منیفولد , یکی از اجزای مهم خودرو است که در صورت نبود آن شما صداهای بسیار شدیدی را شنیده و از آن بدتر دود خروجی از خودرو مستقیما وارد کاپوت شده و از جلوی خودروی شما دود بسیاری بلند خواهد شد .
پس نقش این قطعه از خودرو را به خوبی درک کردید .
اگزوز ماشین که در انتها به منیفولد متصل شده است میتواند دود حاصل از احتراق را به فضای خارجی هدایت کند .
اگزوز خودرو در این حالت نقش یک جداکننده دود از خودرو را داشته و در این حالت دود حاصل از احتراق را به فضای بیرونی ارسال میکند .
اما این کلیت قطعه منیفولد بود , بیایید با هم ببینیم که این قطعه به طور دقیق چه کاربردی در موتور دارد …
با ما همراه باشید .
پیشنهاد مقاله : دانلود نمونه سوالات آیین نامه رانندگی !

منیفولد در موتور خودرو ها چه کاربردی دارد ؟
بیایید از وقتی شروع کنیم که استارت می زنید .
وقتی استارت می زنید فلایویل شروع به چرخیدن می کند و این چرخش باعث به حرکت در آمدن می لنگ شده و در نتیجه پیستون و شاتون را بالا و پایین برده و سوپاپ ها به وسیله میل بادامک باز شده و سوخت به داخل سیلندر می آید .
اما اتفاقی که می افتد این است که در اینجا قطعه ای به نام ” شمع موتور ” جرقه زده و سوخت متراکم شده را منفجر می کند که این کار باعث ایجاد قدرت در موتور می شود .
اما بعد از انفجار دود حاصل از این انفجار چه می شود ؟
بعد از اینکه احتراق صورت می گیرد , دود های تولید شده از سوپاپ دود وارد قطعه ای به نام منیفولد می شود . این قطعه که راه های بسیار زیادی در آن درست شده است , از طرفی به منبع اگزوز و از طرفی به سرسیلندر متصل است .
این قطعه بسیار بسیار داغ بوده و به هیچ وجه نباید به آن دست بزنید .
در ادامه دود از طریق این قطعه به منبع اگزوز رفته و سپس بعد از خفه کردن صدای موتور و دود و شتاب آن , نهایتا آن را به اگزوز تحویل داده و اگزوز دود را به سمت محیط بیرونی می فرستد .
پیشنهاد ویژه : هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی چقدر شده است ؟

باید ها و نباید هایی که باید در مورد منیفولد بدانیم چیست ؟
باید هایی که باید بدانید این است که :
- باید هر 1 ماه یکبار منیفولد را چک کنیم تا ترک نخورده باشد
- باید پیچ ها و واشر های آب بندی آن را ماهانه چک کنیم
- باید حتما در هنگام سرد بودن خودرو , این وسیله را بررسی کنیم
- باید حتما از شسشو شوی این قطعه در هنگام داغ بودن آن بپرهیزیم
- و نکات ریز تجربی
نباید هایی که باید بدانید :
- نباید وقتی منیفولد داغ است آن را با آب بشویید زیرا ترک می خورد
- نباید هر روز پیچ های آن را شل و سفت کنید
- نباید بعد از 5 ماه آن را چک کنید
- نباید در موتور شویی ها با فشار منیفولد را در هنگام داغی بشویید
- نباید خودتان آن را باز کنید
- نباید واشر را جدا کنید
- نباید با بنزین آن را بشویید ( در هنگامی که بسیار داغ است )
- و …

عمر منیفولد چقدر است ؟
عمر این قطعه حدودا 6 تا 10 سال است اما دیده شده که خودرو های بسیار قدیمی که حتی 50 سال از تولید آنها گذشته است نیز دارای منیفولد بسیار سالم می باشد .
زیرا جنس مقاوم چدنی و آلیاژی بسیار قوی آن سبب شده تا این قطعه بسیار مقاوم بماند و از آنجایی که اصطحلاکی ندارد , این قطعه عمر بسیار زیادی دارد و برای فروشندگان قطعات خودرو چندان به صرفه نیست که بر روی این قطعه سرمایه گذاری کنند .
پیشنهاد ویژه : دانلود رایگان کتاب آیین نامه رانندگی

آیا منیفولد ترک می خورد ؟
کمی بالا تر به آن اشاره شد . اگر تصادفات بسیار شدید را فاکتور بگیریم و برویم بر روی عوامل دیگر , می توان به طور حتم گفت که شستن منیفولد موتور با آب آن هم در هنگامی که داغ است , سبب ترک و شکست آن می شود .
برای جلوگیری از ترک خوردن این قطعه باید بدانید که نباید این قطعه را وقتی که داغ است بشویید و یا آب بر روی آن بریزید .

اصلا اگر منیفولد در موتور نباشد چه میشود ؟
اگر این قطعه در موتور نباشد , دود خروجی از موتور در کاپوت جمع شده و باعث ایجاد خفگی سرنشینان می شود , البته این یک نمونه است , نمونه بعدی این است که شما دیگر صدایی به جز صدای خروجی دود نمی شنوید .
البته خفه کردن صدا کار منبع اگزوز است اما باید این هدایت کننده باشد تا دود بتواند به منبع اگزوز برسد .
پس منیفولد نقش هدایت کننده دود در خودرو و همچنین خفه کردن اولیه صدا را بر عهده دارد .

می توان به جای منیفولد از هدایت کننده دیگری مانند لوله های ساده استفاده کرد ؟
بیایید تصور کنیم که این قطعه خراب شده است و شما یک جوشکار حرفه ای هستید و می توانید برای تست هم که شده چند لوله را به هم جوش داده و جای اتصال را به سرسیلندر ساخته اید .
حالا می آیید و این اگزوز را با زوایایی که داده اید به موتور متصل می کنید . اما شما چون دارای کوره های مخصوص نیستید نتوانستید که خم های بسیار حساس را درست کنید و صرفا زاویه های تند 90 درجه ای را درست کرده اید .
به مرحله تست می رسید . خودرو را روشن کرده و منتظر نتیجه می مانید اما بعد از چند ثانیه خودرو خاموش شده و دود تا چند ثانیه بعد هم در اگزوز خودرو در جربان است .
از خود می پرسید چگونه ممکن است خودرو خاموش شود و اصلا برای چه از اگزوز ماشین هنوز دود می آید ؟
جواب در خم های منیفود نهفته است . وقتی که شما به جای ایجاد خم از زاویه استفاده کرده اید باعث ایجاد ترافیک شدید دود در این قطعه شدید که نتیجه آن باز گشت دود به داخل موتور + شدت زیاد باز گشت و ایجاد اینرسی در موتور شده است و در نتیجه موتور خاموش شده است .
و دود خروجی به دلیل فشار زیادی دود های باقی ماند و همچنین آزاد شدن دود های حبس شده در زوایای منیفولد موتور ساخته شده به وسیله شماست که خارج می شود .

منیفولد ها چه تاثیری در روند شتاب دهی و قدرت موتور دارند ؟
سوال جالبیست . دیدید که اکثرا ماشین های مسابقه ای صداهای بسیار زیادی دارند ؟
اغلب فکر می کنند این صداها به علت قدرت زیاد خودرو است که البته درست می گویند اما نه فقط موتور بلکه صدای منبع اگزوز تغییر یافته نیز هست . اما در این قطعه می آیند یک خم بسیار بسیار آرام اما با شیب درونی بسیار تند ایجاد می کنند . در این صورت دود به سرعت از این قطعه به اگزوز وارد می شود .
پس خروج بسیار سریع دود و عدم انباشته شدن آن در اگزوز می تواند در شتاب و سرعت خودروتاثیر گذار باشد .
مانند بوگاتی که چون موتور در قسمت عقب خودرو است و دود آن مسیر به شدت کوتاهی را طی می کند هم صدای زیبایی داشته و هم سرعت بالایی دارد .

چگونه باید منیفولد ها را تمیز کرد ؟
معمولا این قطعه رو بعد از سرد شدن کامل در آورده و با بنزین و یا تمیز کننده های اسیدی می شویند .
این کار باید حداقل هر 3 سال یکبار برای ایجاد تنفس بهتر خودرو انجام شود .
پیروز و موفق باشید .
