کمک فنر , قطعهای از ماشین یا خودرو است که وظیفه آن دمپینگ یا از بین بردن نیروی ضربهای است .
نیروی ضربهای به نیروی عمودی یا افقی گفته میشود که از کف جاده یا راه به خودرو و شاسی آن وارد میشود .
کمک فنر انواع مختلفی دارد که در این مقاله به صورت فنی و کامل توضیح داده شده است .
با گواهیران همراه باشید …
پیشنهاد مقاله : جدیدترین هزینه گواهینامه رانندگی چقدر شده است ؟

کاربرد کمک فنر چیست ؟
همانطور که گفته شد کاربرد کمک فنر در ماشین این است که نیروهای وارد آمده از راه که به صورت عمودی و مورب هستند را دفع کرده تا به شاسی و بدنه و سرنشینان آسیبی وارد نشود .
فرض کنید که خودروی شما پورش یا بی ام دبلیو است و میخواهید در یک جادهای برای مثال در جاده چالوس که جاده کوهستانی با آسفالتهای تکه تکه شده است رانندگی کنید و حداقل 3 ساعت در راه هستید .
چه اتفاقی میافتد ؟ وقتی که بعد از 3 ساعت رانندگی از خودروی خود پیاده میشوید , هیچ درد و خستگی را احساس نمیکنید , شاید بگویید این به دلیل صندلیهای بسیار نرم و استاندارد این خودرو است . هر چند صندلی فقط 10% ماجراست .
حالا بیایید با خودروی 206 یا سمند در این جاده رفت و آمد کنید , چه اتفاقی میافتد ؟
شما بعد از 2 ساعت به شدت احساس کمر درد و خستگی کرده و میخواهید از خودرو پیاده شده و کمی استراحت کنید .
حالا این به چه دلیل است ؟ یک کلام “ کمک فنر هیدرولیک و روغنی ” .
قطعه استفاده شده در خودروهای معمولی بسیار ساده است اما در خودروهای بسیار حرفهای این قطعه یکی از مهمترین شاخصهها برای راحتی راننده به حساب میآید .
پیشنهاد مقاله : سیلندر چیست و چه کاربردی دارد ؟

دمپر چیست و فرق آن با کمک فنر چیست ؟
به لاستیکهای فاصلهداری که در سپرها قرار میدهند , دمپر میگویند .
دمپر نه روغن دارد و نه به وسیله کمپرس کار میکند و صرفا یک لاستیک الاستیکی و ارتجاعی بوده که به صورت خاصی طراحی میشود .
اما چگونه است ؟ شاید هنوز متوجه نشده باشید …
برای مثال دیدید که پشت درب اتاقها یک لاستیک میگذارند تا وقتی درب باز میشود به دیوار نخورد و خود و دیوار را به مرور خراب نکند ؟
دمپر دقیقا همین است که به سادگی برای شما توضیح داده شد .
از دمپرها در سپرهای خودروها استفاده میشود حال آن که از کمک فنرها در سیستم تعلیق خودروها استفاده خواهد شد .

انواع کمک فنرها ؟
کمک فنرها انواع بیشماری دارند که مهمترین و به اصطلاح سرشاخه آنها عبارت است از :
- کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی
- کمک فنر صلب و خشک
- کمک فنر پنوماتیکی یا بادی

انواع کمک فنرهای ماشین چیست ؟
1 – کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی
در این قطعه یک سیلندر وجود دارد که داخل آن پر از روغن است و یک پیستون که با بالا و پایین رفتن خودرو در چالهها و… , در سیلندر بالا و پایین میشود . اما خب چطور نیرو را از بین میبرد ؟
سوراخهای بسیار ریزی در سر پیستون و جود دارد که وقتی میخواهد در سیلندر بالا برود , روغن با فشار بسیار زیاد از این سوراخها گذر کرده و انرژی جهشی را به انرژی گرمایی تبدیل و به راحتی نیروی ضربهای را خنثی میکند .

2 – کمک فنر صلب و یا خشک
شاید شما کمک فنرهای کامیونها را دیده باشید که مانند کمان یا شمشیر بوده و طول بسیار زیادی دارند که معمولا لایه لایه روی هم قرار گرفتهاند .
در این قطعهها 2 سر آن به 2 نقطه شاسی متصل است و هنگام بالا و پایین رفتن چرخ خودروها جمع و باز میشود که همین مقاومت در جمع شدن باعث میشود تا نیروی ضربهای به شاسی و بدنه به شدت کاهش یابد .

3 – کمک فنر پنوماتیکی یا بادی
در این نوع , یک کمپرس در خودرو برای ارسال باد فشرده شده وجود دارد که در این حالت وقتی پیستون در سیلندر بالا میرود با مقاومت شدید هوای تحت فشار روبهرو شده و مانع حرکت راحت و آزاد پیستون میشود .
در این نوع نیز نیروی ضربهای به گرمایی تبدیل شده و میتواند باعث ایجاد راحتی برای سرنشینان خودرو شود .

بهترین کمک فنر چیست و در چه خودروهایی استفاده میشود ؟
بهترین قطعات برای دمپینگ در خودروهای بی ام دبلیو , پورش و بنز ( خودروهای آلمانی استفاده میشود ) که به صورت هوشمند از ECU فرمانبرداری میکند و طوری ضربه را از بین میبرد که انگار هیچ وقت هیچ چالهای در مسیر وجود نداشته است .
این قطعه بسیار پیشرفته بوده و میتوان گفت فعلا آخرین مرحله از کمک فنر آپگرید شده است .

کمک فنر پنوماتیک بهتر است یا روغنی – هیدرولیکی ؟
سوال بسیار خوبی است .
مسلما نوع روغنی و هیدرولیکی آن هم از جهت هزینه و هم از جهت راحتی تعمیر یا تعویض مناسبتر است و بهترین انتخاب در تهیه این قطعه , نوع هیدرولیکی آن است .
اما در صورت خرابی پنوماتیک , مکانیک با دردسرهای بسیاری روبهرو است و هم این که هزینه تمام شده در این نوع بسیار سنگینتر از حالت هیدرولیکی است .

در صورت استفاده نکردن از کمک فنر چه اتفاقی میافتد ؟
بیایید یک کالسکه ساده چوبی را در نظر بگیریم .
برای عبور از چاله باید حتما به شدت پایین و بالا برود تا بتواند از آن عبور کند و این یعنی خستگی شدید سرنشین و بدتر از آن نابودی وسیله و کوتاه شدن شدید عمر آن .
مخصوصا اگر با شدت بسیار زیادی وارد چالهها شود .

عمر کمک فنر چقدر است ؟
عمر این قطعه بستگی به طریقه استفاده آن دارد . اما برای مصرف شخصی در شهر , هر قطعه عمر مفید خود را دارد که عبارت است از :
هیدرولیکی : 2 سال
خشک : 4 سال
پنوماتیکی : 6 سال
پیروز و موفق باشید …
وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران
