قالب وردپرس افزونه وردپرس

انژکتور چیست و چه کار می کند ؟ ( بنزینی و دیزلی )

انژکتور مهمترین قطعه در خودرو است و در صورتی که آن را از سیستم حذف کنید دیگر خودروی شما روشن نخواهد شد و نمی تواند حرکت کند .

اما بیایید ببینیم این قطعه چیست که با این اندازه کوچکش آن را رگ موتور می‌نامند . انژکتور حتی اگر کثیف شده و مجاری آن گرفته باشد , موتور به شدت بد کار می‌کند و مدام خاموش می‌شود .

در مقاله قبل راجع به قوانین عجیب رانندگی در جهان صحبت کردیم که می‌توانید روی همین نوشته کلیک کرده و مطالعه کنید .

حالا بیاید ببینیم که این قطعه چیست و چرا اهمیت بسیار زیادی در موتور دارد . ( فنی اما با بیانی ساده )

با گواهیران همراه باشید …

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه رانندگی در سال جدید چقدر گران شده است ؟ !!!!!!

انژکتور چه کاری انجام می‌دهد ؟

همانطور که در مقاله‌های قبلی از کارکرد موتور برای شما نوشتیم در اینجا هم بسیار کوتاه نوع کارکرد موتور را بررسی کنیم .

وقتی استارت می‌زنید , برق به استارت رسیده و فلایویل را می چرخاند . پس از به حرکت درآوردن این قطعه , پیستون در سیلندر موتور بالا رفته و سپس پایین می‌آید. سپس در این عمل سوخت ( بنزین – گازوئیل – گاز و … ) وارد سیلندر می‌شود .

در این هنگام پیستون بالا رفته و از طریق جرقه شمع های موتور مشتعل شده و منفجر می‌شود . وقتی که پیستون به پایین رفته و میل لنگ نیرو را به صورت افقی و خطی به فلایویل می دهد , این نیرو به وسیله دیسک و صفحه به گیربکس منتقل می شود .

اما انژکتور کجای این روند بود ؟

درست حدس زدید . انژکتور کار انتقال سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد .

وقتی پیستون در مرحله تراکم خود قرار می گیرد , انژکتور سوخت را به درون سیلندر پاشش کرده و پیستون با بالا آمدن , آن را به شدت متراکم می‌کند . در این هنگام , سوخت منفجر شده و ادامه روند صورت می گیرد .

انژکتور که یک سر آن به سیستم سوخت‌رسانی متصل است و سر دیگر آن به سرسیلندر , در نتیجه به سر سوپاپ راه دارد . پس کار و وظیفه انژکتور پاشش سوخت به درون سیلندر است .

انژکتور در موتور بنزینی با موتور دیزلی چه فرقی دارد ؟

همانطور که گفته شد در موتور‌های بنزینی سوخت به هنگام بالا آمدن پیستون در سیلندر پاشش می‌شود و پس از جرقه‌زنی شمع‌ها , سوخت پاشش شده منفجر شده و عملیات تولید قدرت انجام می پذیرد .

موتور دیزلی نیز همین کارایی را دارد اما روند کار کمی متفاوت است .
در موتورهای بنزینی هنگام باز شدن سوپاپ , سوخت وارد می‌شود . اما در موتور‌های دیزلی وقتی سوپاپ باز می‌شود هوای گرم شده به داخل سیلندر می‌رود .

در این هنگام وقتی پیستون , هوای داغ را به شدت متراکم می‌کند , انژکتور سوخت را در هوای بسیار داغ متراکم شده پاشش می کند . در نتیجه سوخت مشتعل و تولید قدرت و یا نیرو انجام می‌گیرد .

عمر انژکتور چقدر است ؟

عمر انژکتور موتور بستگی به کارکرد موتور و طریقه نگهداری آن دارد . اگر رسیدگی کنید چندین سال کار خواهد کرد . علی‌الخصوص در ایران عمر مفید انژکتور سالم بودن آن است و تا زمانی که خراب نشود تعویض نمی‌کنند .

البته باید در این مدت هر 4 ماه یکبار انژکتور خود را شست‌وشو دهید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید . ( آیا در کشور ما کسی هست که این کار را انجام دهد ؟ قاعدتا نه )

چگونه انژکتور را باید تعمیر کرد ؟

تعمیر انژکتور و یا در اصل همان شست‌وشوی این قطعه به وسیله دستگاه انژکتورشوی صورت می‌گیرد .

به این صورت که این وسیله را در دستگاه مخصوص قرار می‌دهند و ماده اسیدی و شوینده‌ای بسیار قوی ازمنافذ این قطعه عبور کرده و رسوب‌های بنزینی در مجاری آن را تمیز می‌کند .

این گونه است که انژکتور تمیز می‌شود یا به اصطلاح تعمیر می‌شود .

تمامی موتورها انژکتور دارند ؟

تمامی موتورهای بنزینی و دیزلی و… از این قطعه استفاده می‌کنند . ولی نوع آنها با هم تفاوت‌هایی جزیی دارد . ناگفته نماند تقریبا کارکرد آنها یکی است .

تنها موتورهایی که از این قطعه استفاده نمی‌کنند , موتورهای برقی و موتورهای اتمی هستند .

انژکتور در موتور هواپیما و جت‌های جنگنده چگونه است ؟

موتورهای هواپیما یا جت‌های جنگنده که به موتورهای احتراق خارجی معروفند نیز دارای این قطعه هستند .

یعنی چه ؟ چه اتفاقی می‌افتد ؟

یعنی وقتی هوای به شدت سرد وارد موتورهای هواپیما می‌شود , به وسیله کمپرسور پره‌ای بسیار تیز و لبه دار آنها هوا در همان لحظه به شدت داغ و گرم می‌شود .
سپس سوخت به وسیله انژکتور در ناحیه هوای داغ شده پاشش شده و باعث ایجاد اشتعال می‌شود .

سپس پره‌های کمپرسور به شدت چرخش کرده و این عمل تا خاموش شدن موتور به وسیله خلبان تکرار می‌شود .

فرق انژکتور با کاربراتور و موتورهای زغالی چیست ؟

کاربراتور سال‌های سال است که منسوخ شده اما کارایی آنها این گونه بود که هوا را به داخل خود می‌کشیدند .
سپس فشار داخلی هوا باعث بیرون کشیده شدن بنزین می‌شد و با هوا ترکیب شده به داخل موتور منتقل می‌شد .

در این هنگام سوخت منفجر شده و عملیات تولید قدرت انجام می‌شد .

در موتورهای زغالی نیز وقتی هوای داخل سیلندر گرم می‌شد , پودر زغال‌سنگ از طریق انژکتورها به داخل سیلندر پاشش می‌شد و تولید قدرت اتفاق می‌افتاد .

موفق و پیروز باشید …

وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.