیار مهم باشد و اگر دیدید در حین رانندگی خودروی شما خاموش میشود یا ریپ میزند شک نکنید ایراد از سنسور اکسیژن است .

5 _ خرابی پیستون , شاتون و یاتاقان
خرابی پیستون کابوس هر کسی است . اگر هرکدام از این قطعات , پیستون , شاتون و یاتاقان خراب باشد , مکانیک باید کل سیستم را باز کرده تا بتواند قطعات گفته شده را تعمیر کند .
هزینه تعمیر در این شرایط بسیار زیاد خواهد شد . اما بیایید ببینیم که اگر این قطعات خراب باشند چه مشکلی پیش میآید ؟

پیستون اگر خراب باشد یعنی دچار شکستگی یا خوردگی بیش از حد یا رسوبات بسیار زیاد داشته باشد , به صورت استاندارد کار نکرده و باعث میشود که پیستون بسیار ضعیف عمل کند. در نهایت به سیلندر هم آسیب میرساند .
در این شرایط بد کار کردن موتور پدید میآید .

شاتون اگر خراب باشد :
خرابی شاتون با لقی قطعه گژنپین در ارتباط است .
یعنی اگر اتصال این قطعه با پیستون دچار لقی باشد وهنگامی که سوخت در مرحله تراکم و انفجار است , شاتون با زاویه دادن نادرست به پیستون موجب کج شدن پیستون در مرحله انفجار و یا تولید قدرت میشود که در این حالت پیستون قدرت کامل را منتقل نمیکند .
در این صورت هم به دیوارههای سیلندر فشار وارد شده و سیلندر نیز خراب میشود .

یاتاقان اگر خراب باشد :
اگر یاتاقان خراب باشد , اتصال به میللنگ بسیار ضعیف میشود و بین یاتاقان و میللنگ فاصله ایجاد میشود . در این حالت اتفاق عجیبی میافتد و آن ایجاد صدای تق تق در موتور است . با تعویض یاتاقانها ایراد برطرف میشود .
هشدار :
اگر به خرابی یاتاقان اهمیت ندهید و سریع برطرف نکنید مشکلساز خواهد شد . مثل : (تنش در میللنگ)
هنگامی که تنش در میل لنگ ایجاد شود فشار بیش از حد سبب میشود میللنگ تاب برداشته و پیستون را به صورت بسیار شدید به سر سیلندر نزدیک کند . در این صورت موتورخیلی بد کار میکند و ( 90% ) مواقع آسیب جدی میبیند و باید قطعات زیر را تعمیر یا تعویض کنید :
- میل لنگ
- پیستون
- شاتون
- یاتاقان
- سیلندر
- سرسیلندر

6 _ عدم وجود روغن کافی در کارتل موتور
از علتهای بد کار کردن موتور و ایجاد سرو صدای زیاد , میتواند این باشد که موتور خودروی شما روغن کافی نداشته و با روغن بسیار کم در حال کار کردن است .
در این صورت اتفاقی که میافتد این است که روغنکاری در سیلندر صورت نگرفته , رینگ و پیستونها روانکاری نشده و موتور ضعیف کار میکند . همچنین وقتی روغن به خوبی منتقل نشود رینگ و پیستون خشک کار کرده , داغ میکند .
در این حالت است که قطعات موتور به مرور در خطر خرابی قرار میگیرد .
پیروز و موفق باشید .
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

سلام و درود فراوان خدمت شماسروران گرامی..خیلی تشکرمیکنم بابت این راهنماییهای مفیدوکاربدیتون؟
پیروزوسربلندباشید
خیلی خیلی عذرمیخوام بابت اشتباه تایپی که رخ داد؟بجای کاربردی((کاربدی))تایپ شده بود؟
دوباره تشکرمیکنم بابت راهنمایی مفیدوکاربردیتون…
خسته نباشیدعرض میکنم وپیروز وسربلندباشید……..؟
سلام ممنون از اطلاعات مناسب که دادید به نظرم یکی دیگر از موارد بد کارکردن مخصوصا در دور بالا یا خاموش در سر پیچه ها با گاز کم به هم خوردن تیم وتسمه تایم است
سلام پژو پارس دوگانه صفر مدل ۱۴۰۰ دارم از اول ک به دستم رسیده مشکل بد کار کردن روی حالت گاز داره…درجا روی بنزین عالی کار میکنه ولی روی گاز درجا پت پت میکنه توی سرعت هم مشکلی نداره…نمایندگی بردم تا الان سنسور اکسیژن و ریل گاز و ریگلاتور عوض کردن اما مشکلش حل نشده خواهش میکنم هر کس مشکل ماشینم میدونه بهم بگه لطفا
شماره تماس___
ایمیل : pouya1377ghasemi@gmail.com
داداش اينو بدون گاز باعث نابودي موتور خودرو ميشه
سلام با دستگاه دیاگ ورودی سوخت گاز تست بشه نبابد بیشتر از۲/۷باشه کمتر هم نباشه و اینکه فیلتر گاز تعویض کنید اگه موتور۱۸۰۰ سی سی باشه
سلام.من دیروز موتور تعمیر کردم..امروز بعد ۲۰دقیقه درجا کار کردن از سیلندرموتر صدا میاد..جالب اینجاس بعد کمی گاز دادن صدا کامل رفع میشه..خدایی داغونم کرده..۲دفعه باز کردن باز نفهمیدن..از اساتید اگه میدونن بگن
,سلام احتمالا مشکل شاتون دارید وقتی گرم میشه حالا انقباظ انبساط مشکل دیده میشه دقت نکردن اساتید یه روغن استیپ بریز داخل روغن تست کن
با سلام وخسته نباشید پراید 111مدل 90دارم که با تعویض کردن سنسور اکسیژن وتست کردن وایرو شمع ها وسلامت بودن سوزن انژکتور همچنان ماشین بد کار میکنه یعنی صدای تق تق از اگزوز میاد ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام بدون شک فیلر سوپاپ ها درست نمیباشد با یک فیلر گیری ساده فقط دقت کنید موتور کاملا سرد باشد
سلام ماشین بنده پراید انژکتوری است موقعی که خاموش مکنم دیگر با استارت زدن نمیتوانم روشن کنم باید سه نفری هل بدهیم و در این موفع هم به سختی روشن میشود بردم تست گفتند که آز شمع آب است تعویض کردم دو و سه بار خاموش و روشن کردم مشکل حل شده بود ولی دوباره همون مشکل قبلی ایجاد شد و حین حرکت در بنزین قطع و وصل میشود سرعت کم و زیاد میشود
طفا بنده را راهنمایی فرمائید؟
سلام ماشین من ای اف سون نیم ساعت که کار میکنه سه میشه خاموش روشن که میکنم درست میشه تک کلر کردن ماشین از چی میتونه باشه
ممنون بابت سایت خوبتون