انژکتور مهمترین قطعه در خودرو است و در صورتی که آن را از سیستم حذف کنید دیگر خودروی شما روشن نخواهد شد و نمی تواند حرکت کند .
اما بیایید ببینیم این قطعه چیست که با این اندازه کوچکش آن را رگ موتور مینامند . انژکتور حتی اگر کثیف شده و مجاری آن گرفته باشد , موتور به شدت بد کار میکند و مدام خاموش میشود .
در مقاله قبل راجع به قوانین عجیب رانندگی در جهان صحبت کردیم که میتوانید روی همین نوشته کلیک کرده و مطالعه کنید .
حالا بیاید ببینیم که این قطعه چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی در موتور دارد . ( فنی اما با بیانی ساده )
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی در سال جدید چقدر گران شده است ؟ !!!!!!
انژکتور چه کاری انجام میدهد ؟
همانطور که در مقالههای قبلی از کارکرد موتور برای شما نوشتیم در اینجا هم بسیار کوتاه نوع کارکرد موتور را بررسی کنیم .
وقتی استارت میزنید , برق به استارت رسیده و فلایویل را می چرخاند . پس از به حرکت درآوردن این قطعه , پیستون در سیلندر موتور بالا رفته و سپس پایین میآید. سپس در این عمل سوخت ( بنزین – گازوئیل – گاز و … ) وارد سیلندر میشود .
در این هنگام پیستون بالا رفته و از طریق جرقه شمع های موتور مشتعل شده و منفجر میشود . وقتی که پیستون به پایین رفته و میل لنگ نیرو را به صورت افقی و خطی به فلایویل می دهد , این نیرو به وسیله دیسک و صفحه به گیربکس منتقل می شود .
اما انژکتور کجای این روند بود ؟
درست حدس زدید . انژکتور کار انتقال سوخترسانی را انجام میدهد .
وقتی پیستون در مرحله تراکم خود قرار می گیرد , انژکتور سوخت را به درون سیلندر پاشش کرده و پیستون با بالا آمدن , آن را به شدت متراکم میکند . در این هنگام , سوخت منفجر شده و ادامه روند صورت می گیرد .
انژکتور که یک سر آن به سیستم سوخترسانی متصل است و سر دیگر آن به سرسیلندر , در نتیجه به سر سوپاپ راه دارد . پس کار و وظیفه انژکتور پاشش سوخت به درون سیلندر است .
انژکتور در موتور بنزینی با موتور دیزلی چه فرقی دارد ؟
همانطور که گفته شد در موتورهای بنزینی سوخت به هنگام بالا آمدن پیستون در سیلندر پاشش میشود و پس از جرقهزنی شمعها , سوخت پاشش شده منفجر شده و عملیات تولید قدرت انجام می پذیرد .
موتور دیزلی نیز همین کارایی را دارد اما روند کار کمی متفاوت است .
در موتورهای بنزینی هنگام باز شدن سوپاپ , سوخت وارد میشود . اما در موتورهای دیزلی وقتی سوپاپ باز میشود هوای گرم شده به داخل سیلندر میرود .
در این هنگام وقتی پیستون , هوای داغ را به شدت متراکم میکند , انژکتور سوخت را در هوای بسیار داغ متراکم شده پاشش می کند . در نتیجه سوخت مشتعل و تولید قدرت و یا نیرو انجام میگیرد .
عمر انژکتور چقدر است ؟
عمر انژکتور موتور بستگی به کارکرد موتور و طریقه نگهداری آن دارد . اگر رسیدگی کنید چندین سال کار خواهد کرد . علیالخصوص در ایران عمر مفید انژکتور سالم بودن آن است و تا زمانی که خراب نشود تعویض نمیکنند .
البته باید در این مدت هر 4 ماه یکبار انژکتور خود را شستوشو دهید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید . ( آیا در کشور ما کسی هست که این کار را انجام دهد ؟ قاعدتا نه )
چگونه انژکتور را باید تعمیر کرد ؟
تعمیر انژکتور و یا در اصل همان شستوشوی این قطعه به وسیله دستگاه انژکتورشوی صورت میگیرد .
به این صورت که این وسیله را در دستگاه مخصوص قرار میدهند و ماده اسیدی و شویندهای بسیار قوی ازمنافذ این قطعه عبور کرده و رسوبهای بنزینی در مجاری آن را تمیز میکند .
این گونه است که انژکتور تمیز میشود یا به اصطلاح تعمیر میشود .
تمامی موتورها انژکتور دارند ؟
تمامی موتورهای بنزینی و دیزلی و… از این قطعه استفاده میکنند . ولی نوع آنها با هم تفاوتهایی جزیی دارد . ناگفته نماند تقریبا کارکرد آنها یکی است .
تنها موتورهایی که از این قطعه استفاده نمیکنند , موتورهای برقی و موتورهای اتمی هستند .
انژکتور در موتور هواپیما و جتهای جنگنده چگونه است ؟
موتورهای هواپیما یا جتهای جنگنده که به موتورهای احتراق خارجی معروفند نیز دارای این قطعه هستند .
یعنی چه ؟ چه اتفاقی میافتد ؟
یعنی وقتی هوای به شدت سرد وارد موتورهای هواپیما میشود , به وسیله کمپرسور پرهای بسیار تیز و لبه دار آنها هوا در همان لحظه به شدت داغ و گرم میشود .
سپس سوخت به وسیله انژکتور در ناحیه هوای داغ شده پاشش شده و باعث ایجاد اشتعال میشود .
سپس پرههای کمپرسور به شدت چرخش کرده و این عمل تا خاموش شدن موتور به وسیله خلبان تکرار میشود .
فرق انژکتور با کاربراتور و موتورهای زغالی چیست ؟
کاربراتور سالهای سال است که منسوخ شده اما کارایی آنها این گونه بود که هوا را به داخل خود میکشیدند .
سپس فشار داخلی هوا باعث بیرون کشیده شدن بنزین میشد و با هوا ترکیب شده به داخل موتور منتقل میشد .
در این هنگام سوخت منفجر شده و عملیات تولید قدرت انجام میشد .
در موتورهای زغالی نیز وقتی هوای داخل سیلندر گرم میشد , پودر زغالسنگ از طریق انژکتورها به داخل سیلندر پاشش میشد و تولید قدرت اتفاق میافتاد .
موفق و پیروز باشید …
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران