قالب وردپرس افزونه وردپرس

جلوبندی ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

جلوبندی ماشین و یا سیستم تعلیق , مجموعه ای از قطعات است که برای حفظ تعادل در خودرو در حین حرکت و یا سکون استفاده می شود .

این سیستم را که در ایران به نام جلوبندی می شناسند , از مهمترین سیستم های خودرو بوده که در صورت حذف و یا عدم استفاده کامل از این سیستم در خودرو , ماشین شما با یک کالسکه چوبی تفاوتی نخواهد داشت . در مقاله پیشین خواندید که اگر خودرو جوش بیاورد چه می شود ؟

عوارض خرابی و یا نبود سیستم تعلیق بسیار بدتر است .

در این صورت زمانی که شما مسافتی برای مثال 10 کیلومتر را رانندگی کنید به قدری خسته می شوید که ترجیح می دهید با پای پیاده ره مقصد بروید تا با یک خودروی بدون جلوبندی و سیستم تعلیق .

قطعا وسیله ای به نام کمک فنر را هم می توان یک سیستم یاری رسان برای سیستم جلوبندی خودرو در نظر گرفت اما بهتر است به صورت کامل تر این سیستم رو بررسی کنیم .

نه بسیار فنی و خسته کننده و نه خالی از مباحث مهم خلاصه بگویم , کاملترین مقاله در مورد سیستم تعلیق خودرو و یا جلوبندی را مشاهده را می خوانید .

با ما همراه باشید … .

جلوبندی ماشین

جلوبندی ماشین چه کاربردی دارد ؟

بیایید یک کالسکه چوبی بسیار خشک را در نظر بگیریم که در این کالسکه برای راحتی سرنشینان از بالشتک های نرم و ابری و یا با پر استفاده شده است تا سرنشین بتواند به راحتی در این وسیله سوار شده و تا مقصد همراه این وسیله باشد .

حالا بیایید تصور کنیم که از مسیری عبور می کند که سنگ فرش است , ما اصلا مسیرهای دشوار تر را در نظر نمی گیریم . حال چه اتفاقی می افتد ؟

چرخ کالسکه دائما بر روی سنگ فرش ها رفته و بالا و پایین می شود . در این حالت سرنشینان کاملا با این برآمدگی در مسیر در حال دستو پنجه نرم کردن هستند و کامل احساس می کنند که بر روی چه چیزی رفته اند .

این باعث خستگی می شود و باعث می شود که فرد بعد از مدت زمان کوتاهی دیگر نخواهد سوار این وسیله قدیمی شود .

اما در خودرو های امروزی به دلیل استفاده از سیستم تعلیق و یا جلوبندی ماشین , دیگر شما متوجه نخواهید شد که در مسیر سنگ بوده و یا برآمدگی بسیار بلند زیرا شما در اتاق خودرو به صورت ثابت می مانید و هیچ چیز را متوجه نمی شوید . این سیستم تمامی نیروی های سطح راه را در خود خنثی کرده و باعث می شود که شما هیچ احساس بدی نداشته باشید .

و این کاربرد اساسی سیستم جلوبندی خودرو می باشد .

پیشنهاد مقاله : دانلود نمونه سوالات آیین نامه رانندگی

جلوبندی ماشین

جلوبندی خودرو کی خراب می شود ؟

عمر متوسط سیستم جلوبندی برای خودرویی که هر روز در حال فعالیت است حدودا 6 ماه است , البته ما خودرویی را در نظر گرفته ایم که در مسیر های بسیار بسیار خراب در حال رفت و آمد است .

اما اگر خودرویی دارید که در هفته مسافت کمی را در شهر طی می کند , عمر جلوبندی خودروی شما حدودا 1.5 سال است و پس از آن باید حتما تعمیر و یا تعویض گردد .

جلوبندی ماشین

علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست ؟

علائم خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق به شرح زیر است و اگر شما یکی از این نشانه ها را دیدید شک نکنید مشکلی برای سیستم تعلیق شما پیش آمده است و باید فورا این مشکل برطرف گردد :

  • صدا دادن جلوی خودرو هنگامی که از روی دست انداز عبور می کنید
  • لرزیدن شدید فرمان در حین رانندگی
  • احساس ول شدگی جلوی خودرو در حین رانندگی
  • کج شدن خودرو به یک طرف . هرچند که می تواند مشکل از کمک فنر ماشین هم باشد
  • فاصله زاویه ای چرخ های خودرو
  • و …
جلوبندی ماشین

جنس جلوبندی از چیست ؟ و تا چه حد مقاومت دارد ؟

جنس جلوبندی از فولاد بوده و نیز حالت ارتجاعی برای جذب لرزه و یا نیرو های وارد آمده دارد .

قطعات جلوبندی ماشین باید بتوانند وزن خودرو و نیز وزن نیروی وارد شده از مسیر را تاب آورده و مقاومت کند پس باید مقاوت مصالح و یا جنس و مواد به کار رفته در این سیستم بسیار زیاد باشد .

اگر سیستمی را که بسیار ارزان است در نظر بگیریم , حدودا بعد از 6 ماه برای خودرو های کم مصرف مشکل ایجاد می کند .

جلوبندی ماشین

هر چند مدت یکبار باید جلوبندی خودرو را چک کرد ؟

حدودا هر 3 ماه یکبار برای چک کردن و یا آچار کشی جلوبندی کافیست .

اما اگر علائم گفته شده رو مشاهده کردید شک نکنید جلوبندی شما نیاز به بررسی و چک توسط مکانیک را دارد و باید فورا نشان داده شود .

جلوبندی ماشین

جلوبندی را باید تعمیر کرد و یا تعویض ؟

در زمان های قدیم جلوبندی های بسیار بسیار سختی وجود داشت که با جوشکاری و یا چکش کاری می توانستید به راحتی مشل را بر طرف و و جلوبندی را تعمیر کنید .

اما حالا به دلیل وجود سیبک های روغنی و یا سگ دست های بسیار خشک چدنی دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید و همچنین در صورتی که تعمیرات صورت بگیرد باید دفعات بسیار زیادی به مکانیکی بروید و زمان شما را از بین خواهد برد .

پس بهترین گزینه تعویض کامل سیستم جلوبندی و یا قطعه خراب شده است .

جلوبندی ماشین

فرق جلوبندی ماشین های سنگین با ماشین های سواری چیست ؟

اگر بخواهیم جلوبندی ماشین های سنگین را با ماشین سواری مقایشه کنیم باید این را هم بدانید که وزنی که سیستم تعلیق خودروی سواری تحمل می کند در نهایت حدودا 6 تن است اما وزنی که کامیون های و تریلی ها تحمل می کنند 5 تا 8 برابر این وزن است .

پس باید سیستم تعلیقی در آن بکار گرفته شود که بتواند این وزن بسیار سنگین را تحمل کرده و تعادل را به خوبی حفظ کند .

باید توجه داشته باشید که جنس استفاده شده در این ماشین ها بسیار سنگین و قدرتمند می باشد .

جلوبندی ماشین

آیا موتور سیکلت ها هم جلوبندی دارند ؟

موتور سیکلت ها هم جلوبندی دارند اما در قالب کمک فنر های 2 شاخه ای در جلوی موتور که به صورت هیدرولیکی می باشند و در انتهای موتور سیکلت شما می توانید کمک فنر های 2 طرفه را نیز مشاهده کنید .

در هر صورت سیستم تعلیق موتور سیکلت قطعات بسیار بسیار کمی داشته و نمی توان آن را جلوبندی نامید در هر صورت وظیفه آن نیز ایجاد راحتی برای سرنشینان است .

پیشنهاد مقاله : هزینه گواهینامه موتور سیکلت چقدر می شود ؟

جلوبندی ماشین

آیا هواپیما ها جلوبندی دارند ؟

هواپیما ها نیز دارای جلوبندی بسیار بزرگ هستند . شاید بپرسید جلوبندی در هواپیما ها در کدام بخش قرار دارد ؟

هواپیما ها قبل از پرواز باید بر روی باند حرکت کرده و بتوانند به سرعت مناسبی برسند .

اگر به چرخ های هواپیما دقت کرده باشید سیستم تعلیق و کمک فنر های بسیار قدرتمندی را مشاهده خواهید کرد که کار حفظ تعادل و نیز جذب نیرو را برعهده دارند .

جلوبندی ماشین

آیا در تانک ها جلوبندی استفاده می شود ؟

تنها ماشین و یا سیستمی که جلوبندی و سیستم تعلیق ندارد تانک های زنجیر دار و یا پانزر چِین ها هستند .

زیرا این تانک ها ریل هایی دارند که قادر است تمامی موانع را بر سر راه از بین برده و تعادل خود را به دلیل سنگینی بسیار زیاد حفظ کند .

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید .

گواهیران , وبسایت مرجع رانندگی در ایران .

govahiran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *