موتور احتراق خارجی و یا موتور برون سوز چیست ؟ شاید مهندس مکانیک باشید و یا در این زمینه دانشجو باشید و برای شما سوال شده باشد که اصلا موتور هایی که به صورت خارجی کار می کنند دقیقا به چه صورت عمل می کنند ؟ در این مقاله به بررسی این موتور ها و این نوع احتراق می پردازیم پس در صورتی که می خواهید در این باره اطلاعات بسیار مناسبی را داشته باشید با گواهیران در این مقاله همراه باشید .
قبل از خواندن ادامه مقاله , به شما پیشنهاد می دهیم در صورتی که هنوز گواهینامه رانندگی خود را دریافت نکرده اید قوانین رانندگی را از این بخش مطالعه بفرمایید ( نمونه سوالات آیین نامه ) بسیار خب بیایید به بررسی اصل مطلب بپردازیم پس با ما همراه باشید …
موتور احتراق خارجی چیست ؟
خب بدون شک می دانید موتور های احتراق داخلی و یا درونسوز به چه موتور هایی می گویند و یا اسم دیگرشان هم موتور های درونسوز هستند و حتی می دانید به چه صورت فعالیت می کنند . در صورتی که اطلاعات دقیق از موتور های احتراق داخلی درونسوز ندارید می توانید روی همان عبارت کلیک کنید تا به مقاله مربوطه هدایت شوید .
بسیار خب اما موتور هایی که به صورت خارجی می سوزند به چه صورت هستند ؟ آیا این موتور ها هم دارای 4 مرحله مکش تراکم و قدرت و تخلیه هستند و یا خیر ؟ آیا همه چیز در یک سیکل صورت می گیرد ؟ بسیار خب شاید این سوال به قدری مهم باشد که اگر بپرسید می توان حدس زد شما در رشته مکانیک فعالیت می کنید و اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه دارید .
بیایید به دور از پیچیدگی ها به بررسی این موتور بپردازیم . اصولا موتور های احتراق خارجی هم دارای 4 سیکل هستند که به صورت مکش و تراکم و قدرت و تخلیه می باشند . اما نحوه کاری آن ها به چه صورت است ؟ بیایید به بررسی تک به تک آن ها بپردازیم .
سیکل های موتور های احتراق خارجی !
مثل همیشه از بخش اول این سیکل شروع می کنیم یعنی مکش که به صورت زیر است :
1 – مکش ( سیکل اول ) :
در این حالت خلبان هواپیما های مسافر بری و یا جنگنده شروع به روشن کردن موتور می کند البته این موتور در موشک ها بالستیک هم استفاده می شود اما نحوه کار دیگری دارند که در ادامه به بررسی آنهم می پردازیم . وقتی خلبان موتور را روشن می کند یک سیستمی وجود دارد که به گرم شدن فضای داخلی پره ای موتور کمک می کند که به آن هیتر فن می گویند .
وقتی موتور به صورت کامل به وسیله سیستم برقی در ابتدا روشن می شود شروع به چرخیدن پره های داخلی توربین می کند اما این چرخش برای حرکت هواپیما نیست بلکه برای آماده سازی سیکل اول است . در این حالت وقتی پره های توربین به درجه و سرعت خاص خود رسیدند سیستم برقی کار را به سیستم مکانیکی و اینجکشن می سپارد در این حالت پره ها به شدت در حال چرخیدن هستند .
در این حالت هوا با شدت بسیار بسیار زیادی به داخل توربین کشیده می شود و در این حالت سیکل مکش اتفاق می افتد و در این سیکل هوا مکش می شود اما در موتور های احتراق داخلی بنزینی سوخت مکش می شود . بسیار خب تا اینجای کار هوا به شدت به داخل توربین کشیده می شود .
2 – تراکم ( سیکل دوم ) :
در این حالت هوای سرد و مرطوب و خنک وارد با حجم و فشار بسیار زیادی وارد توربین شده اند اما در این حالت گلوگاه هایی وجود دارد که با حرکت پره های توربین هوای ورودی را به بیشترین حالت ممکن فشرده می کند و باعث ایجاد یک اختلاف فشار شدید می شوند و در این مرحله همان هیتر اولیه هوای داخلی را به شدت داغ می کند و حالا می رسیم به سیستم سوخت رسانه و مرحله بعد .
پس در این مرحله سیستم توربینی و موتور احتراق خارجی توانسته تا هوای ورودی را شدیدا داغ کند
3 – قدرت و یا انفجار ( سیکل سوم ) :
در این سیکل هوای داخلی توربین به درجه حرارت و فشار بسیار زیاد گرد بادی رسیده است و هر سوختی را وارد این هوای داغ کنید درجا می سوزد اما در این حالت سوخت به هوای گرم شده تزریق می شود و باعث سوختن شدید سوخت می شود و هوای داخلی شدیدا منبسط شده و به پره های توربین اجازه حرکت مداوم می دهد در این حالت قدرت بسیار زیادی تولید می شود و می تواند چندین تن وزن را به سمت جلو حرکت دهد .
حالا باید دود از آن خارج شود پس وارد مرحله بعدی این سیکل می شویم …
4 – تخلیه ( سیکل آخر ) :
در این سیکل دود بسیار زیادی خارج می شود اما به قدری فشار هوای خروجی زیاد است که عملا دود را به دلیل گرمای بسیار زیادی این حجم از هوای خروجی نمی توانید ببینید و دود هم خاصیت غلظت خود را از دست می دهد در این حالت مرحله آخر اتفاق می افتد و سیکل تخلیه انجام می شود .
خب شاید برای شما جالب باشد که بدانید کلیت کار کرد این موتور هم درست مانند موتور های درونسوز دیزلی است اما خب احتراق و یا ایجاد قدرت در این موتور ها اصولا در داخل سیلندر انجام نمی شود و برای همین هم نام این موتور را موتور احتراق خارجی گذاشته اند .
تولید قدرت در این موتور به قدری زیاد است که می تواند صدها تن را جا به جا کند .
از موتور احتراق خارجی در چه سیستم هایی استفاده می شود ؟
اصولا از موتور های احتراق خارجی در سیستم های موشکی و نظامی و یا در سیستم های هواپیمایی استفاده می شود البته در سیستم های نظامی در بخش هوا فضا می توانیم از این سیستم موتوری استفاده کنیم و برای موشک های بسیار خاص اما در مجموع امروزه برای مصارف نظامی استفاده از این توربین کار درستی نیست البته در بخش موشکی اما در بخش های دیگر استفاده از این سیستم می تواند بسیار مهم باشد برای مثال موارد کنترل شوند و یا کواد ها و یاپهباد های نظامی و دفاعی .
در مجموع از این موتور در سیستم های هواپیماه های جنگنده و یا مسافر بری استفاده می شود و یا شاید برای شما جالب باشد که بدانید در جنگنده های فوق پیشرفته از این سیستم به صورت درونی استفاده می شود نه درونسوز و این باعث می شود تا آیرودینامیک جنگنده ها پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد .
بسیار خب در این مقاله به صورت خلاصه و فنی به بررسی این موتور های بسیار گرانقیت پرداختیم و امیدواریم برای شما بسیار مفید بوده باشد .
گواهیران .