قالب وردپرس افزونه وردپرس

موتور قایق و موتور کشتی چه تفاوت هایی دارند و چگونه کار می کنند ؟

موتور قایق و موتور کشتی , دارای تفاوت های بسیار زیادی هستند اما هم در سایز و هم در نوع کارایی اما می توان گفت که در آخر بسیار به شکل یکدیگر عمل می کنند …

در این مقاله می خوانید که نحوه خنک کاری موتور های قایق چگونه است و همچنین می خوانید برای تعمیر قلب تپنده قایق و کشتی چند مکانیک نیاز است و بررسی های جالب دیگر …

در مقاله قبلی طی درخواست کاربران رانندگی در برف و باران را بررسی کرده و با تمامی وسایل به چالش کشیدم اعم از موتور , ماشین و …

اما در این مقاله با ما برای بررسی نکات بسیار مهم در مورد اصلی ترین قسمت در قایق و کشتی , همراه باشید …

پیشنهاد ویژه : هزینه گواهینامه رانندگی پایه سوم ( آپدیت جدید )

موتور قایق چیست و چگونه کار می کند ؟

اگر بخواهیم به این فکر کنیم که موتور قایق اصلا چگونه است و چه سیستمی دارد باید در ابتدا به این موضوع فکر کنیم که چه قایقی را می خواهیم انتخاب کنیم !

اگر می خواهیم قایق کوچکی را برای این موضوع انتخاب کنیم و یا قایق عادی که همه شما در نظر دارید و در حال تصور کردن به آن هستید , باید موتور این قایق رو با موتور ( موتور سیکلت ها ) مقایسه کنیم .

یعنی چه ؟
یعنی موتور قایق ها درست مانند موتور های موتور سیکلت هستند با این تفاوت که در انتهای آن ها یک پره است اما چگونه کار می کند ؟

میل لنگ !
بله میل لنگ در اینجا مهمترین نقش را ایفا می کند . همانطور که می دانید پیستون ها در سیلندر بر اثر جرقه شمع ها بالا و پایین رفته و قدرت را تولید می کنند , در همین حین قدرت تولید شده به میل لنگ منتقل می شود اما !!!!

در این جا میل لنگ بر سر راه خود جعبه دنده و یا مهار کننده داشته حال آنکه در موتور سیکلت جعبه دنده برای تغییر قدرت تعبیه شده است .

سپس در انتهای این میل لنگ یک پره قرار دارد که در آب قرار گرفته است و کار آن ایجاد نیروی معکوس در آب برای جلو بردن قایق می باشد .

به همین راحتی !! اما برای مثال و برای تمرین می توانید به راحتی در حمام خانه خود یک قایق درست کنید که برای این کار باید حتما از یک آرمیچر کوچک و یک پره استفاده کنید و قدرت آن را محاسبه کرده و برای استفاده در ابعاد بزرگتر در اختیار داشته باشید .

موتور کشتی چیست و چگونه کار می کند ؟

موتور کشتی از لحاظ کارای و یا بهتر است بگوییم نوع کارایی و نتیجه آخر بسیار بسیار شبیه به قایق موتور است اما تفاوت های ساختاری بسیار زیادی دارد .

موتور کشتی دیزلی است که به تازگی در حال استفاده از انرژی هسته ای برای تولید قدرت در کشتی هستند اما تمامی کشتی ها فعلا دارای موتور برای پیش رانش می باشند .

اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم :

موتور های دیزلی بسیار بزرگ و دارای حداقل 60 و حداکثر 180 سیلندر می باشند که البته در طراحی های جدید قطر سیلندر بزرگتر شده و تعداد سیلندر ها به شدت کاهش بافته است .

در موتور های کشتی از شاتون های بسیار بلند با پیستون های به شدت بزرگ استفاده می شود تا بتواند وزن های زیادی را به راحتی در دریا جا به جا کند .

موتور های کشتی به این صورت کار می کنند که به جای استفاده از مهار کننده جهت کنترل قدرت تولیدی و انتقال قدرت از جعبه دنده های بسیار غول آسا استفاده می کنند . برای همین است که وقتی به اتاق موتور سر می زنید جعبه دنده های بسیار عظیمی را می بینید که در حال کار کردن با یکدیگر به صورت هماهنگ هستند .

در اینجا قدرت تولیدی توسط پیستون ها و شاتون ها به میل لنگ منتقل می شود و سپس نیروی تولیدی به جعبه دنده رفته و فورا نیرو را همانطور که محاسبه شده است تعدیل و یا افزایشی می کنند و سپس از طریق میل لنگ دوم به پره ها متصل و شروع به چرخیدن در آب می کنند .

و اینگونه است که کشتی هایی با وزن های بسیار زیاد می توانند به راحتی در دریا حرکت کنند .

فرق موتور قایق و کشتی چیست ؟

اگر بخواهیم فرق موتور قایق با موتور کشتی را نام ببریم عبارت است از :

  • کوچکی بسیار زیاد سایز موتور های قایق
  • عدم استفاده از جعبه دنده کامل و استفاده از مهار کننده ها
  • سیستم خنک کاری هوا خنک در برابر سیستم خنک کاری رادیاتوری کشتی
  • موتور و فرمان یکی بوده و راننده قایق می تواند به راحتی به تغییر جعت در دسته , موتور را جا به جا کند
  • و …

آیا می توان از موتور قایق به تعداد زیاد در کشتی استفاده کرد ؟

چالش جالبیست !

بیایید یک کشتی بسیار بزرگ را تصور کنیم که هیچ موتوری ندارد می خواهیم از موتور 50 قایق کوچک و عادی در این کشتی استفاده کنیم .

در ابتدا باید موتور ها را به صورت ثابت بر روی همدیگر قرار دهیم .
سپس باید میل لنگ های بیرون زده را با استفاده از مجموعه چرخ دنده های بسیار زیاد به یک چرخدنده واحد متصل کنیم . حالا باید سیستم استارت واحدی را در نظر بگیریم و یک باطری بسیار قدرت مند برای استارت همزمان این 50 موتور در نظر بگیریم .

سپس باید یک پره بزرگ را در انتهای میل لنگ دوم ببندیو و در آب بی اندازیم .

حالا باید دید که آیا می توان با صرفه نظر کردن از نحوه سوخت رسانی , کشتی 200 تنی را تکان داد ؟

بعید می دانم !!!

چند مکانیک برای تعمیر موتور قایق استخدام می شوند ؟

برای موتور های قایق های کوچک و یا قایق های عادی هم می توان از مهندیس مکانیک مربوطه استفاده کرد و هم می توان از 1 الی 2 مکانیک حرفه ای برای تعمیر قایق استفاده کرد .

اگر موتور بسیار سنگین باشد و سایز بزرگی داشته باشد , برای تعمیر به 2 مکانیک نیاز است .

چند مکانیک برای تعمیر موتور کشتی استخدام می شود ؟

برای تعمیر موتور کشتی های ساز کوچک از 7 الی 12 مکانیک استفاده می شود . اما اگر منظور ما از کشتی , کشتی های بزرگ است , محاسبه کاملا فرق می کند .

علاوه بر اینکه کاپیتان کشتی خود باید علم مهندسی مکانیک کشتی را داشته باشد , به 8 ناظر و 25 الی 30 مکانیک حرفه ای برای کنترل و تعمیر موتور و تاسیسات نیاز است .

پس برای تعمیر کشتی به تعداد بسیار زیادی از مهندسین مکانیک و مکانیک فنی نیاز است .

خنک کاری موتور قایق چگونه است ؟

خنک کاری موتور قایق به صورت هوا خنک است و به هیچ عنوان از رادیاتور استفاده نمی شود .

زیرا موتور خود جهت دهنده بوده و مانند کشتی ها , موتور آنها در اتاق های بسیار بزرگ قرار داده نمی شود .

پس برای خنک کاری از هوا و آب بر روی بدنه استفاده می شود .

خنک کاری موتور کشتی چگونه است ؟

باری خنک کاری موتور های کشتی سیستم رادیاتوری برای خنک کاری آب استفاده می شود .

در این حالت از رادیاتور های بسیار بزرگ استفاده شده که می توانند به راحتی به چرخش درون موتور کشتی و سیلندر های آن , گرما را کاهش بیابند .

برای خنک کاری موتور های زیر دریایی هم از این روش استفاده می شود . اما برای با تفاوت های بسیار زیادی که در مقاله های بعدی از آن صحبت خواهیم کرد .

پیروز و موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *