قالب وردپرس افزونه وردپرس

گارد موتور سیکلت ( پروتکشن ) چیست + مزایا و معایب !

گارد موتور سیکلت چیست ؟ در این مقاله از گواهیران به بررسی مزایا و معایب پروتکشن برای موتور سیکلت می پردازیم پس در صورتی که می خواهید بدانید گارد این وسیله نقلیه خوب است و یا خیر این مقاله از گواهیران برای شما نوشته شده است و قبل از خرید بهتر است حتما موارد گفته شده مطالعه شود .

قبل از شروع مقاله بهتر است بگوییم اگر هنوز گواهینامه رانندگی موتور سیکلت خود را دریافت نکرده اید و یا در آزمون آیین نامه نیاز به تمرین ویژه دارید می توانید سوالات آیین نامه 1403 را از گواهیران دانلود و تمرین و مطالعه کنید .

بسیار خب بیایید ببینیم پروتکشن موتور سیکلت چیست و چه مزایایی دارد …

گارد موتور سیکلت

پروتکشن موتور سیکلت چیست ؟

اصولا به گارد ستونی و یا استوانه ای با مدل های مختلف که در طرفین موتور سیکلت متصل می شود گارد موتور سیکلت و یا پروتکشن گفته می شود در این مقاله می خواهیم به بررسی تمامی موارد بپردازیم اما در ابتدا بیایید ببینیم فرق گارد با پروتکشن چیست ؟

گارد موتور اصولا در بخش جلویی شاسی موتور متصل می شود و یا بهتر است بگوییم قبل از چرخ جلوی موتور سیکلت متصل شده و از پای راننده محافظت می کند که می توانید به این بخش گلگیر وصل کرده و از بر خورد گل و آب راه و مسیر به موتور سیکلت هم جلوگیری کنید اما گارد موتور فقط در این حالت خلاصه نمی شود .

گارد موتور سیکلت حتی در زیر انجین و بر روی اگزوز متصل می شود . اصولا وقتی زیر انجین و یا اگزوز گارد نصب می شود برای جلوگیری از بر خورد پای راننده به این دو مورد است اما باید بدانید در صورتی که این دو بخش دارای مواردی مانند هواکش نباشد بدون شک باعث ایجاد خرابی های بسیار زیادی برای شما خواهد شد .

بسیار خب اما پروتکشن , بیایید به بررسی مزایای این محافظ استوانه و یا لوله ای بپردازیم که به شرح زیر است :

  • محافظت از بدنه موتور در حین زمین خوردگی
  • ایجاد زاویه 35 یا 25 درجه و جلوگیری از برخورد موتور سیکلت و فرمان به زمین
  • ایجاد زاویه خالی برای ایجاد فضای حرکت پای رانندگی در حین زمین خوردن موتور
  • محافط بسیار قوی برای ایجاد تعادل موتور در حین زمین خوردگی

و اما معایب

  • آسیب جدی در صورتی که پای راننده در جای نا درست قرار بگیرد
  • امکان گیر کردن موتور در راه های تنگ اگر پروتکشن بسیار نا متعارف و غیر استاندارد باشد
  • در صورتی که به درستی متصل نشده باشد امکان ایجاد خرابی در شاسی موتور سیکلت وجود دارد .

بسیار خب در این بخش به بررسی تمامی موارد پرداختیم اما بیایید به سوالات جالب در این زمینه پاسخ دهیم …

آیا موتور های مسابقه ای نیاز به پروتکشن دارند ؟

این سوال بسیار مهمیست که آیا گارد موتور سیکلت برای موتور های مسابقه ای وصل می شود ؟ بله و هم خیر . از سال 2001 رانندگان موتور های مسابقه ای باید حتما در پیست های موتور پروتکشن برای موتور سیکلت را وصل می کردند اما در سال 2008 به دلیل ایجاد خسارات بسیار زیاد و جبران ناپذیر این گارد از روی موتور های مسابقه ای حذف شد و در نهایت در سال 2013 پروتکشن ها با ایجاد یک فرم استناندارد مخصوص موتور های مسابقه ای بر روی موتور سیکلت ها متصل شدند .

پس در صورتی که شما می خواهید در پیست های موتور سواری حضور داشته باشید موتور مسابقه ای شما باید حتما پروتکشن استاندارد را داشته باشید در غیر این صورت طبق دستورات فدراسیون بین المللی موتور سواری شما نمی توانید در پیست مسابقات حضور داشته باشید ..

پیشنهاد مقاله جذاب : برخورد صاعقه به ماشین !

آیا موتور های کروزر نیازی به پروتکشن دارند ؟

بله . اما اصولا به دلیل آنکه این موتور های داری گارد های ویژه هستند و از تمامی جهات محافظت شده می باشند نیازی به این پروتکشن ها ندارند اما برای موتور های رابر شما می توانید این گار را قرار دهید اما به دلیل استایل قرار گرفتن راننده بر روی موتور های کروزی شما نمی توانید از پروتکشن استفاده کنید زیرا در نهای پای راننده در بیرونی ترین حالت ممکن بر روی این موتور قرار دارد .

پس اصولا برای موتور های کروزر این گارد توصیه نمی شود .

آیا موتور های استریت نیاز به گارد موتور سیکلت دارند ؟

اصولا منظور از گارد در این بخش از مقاله همان پروتکشن است و جواب بله می باشد . یعنی در صورتی که موتور سیکلت شما استریت است و شما در روز با این موتور در شهر تردد می کنید لازم است حتما از پروتکشن موتور سیکلت استفاده کنید و اصلا بهتر است بگوییم بهترین حالت استفاده از پروتکشن درست بر روی موتور های استریت است .

این موتور ها احتمالا بیشتری آمار زمین خوردگی و تصادف را دارند و در صورتی که به خوبی محافظت شده نباشند می توانند خسارات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورند پس برای موتور های استریت بهترین گزینه استفاده از این گارد های محافظتی می باشد .

آیا موتور های اسکوتر نیازی به پروتکشن دارند ؟

اصولا در این موتور های جایی برای قرار دادن پروتکشن به صورت اصولی وجود ندارد و بیشتر دیده می شود که رانندگان این گارد ها را بر روی چرخ های عقب قرار می دهند که در حین زمین خوردگی موتور اصلا توانایی جلوگیری از خسارت های احتمالی را ندارد .

پس در صورتی که از موتور اسکوتری استفاده می کنید نیازی به گارد ندارید .

سخن نهایی !

پروتکشن ها و یا گارد موتور سیکلت بسیار می توانند نقش مفیدی را برای موتور سوار ایفا کنند اما در صورتی که موتور شما اسکوتر هست به شما توصیه می کنیم از نصب غیر اصولی پروتکشن خودداری کنید و یا اگر موتور شما استریت است مانند بنلی و یا حتی هوندا و یا آپاچی و یا … حتما از پروتکشن استفاده کنید .

در نهایت در صورتی که می خواهید از موتور های کروزر استفاده کنید حتما یادتان باشد بهترین راه استفاده از گارد های مخصوص موتور سیکلت است و استفاده از پروتکشن کار نادرستی است .

امیداوریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

گواهیران
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *