قالب وردپرس افزونه وردپرس

موتور قایق و موتور کشتی چه تفاوت هایی دارند و چگونه کار می کنند ؟

موتور قایق و موتور کشتی , دارای تفاوت‌های زیادی هستند هم در سایز و هم در نوع کارایی . اما می‌توان گفت که در نهایت به یک شکل عمل می‌کنند …

در این مقاله می‌خوانید که نحوه خنک‌کاری موتور قایق چگونه است . برای تعمیر قلب تپنده قایق و کشتی چند مکانیک نیاز است . همچنین نکات بسیار مهم در مورد اصلی‌ترین قسمت قایق و کشتی و بررسی‌های جالب دیگر …

در مقاله قبلی طی درخواست کاربران رانندگی در برف و باران را بررسی کرده و با تمامی وسایل به چالش کشیدم اعم از موتور , ماشین و …


با گواهیران همراه باشید …

پیشنهاد ویژه : هزینه گواهینامه رانندگی پایه سوم ( آپدیت جدید )

موتور قایق چیست و چگونه کار می‌کند ؟

اگر بخواهیم به این فکر کنیم که موتور قایق اصلا چگونه است و چه سیستمی دارد . در ابتدا به این موضوع فکر کنیم که چه قایقی را می‌خواهیم انتخاب کنیم !

قایق کوچکی را برای این موضوع انتخاب کنیم یا قایق عادی که همه شما در نظر دارید . باید موتور این قایق را با موتور ( موتورسیکلت‌ها ) مقایسه کنیم .

یعنی چه ؟
یعنی موتور قایق‌ درست مانند موتورسیکلت است با این تفاوت که در انتهای آن پره است اما چگونه کار می‌کند ؟


نقش میل لنگ :

میل لنگ در اینجا مهمترین نقش را ایفا می‌کند . همانطور که می‌دانید پیستون‌ها در سیلندر براثر جرقه شمع‌ها بالا و پایین رفته و قدرت را تولید می‌کنند . در همین حین قدرت تولید شده به میل لنگ منتقل می‌شود .

در این جا میل لنگ بر سر راه خود جعبه دنده یا مهار کننده دارد . حال آنکه در موتورسیکلت جعبه دنده برای تغییر قدرت تعبیه شده است .

سپس در انتهای این میل لنگ یک پره قرار دارد که در آب قرار گرفته است و کار آن ایجاد نیروی معکوس در آب برای جلو بردن قایق می‌باشد .

برای مثال و برای تمرین می‌توانید به راحتی در حمام خانه خود یک قایق درست کنید . برای این کار باید حتما از یک آرمیچر کوچک و یک پره استفاده کنید و قدرت آن را محاسبه کرده و برای استفاده در ابعاد بزرگتر در اختیار داشته باشید .

موتور کشتی چیست و چگونه کار می کند ؟

موتور کشتی از لحاظ کارایی یا بهتر است بگوییم نوع کارایی بسیار شبیه به موتور قایق است اما تفاوت‌های ساختاری بسیار زیادی دارد .

موتور کشتی دیزلی است که به تازگی در حال استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید قدرت هستند اما تمامی کشتی‌ها فعلا دارای موتور برای پیش‌رانش می‌باشند .

موتور دیزلی :


اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم :

موتورهای دیزلی بسیار بزرگ هستند و دارای حداقل 60 و حداکثر 180 سیلندر می‌باشند . البته در طراحی‌های جدید قطر سیلندر بزرگتر شده و تعداد سیلندرها به شدت کاهش یافته است .

در موتور کشتی از شاتونهای بسیار بلند با پیستون‌های خیلی بزرگ استفاده می‌شود تا بتواند وزن‌های زیادی را به راحتی در دریا جابه‌جا کند .

موتور کشتی به این صورت کار می‌کند که به جای استفاده از مهارکننده جهت کنترل قدرت تولیدی و انتقال قدرت , از جعبه دنده‌های بسیار غول‌آسا استفاده می‌کنند .
برای همین است که وقتی به قسمت موتورخانه سر می‌زنید جعبه دنده‌های بسیار عظیمی را می بینید که در حال کار کردن به صورت هماهنگ هستند .

در اینجا قدرت تولیدی توسط پیستونها و شاتون‌ها به میل لنگ منتقل می‌شود . سپس نیروی تولیدی به جعبه دنده رفته و فورا نیرو را همانطور که محاسبه شده است تعدیل یا افزایشی می کنند و از طریق میل لنگ دوم به پره‌ها منتقل شده و شروع به چرخیدن در آب می‌کنند .

و این گونه است که کشتی‌هایی با وزن بسیار زیاد می‌توانند به راحتی در دریا حرکت کنند .

فرق موتور قایق و کشتی چیست ؟

اگر بخواهیم فرق موتور قایق با موتور کشتی را نام ببریم عبارت است از :

  • کوچکی بسیار زیاد سایز موتور قایق
  • عدم استفاده از جعبه دنده کامل و استفاده از مهارکننده‌ها
  • سیستم خنک‌کاری , هوا خنک
  • موتور و فرمان یکی بوده و راننده قایق می‌تواند به راحتی با تغییر جهت در دسته , موتور را جابه‌‌جا کند
  • موتور کشتی هیچکدام از موارد بالا را ندارد…

آیا می توان از موتور قایق به تعداد زیاد در کشتی استفاده کرد ؟

چالش جالبی است !

بیایید یک کشتی بسیار بزرگ را تصور کنیم که هیچ موتوری ندارد می‌خواهیم از موتور 50 قایق کوچک و عادی در این کشتی استفاده کنیم .

در ابتدا باید موتورها را به صورت ثابت روی همدیگر قرار دهیم .
سپس باید میل لنگ‌های بیرون زده را با استفاده از مجموعه چرخ‌دنده‌های بسیار زیاد به یک چرخ‌دنده واحد متصل کنیم . حالا باید سیستم استارت واحدی را در نظر بگیریم و یک باطری بسیار قدرتمند برای استارت همزمان این 50 موتور در نظر بگیریم .

در نهایت باید یک پره بزرگ را در انتهای میل لنگ دوم ببندیم و در آب بیاندازیم .

حالا باید دید که آیا می‌توان با صرف نظر کردن از نحوه سوخت‌رسانی , کشتی 200 تنی را تکان داد ؟

بعید می دانم که این اتفاق بیافتد .

چند مکانیک برای تعمیر موتور قایق استخدام می شوند ؟

برای موتور قایق‌های کوچک یا قایق‌های عادی هم می‌توان از مهندسین مکانیک مربوطه استفاده کرد و هم می‌توان از 1 الی 2 مکانیک حرفه‌ای برای تعمیر قایق استفاده کرد .

اگر موتور بسیار سنگین باشد و سایز بزرگی داشته باشد , برای تعمیر به بیش از 2 مکانیک نیاز است .

چند مکانیک برای تعمیر موتور کشتی استخدام می شود ؟

برای تعمیر موتور کشتی‌های سایز کوچک از 7 الی 12 مکانیک استفاده می‌شود . اما اگر منظور ما از کشتی , کشتی‌های بزرگ است , محاسبه کاملا فرق می‌کند .

علاوه بر اینکه کاپیتان کشتی خود باید علم مهندسی مکانیک کشتی را داشته باشد , به 8 ناظر و 25 الی 30 مکانیک حرفه‌ای برای کنترل و تعمیر موتور و تاسیسات نیاز است .

پس برای تعمیر کشتی به تعداد بسیار زیادی از مهندسین مکانیک و مکانیک فنی نیاز است .

خنک‌کاری موتور قایق به صورت هوا خنک است و از رادیاتور استفاده نمی‌شود .

زیرا موتور خود جهت دهنده بوده و مانند کشتی‌ها , موتور آنها در اتاق‌های بسیار بزرگ قرار داده نمی‌شود .

پس برای خنک‌کاری از هوا و آب روی بدنه استفاده می‌شود .

برای خنک‌کاری موتور کشتی از سیستم رادیاتوری و آب استفاده می‌شود .

در این حالت از رادیاتورهای بسیار بزرگ استفاده شده که می‌توانند به راحتی با چرخش درون موتور کشتی و سیلندرهای آن , گرما را کاهش دهند .

برای خنک‌کاری موتورهای زیردریایی هم از این روش استفاده می‌شود .

پیروز و موفق باشید .

وبسایت مرجع رانندگی در ایران – گواهیران

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.