قالب وردپرس افزونه وردپرس

آتش گرفتن ماشین در روز های تابستان ( خیلی مهم ) !

آتش گرفتن ماشین چه دلایلی دارد ؟ در این مقاله از سایت گواهیران به بررسی دلایل آتش گرفتن خودرو در روز های گرم تابستان می پردازیم پس در صورتی که در حال رانندگی به صورت روزمره در روز های بسیار گرم تابستانی هستید این مقاله را اصلا از دست ندهید زیرا ممکن است در صورتی که موارد گفته شده در این مقاله را به خوبی ندانید این مشکل برای شما هم اتفاق بی افتد .

در مقاله قبلی در مورد دلایل خراب شدن فرمان ماشین بررسی های بسیار مفیدی انجام دادیم پس در صورتی که به حوزه مکانیک علاقمند هستید مقاله قبل را هم بخوانید . بسیار خب بیایید برویم سر اصل مطلب و ببینیم اصلا باید چکار کنیم تا این اتفاق برای ما نیوفتد . بزن بریم .

آتش گرفتن ماشین

آتشسوزی ماشین در روز های گرم چه دلایلی دارد ؟

البته دلایل زیر صرفا برای تابستان و روز های گرم نیست اما در صورتی که یکسری موارد را به خوبی رعایت نکنید ممکن است منجر به این اتفاق شود پس با ما در این بخش همراه باشید . اصولا در روز های بسیار گرم تابستان در صورتی که مسیر زیادی را طی می کنید و بدتر از همه در صورتی که در ترافیک های زیاد هستید بدون شک این مشکل برای شما پیش می آید که ماشین شما و یا بهتر است بگوییم موتور ماشین شما شدیدا گرم شود و فن ماشین شما نتواند به خوبی این گرما را هندل کند .

حتی در این مورد آب و ضد جوش ماشین شما هم کم می آورد و نمی تواند حرارت شدید موتور ماشین شما را هندل کرده و یا کم کند در نتیجه موتور شدیدا داغ شده و اتفاقات بسیار عجیبی می افتد . در زیر در ابتدا دلایل آتشسوزی ماشین را بررسی می کنیم و در بند بعد به بررسی دلایل آتش گرفتن ماشین می پردازیم . دلایل به شرح زیر می باشد :

  • خرابی واتر پمپ
  • خرابی ترموستات
  • خرابی رادیات
  • خرابی اویل پمپ
  • خرابی سیستم فن
  • داشتن نمد
  • داشتن محفظه پوشاننده انجین ماشین

این 7 دلیل باعث می شوند تا ماشین دچار آتشسوزی شود که در بند پایین تمامی موارد را به خوبی بررسی می کنیم پس حتما با گواهیران همراه باشید … .

پیشنهاد مقاله آزمون رانندگی : دانلود نمونه سوالات آیین نامه !

آتش گرفتن ماشین

بررسی دلایل آتش گرفتن ماشین !

بیایید به بررسی دلایل آتشسوزی ماشین بپردازیم تا ببینیم این دلایل به چه معنی هستند . بسیار خب از مورد اول شروع می کنیم .

خرابی واتر پمپ : یکی از بدترین اتفاقاتی هست که برای موتور ماشین شما در روز های گرم می تواند اتفاق بی افتد . کار این سیستم به این صورت است که آب درون موتور را بیرون کشیده و به سمت رادیات ماشین می رساند تا به وسیله فن آب به شدت گرم شده در موتور خنک شود و دوباره به سمت موتور ماشین برود و این حالت مدام و در هر لحظه در حال انجام است .

درست مانند قلب که خون را پمپاژ می کند واتر پمپ هم دقیقا همین رفتار را دارد . حالا بیایید تصور کنید خراب شود چه اتفاقی می افتد ؟ آب شدیدا گرم در موتور ماشین حبس می شود و آب بسیار خنک نمی تواند وارد کانال آب رسانی داخلی موتور شود و بعد از چیزی در حدود 30 دقیقه کار در گرمای شدید و ترافیک و یا حتی در حرکت , پولک موتور می ترکد و یا رادیات منفجر می شود و آب خالی می شود و این بار دیگر موتور ماشین حتی همان آب بسیار گم را هم ندارد و در صورتی که متوجه نشوید موتور به حالت سوپر هیت رسیده و شروع به ذوب شدن و یا انتقال حرارت به سرسیلندر می کند .

در این حالت واشر سرسیلندر می سوزد و سرسیلندر به صورت مستقیم در برابر حرارت قرار می گیرد , و دقایق نفسگیر شروع می شود . در این حالت گرما به بدترین حالت خود رسیده و رینگ های پیستون از بین رفته اند و خنک کاری موتور به دوش روغن موتور افتاده است اما روغن نمی تواند به خوبی گرما را از بین ببرد و در نتیجه پلاستیک ها و لوله ها آتش می گیرند .

این آتش زبانه کشیده و هرچه در کاپوت ماشین هست را می سوزاند و به این شکل آتش گرفتن ماشین را تجربه خواهید کرد البته خدای ناکرده .

مورد دوم خرابی ترموستات است . کار این سیستم این است که تشخیص می دهد آب را نگه دارد و یا رها کند . در این حالت در صورتی که آب پشت سد ترموستات حرارتی بماند یعنی آب هنوز به نقطه جوش نرسیده و هنوز توانایی خنک کردن موتور را دارد . حالا تصور کنید این مورد هم خراب شود … ماشین جوش آورده و تمامی موارد قبل اتفاق می افتد .

مورد سوم : خرابی رادیات است . تصور کنید آب با بدترین درجه گرمایی به رادیات رسیده و رادیات وظیفه دارد آب را در پره های نازک بچرخاند تا فورا خنک شود اما متاسفانه سوراخ شده و آب را از خود رد می کند و آب هدر می رود و این یعنی آب در سیستم سرمایشی خودرو تمام شده و کانال های موتور ماشین دیگر آبی برای سرد شدن ندارد و در نتیجه آتش گرفتن ماشین را با چشم خواهید دید . ( خدای ناکرده )

مورد بعد خرابی اویل پمپ هست . اویل پمپ وظیفه دارد تا روغن را در سیستم موتور بچرخاند تا هم روانکاری انجام دهد و هم خنک کاری درون سیستمی . این مایع به پیستون ها راه و سیلندر ها و اسبک و بدامک و سریلندر و بلوکه راه دارد و همه قطعات حرکتی حتی میل سوپاپ را سرد می کند و در این حالت هم روان کاری می کند و هم خنک کاری حالا تصور کنید خراب شود … فاجعه می شود و این یعنی تمامی قطعات هم گرم می شوند و هم به هم سابیده می شوند و گرما را بیشتر می کنند . کار تا جایی ادامه پیدا می کند که فلزات ذوب شده و به هم جوش می خورند و آتشسوزی شروع می شود .

آتش گرفتن ماشین


بدتر از تمامی موارد گفته شده چیست ؟

تمامی موارد را خواندید ؟ حالا می رسیم به دو مورد آخر و آن چیزی نیست جز ترکیب گرمای زیاد و خرابی یک و یا چند مورد بالایی و ترافیک و داشتن نمد کاپوت . دوستان شاید بگویید نمد باعث می شود تا حرارت به کاپوت نخورد و رنگش از بین نرود اما به این فکر کردید که اگر گرما زیاد باشد و نمد شل شده و به سر سیلندر نزدیک شود چه می شود ؟

گرمای بسیار زیاد آهن را آب می کند چه رسد به نمد و بدترین کاری که می توانید کنید استفاده از نمد برای ماشین است . اما در صورتی که به صورت اصولی وصل شود شاید مشکلی نداشته باشد . آتش گرفتن ماشین دلایل بسیاری دارد اما نمد ماشین یکی از بدترین اشتباهات فردی و غیر تخصصی است .

مورد بعدی بسیار عجیب است . بار ها دیده شده بسیاری از رانندگان دوره موتور خود را با سیستم ها و صفحات فلزی می پوشانند و این کار برای این است که موتور باز نشود و دزدیده نشود و این خطرناک ترین و نادر ترین مورد گزارش شده است . نباید جلوی راه های هوایی به سمت موتور گرفته شود و در صورتی که به این مورد دقت نکنید کار تمام است .

سخن نهایی !

آتش گرفتن ماشین دلایل زیادی دارد و تمامی مهم ترین دلایل را در این مقاله با هم بررسی کردیم در صورتی که دوست دارید دچار این اتفاق بد نشوید حتما موارد را با دقت مجددا بررسی کنید .

و در نهایت بهتر است همیشه آب و روغن و سیستم های سرمایشی ماشین را چک کنید و در صورت خرابی سریعا تعویض قطعه کنید در غیر این صورت مشکلات زیادی را در آینده خواهید داشت .

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

گواهیران
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *